عقلای اصلاحات تندرو‌ها را پس می‌زنند

کد خبر: 1226515

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی که تحت عنوان «اصلاحات در بحران» منتشر شده، اشارات پر‌تعدادی به رادیکالیسم مشارکتی‌ها در مجلس ششم دارد که با در اختیار گرفتن دولت و سپس مجلس در راهبرد «فتح سنگر به سنگر»، سرمست از این پیروزی‌ها به دنبال تاختن به ارکان مختلف نظام بودند

عقلای اصلاحات تندرو‌ها را پس می‌زنند

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی که تحت عنوان «اصلاحات در بحران» منتشر شده، اشارات پر‌تعدادی به رادیکالیسم مشارکتی‌ها در مجلس ششم دارد که با در اختیار گرفتن دولت و سپس مجلس در راهبرد «فتح سنگر به سنگر»، سرمست از این پیروزی‌ها به دنبال تاختن به ارکان مختلف نظام بودند؛ اتفاقی که به باور بسیاری از تحلیلگران اصلاح‌طلب، رادیکالیسم کوری بود که فرصت هرگونه سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان در داخل ساختار سیاسی کشور را از آنان دریغ کرد. بررسی سیر جریان اصلاحات نشان می‌دهد که رادیکالیسم در این جریان سیاسی هیچ گاه از بین نمی‌رود بلکه از مقطعی به مقطع دیگر و از نامی به نام دیگر منتقل می‌شود. حزب اتحاد ملتی در زمره این رادیکالیسم است که از اصلاح‌طلبی به سمت «انحلال‌طلبی» عبور کرده و به جای رقابت سیاسی و پارلمانی تلاش دارد «خیابان» را جایگزین برگه رأی کند؛ این در حالی است که عقلای جبهه اصلاحات به دنبال مشارکت در انتخابات هستند و مصاحبه‌های اعضای این جریان سیاسی نشان‌دهنده این امر است.

انتخابات مجلس دوازدهم از تحولات سیاسی مهم پیش‌روی کشور است که رهبر معظم انقلاب هم تأکید به مشارکت در این انتخابات دارند. معظم له در پانزدهم فروردین ماه امسال در دیدار رمضانی مسئولان نظام درخصوص انتخابات فرمودند: «مسئولان راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را از همین حالا مشخص کنند، تا انتخابات خوب سالم با مشارکت بالایی داشته باشیم.»

جریان اصلاحات هم اخیراً ذیل جبهه اصلاحات ۱۵ عضو حقیقی خود را انتخاب کرده و آن‌طور که «کمال‌الدین پیرمؤذن» نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با فارس گفته اصلاحات با ژنرال‌های خود وارد انتخابات خواهد شد: «فرمایشات رهبر انقلاب در رابطه با مجلس و در رابطه با مؤلفه‌های ایشان در رابطه با حضور در انتخابات باعث شده که جریان اصلاحات از همین حالا وارد فضای انتخاباتی شده و برنامه‌ریزی را برای حضور انجام بدهد. در داخل جریان اصلاح‌طلب صرفاً از حزب اتحاد ملت انتقاداتی نسبت به ورود در انتخابات دارند وگرنه اکثر این جریان به دنبال حضور در انتخابات هستند.»

مشارکت در انتخابات اولویت جریان اصلاح‌طلبی

«سید حسن رسولی» عضو بنیاد باران و از اصلاح‌طلبان نزدیک به محمد رضا عارف که عضو اعضای حقیقی جبهه اصلاحات هم است، از جمله افراد معتقد به مشارکت در انتخابات است. او در زمینه راهبرد‌های اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم به «جوان» گفت: «رویکرد جریان اصلاحات نسبت به انتخابات طی روز‌های آینده با تشکیل ارکان دوره جدید جبهه اصلاحات و آغاز دوره دوم فعالیت‌های جبهه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.»

عضو جبهه اصلاحات ایران درباره مشارکت در انتخابات هم گفت: «شرکت در انتخابات سالم و رقابتی با حضور همه طیف‌ها که به نحوی که امکان انتخاب کردن وجود داشته باشد فرصتی برای جبهه اصلاحات است و از این فرصت نباید صرفنظر کرد.»

رسولی سپس در پاسخ به این سؤال که دو نگاه در جبهه اصلاحات در خصوص مشارکت در انتخابات وجود دارد و برخی معتقد به جامعه محوری و برخی معتقد به حضور در انتخابات هستند، تحلیل شما در این زمینه چیست و به کدام باور دارید، بیان داشت: «نگاه سومی هم در جبهه اصلاحات مطرح است. همین نگاه هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و شورای ششم ملاک عمل قرار گرفت. این نگاه عبارت است از اینکه شرکت در انتخاباتی که از سلامت کافی برخوردار باشد و امکان رقابت وجود داشته باشد ضروری است. ما در انتخابات شورای ششم امکان لیست داشتیم و لیست هم ارائه کردیم. اما در انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از گزینه‌های ما حضور نداشتند.» این اصلاح‌طلب نزدیک به عارف هم با تأکید به اینکه باید تلاش کنیم «بهزاد نبوی» را به عنوان رئیس جبهه اصلاحات حفظ کنیم، گفت: ما در مورد انتخاب ریاست جبهه اصلاحات رقابتی نداریم. ما باید تلاش کنیم نبوی را به عنوان پیشکسوت جریان فکری خود متقاعد به ادامه مدیریت جبهه کنیم.

امتناع اتحادملتی‌ها از انتخابات بازی سیاسی است

برخی تحلیلگران معتقد هستند که امتناع حزب اتحاد ملتی‌ها از حضور در انتخابات یک بازی سیاسی است. «مجتبی شاکری» دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی از جمله این تحلیلگران است. او با اشاره به امتناع طیف رادیکال اصلاح‌طلبان از حضور در انتخابات به «جوان» گفت: «در کشور هر اتفاقی رخ می‌دهد رادیکال‌های اصلاح‌طلب به دنبال باج گرفتن از نظام می‌روند. اتفاقات سال گذشته که بدنه همین جریان هم در آن دخیل بودند، باعث شده که رادیکال‌ها فکر کنند زمان مناسبی برای باج گرفتن از نظام است. هر وقت اصلاح‌طلبان در جامعه رأی ندارند با فرافکنی و بازی سیاسی می‌خواهند شکست خود یا عدم حضور خود در انتخابات را به گردن نظام بیندازند. در حال حاضر هم این حرف‌ها که اتحاد ملتی‌ها می‌زنند بازی سیاسی است تا از نظام امتیاز بگیرند. اگر هم نتوانستند، بگویند دلیل عدم حضور ما در انتخابات نظام است در حالی که دلیل عدم حضورشان رأی نداشتن در جامعه است.» شاکری معتقد است که «شورای نگهبان باید همانند سنوات گذشته به ملاک‌های خود عمل کند و معنی مشارکت بالا باج دادن و کوتاه آمدن شورای نگهبان از قانون نیست.»

انتخابات مجلس دوازدهم مقطعی است که شکاف رادیکال‌ها و عقلای اصلاح‌طلبان بیش از گذشته عیان خواهد شد. عقلای این جریان سیاسی نتایج رادیکالسم احزابی، چون اتحاد ملت را در گذشته دیدند که سرمایه اجتماعی و سیاسی این جریان را به کلی نابود کرد. ماه‌های آینده نشان خواهد داد که رادیکال‌ها عاقل خواهندشد یا عقلای اصلاح‌طلب با طناب رادیکال‌ها در چاه مقابله با مردم و نظام خواهند افتاد؛ چاهی که خط باریک بین رادیکال‌ها و براندازان را از بین خواهد برد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها