«فردا» گزارش می‌دهد

بلینکن در ریاض به دنبال چیست؟/ خیال بایدن از عربستان راحت نیست!

کد خبر: 1226284

مقامات کاخ سفید در صدد هستند روابط خود با ریاض را تقویت کرده تا از پول پاشی مخفیانه سعودیها به سود جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی یا تبدیل شدن ریاض به نماد ضعف سیاست خارجی دموکراتها ، پیشگیری کنند.

بلینکن در ریاض به دنبال چیست؟/ خیال بایدن از عربستان راحت نیست!

گروه دیپلماسی سایت فردا - آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در سفر اخیر خود به ریاض مدعی شده است  که کشورش حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای بازسازی به مناطقی که در سوریه و عراق از دست گروه داعش آزاد شده‌اند، کمک خواهد کرد! به عبارت بهتر، وی عملا مدعی کمکهای مالی برای بازسازی مناطقی شده که آمریکا در ویرانی آنها اصلی ترین نقش را ایفا کرده است. او که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در ریاض شرکت کرده بود، تصریح کرد که «خوشبختانه داعش دیگر هیچ منطقه ای در جهان را کنترل نمی کند هرچند که همچنان قدرت خود را در آفریقا، آسیا و خاورمیانه حفظ کرده است.»

فارع از تعلق و پیوند داعش با سرویسهای امنیتی آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر قدس، باید تمرکز ویژه ای بر چرایی بیان این مواضع و اظهارات از سوی بلینکن وزیرخارجه آمریکا نمود. به عبارت بهتر، باید در تحلیل این اظهارات نسبت به عوامل و مولفه های فرامتنی توجهی ویژه داشت .وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه ای گفت که آنتونی بلینکن با محمد بن سلمان درباره سودان و حل بحران جنگ داخلی در این کشور و کاهش تنشها بین صهیونیستها  فلسطینیان، گفتگو کرده است.این دیدار و گفتگو کمی بعد از تماس تلفنی محمد بن سلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام گرفت.عربستان سعودی که با میانجی گری چین روابط خود با ایران را از سر گرفته ماه هاست که در برابر فشار ایالات متحده بر سر پایین آوردن قیمت نفت مقاومت کرده است.در مقابل، محمد بن سلمان که پروژه عظیمی چون ساخت شهر مدرن «نئوم» را آغاز کرده به پول نفت نیاز مبرمی دارد. در چنین شرایطی، مقامات کاخ سفید در صدد هستند روابط خود با ریاض را تقویت کرده تا از پول پاشی مخفیانه سعودیها به سود جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024  میلادی یا تبدیل شدن ریاض  به نماد ضعف سیاست خارجی دموکراتها ، پیشگیری کنند. از سوی دیگر، یکی از پرونده هایی که جوبایدن به صورت خاص و در قالب دیپلماسی پنهان و آشکار آن را دنبال می کند، اعلام عادی سازی روابط ریاض و تل آویو می باشد.رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از این موضوع ، تحت عنون یک دستاورد بزرگ در عرصه سیاست خارجی یاد کند و از آثار آن در جلب آرای برخی رای دهندگان مردد به سود سبد رای خود بهره مند شود. 

با این حال، در این میان مانع بزرگی به نام کابینه نتانیاهو وجود دارد! کابینه ای که اساسا به طرح دودولتی باور نداشته و از سوی دیگر، با شهرکسازی های غیر قانونی و خلق بحرانهای امنیتی دائمی در قبال دیگر بازیگران منطقه، جایی برای مصالحه با بازیگرانی مانند اردن و عربستان سعودی باقی نگذاشته است! حتی کار به جایی رسیده است که بسیاری از پیمانها و معاملات قبلی بسته شده میان اماراتی ها و عمانی ها و صهیونیستها نیز فسخ یا منسوخ شده است. در چنین شرایطی، بایدن و دموکراتها مسیر سختی را جهت برگزاری نمایش دروغین صلح خود در منطقه پیش رو خواهند داشت.از سوی دیگر، برخی گروههای طرفدار حقوق بشر در آمریکا، رئیس جمهور این کشور را نسبت به نادیده انگاشتن موارد ادعایی در حوزه حقوق بشر متهم می سازند. رابطه دموکراتها و بن سلمان  پس از قتل روزنامه نگار مخالف سعودی، جمال خاشقچی در سال ۲۰۱۸ به سردی گراییده بود.اگرچه در دوران ترامپ، این مسئله تاثیری در روابط ریاض-واشنگتن نگذاشت اما پس از سرکار آمدن بایدن، این موضوع تبدیل به پاشنه آشیل روابط طرفین شد. هر چند که دلیل اصلی نارضایتی بایدن از بن سلمان، نه موضوع قتل خاشقچی بلکه هم پیمانی وی با جمهوریخواهان بود! با این حال پرونده قتل خاشقجی و نقش داشتن بن سلمان در این پرونده،تبدیل به بهانه ای برای تشدید تقابل طرفین شد. در عین حال، اکنون شاهد ارسال سیگنالهایی از سوی ریاض و واشنگتن نسبت به یکدیگر هستیم.به عنوان مثال، محمد بن سلمان ماه گذشته از ولودیمیر زلنسکی، ٰرئیس جمهوری اوکراین دعوت کرد تا در نشست اتحادیه کشورهای عرب شرکت و سخنرانی کند، اقدامی که با اصرار پشت پرده مقامات آمریکایی صورت گرفت....

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها