گفت‌وگوی «فردا» با محمدعلی پورمختار

شورای هماهنگی سران قوا برای تسریع تصمیم‌گیری‌ها ایجاد شده، نه موازی‌کاری با قوا

کد خبر: 1227131

یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس پیشین گفت: شورای هماهنگی سران قوا به پشتوانه اختیارات رهبر انقلاب در اصل110 قانون اساسی تشکیل شده است و ضرورت ادامه آن هم به شدت احساس می‌شود.

شورای هماهنگی سران قوا برای تسریع تصمیم‌گیری‌ها ایجاد شده، نه موازی‌کاری با قوا

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا برخی نیروهای اصلاح‌طلب مانند علی مطهری این شبهه را مطرح می‌کنند که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نهادی موازی با قوای سه‌گانه است و در کار قوا دخالت می‌کند.

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم، درباره جایگاه قانونی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به «فردا» گفت: «شورای هماهنگی سران قوا با دستور رهبر انقلاب تشکیل شده است و ایشان مأموریت داده‌اند که سران قوا برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها که جنگ اقتصادی تمام‌عیاری را به وجود آورده‌ است، با هم هماهنگ عمل کنند؛ جنگی که به مراتب سخت‌تر از جنگ نظامی است زیرا آشکار نیست اما آثار بسیار مخربی دارد. از این منظر لازم بوده است که سران قوا با هماهنگی کامل پیش بروند. تشکیل شورا بر اساس اختیاراتی بر اساس قانون اساسی رهبری دارد، به هیچ‌وجه غیرقانونی نیست و حتی اگر رهبر انقلاب دستور تشکیل این شورا را نمی‌دادند هم غیرقانونی نبود زیرا سران قوا می‌توانند برای هماهنگی امور با هم جلسه داشته باشند؛ کمااینکه در گذشته هم چنین جلساتی برگزار می‌شده است و کافی است به خاطرات مرحوم هاشمی رجوع کنیم و ببینیم که او می‌گفت برای هماهنگی‌های بیشتر با رؤسای دو قوه دیگر جلسه برگزار کردیم».

او ادامه داد: «در عین حال در مقطع کنونی تشکیل این شورا به پشتوانه اختیارات رهبر انقلاب در اصل110 قانون اساسی است و ضرورت تشکیل آن هم به شدت احساس می‌شد. در این شورا هم تصمیماتی فراقانونی گرفته نمی‌شود تا کنون هم چنین نبوده است. یک شورای اقتصادی ایجاد شده که هر کدام از رؤسای قوا نظرات خود را مطرح می‌کنند، در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود و تصمیم نهایی شورا در صورتی اجرایی می‌شود که به تأیید رهبر انقلاب برسد. دخالت در کار قوای دیگر هم نیست زیرا به معنای دقیق در این شورا قانونگذاری صورت نمی‌گیرد و هم مجلس، هم قوه قضائیه و هم دولت سر جای خود قرار دارند و کار خود را می‌کنند. این شورا هم برای هماهنگی در پیشبرد امور تشکیل شده است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در زمان‌هایی اقتضا می‌کند که تصمیماتی سریع اتخاذ شود. مجلس که کار اجرایی انجام نمی‌دهد و صرفا قانونگذاری می‌کند. قوه قضائیه هم که مسئولیت‌های خود را دارد. ممکن است در موضوعاتی شرایط وجود داشته باشد که باید با یک تصمیم عاجل کار سریع جلو برود. مثلا در موضوع مولدسازی که برخی جریان‌های سیاسی منتقد طرح آن در شورا بودند، موضوع در دولت‌های مختلف مطرح می‌شد اما به دلیل تصمیمات مختلف مدیران گوناگون به نتیجه‌ای نرسیده بود. در این موضوع زمینه‌ها فراهم بود و فقط نیاز به یک تصمیم‌گیری سریع داشت یا در موضوع اجرایی‌شدن هرچه بهتر اصل44 قانون اساسی. بنابراین شورای هماهنگی سران قوا مانند یک اتوبان است که می‌شود سریع در آن رانندگی کرد نه یک خیابان شلوغِ پرترافیک. شورای هماهنگی سران قوا موازی‌کاری نیست».

پورمختار در پایان گفت: «اینکه می‌گوید این شورا باید مقطعی باشد و برای دوران تحریم است؛ خب مگر اکنون تحریم‌ها رفع شده است؟ مگر اکنون نیاز به خنثی‌سازی تحریم‌ها نداریم؟ جایگاه دبیری در این شورا مفقود بود و رهبر انقلاب هم نقدهایی به عملکرد شورا داشتند. حالا دبیرخانه به طور منسجم کار خواهد کرد تا سران سه قوه هم بتوانند بر موضوعات مهم و اساسی بحث کنند. حضور آقای رضایی هم در این جایگاه مغتنم است زیرا او سال‌ها تجربه دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد و می‌تواند از پس این مسئولیت برآید».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها