گفت‌وگوی «فردا» با علی صوفی

تیم «نجات ملی» ظریف-لاریجانی

کد خبر: 1225842

بین ظریف و لاریجانی هماهنگی‌هایی دیده شده است و در آینده هم این هماهنگی می‌تواند وجود داشته باشد . حتی شاید بتوانند یک تیم نجات ملی را تشکیل دهند.

تیم «نجات ملی» ظریف-لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا - صحبت‌های ظریف در روز های اخیر که همگی در بستر فضای مجازی مطرح شد، گمانه زنی های قابل توجهی را درباره او مطرح کرد. مثلا اینکه آیا ظریف به دنبال ایجاد فضای انتخاباتی یا ارسال پیام خاصی با این رفتار خود است؟ ظریف البته صحبت های خود را بیشتر به برجام محدود کرد اما به باور برخی چهره های سیاسی ماجرا به همین مسئله ختم نخواهد شد.

درباره کارکرد انتخاباتی حرف‌های ظریف با علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت‌وگو کرده‌ایم. او به «فردا» گفت: من بعید می دانم صحبت های آقای ظریف و حضورشان در میدان ها ارتباطی به انتخابات داشته باشد زیرا حضور ایشان کافی نیست و یک فراکسیون قوی لازم است که بتواند تاثیرگذار باشد. چشم اندازی که پیش روی ما برای انتخابات است، به ویژه از ناحیه مردم خیلی امیدوارکننده نیست چون مردم مایوس شده اند و می توان گفت که تقریبا از صندوق های رای برگشته اند. خیلی مشکل است که دوباره مردم را به انتخابات آورد حتی با وجود شخصیت هایی مانند ظریف هم این کار سخت است؛ هرچند ایشان تاثیرگذار است و دوره ای را در وزارت خارجه گذارنده اند که برای مردم یک دوره موفق تلقی می شود اما نه در این حد که مردم به واسطه حضور ایشان در انتخابات حاضر شوند.

وی در ادامه نسبت به نمایندگی جریان سیاسی نزدیک به ظریف افزود: خود آقای ظریف یک چهره ی سیاسی وابسته به جریانات نیستند ولی در اردوگاه اصلاح طلبان می گنجند و اصلاح طلبان و خواهان این هستند که برای ریاست جمهوری کاندید شوند که در سال 1400 نیز تلاششان را کردند. نتیجتا آقای ظریف طبیعی است که گرایشی به آقای روحانی دارند و جریانات اصلاح طلب نیز از او حمایت کنند.

این فعال سیاسی سپس درباره عوامل پیوند دهنده سیاسی میان ظریف و لاریجانی اظهار داشت: در دوره ای که آقای ظریف در وزارت امورخارجه بودند از ناحیه آقای لاریجانی به ویژه در برجام همکاری های بسیار خوبی را کسب کردند و آقای لاریجانی و ظریف تمام تلاششان را کردند که برجام امضا شود و با کاری که آقای لاریجانی در مجلس انجام داد و در بیست دقیقه تایید برجام را از مجلس بگیرد، کار فوق العاده ای بود، گرچه حتما با موافقت مقام معظم رهبری صورت گرفته بود. در کل بین این دو شخص هماهنگی دیده شده است و من فکر می کنم در آینده هم این هماهنگی وجود داشته باشد و شاید بتوانند یک تیم نجات ملی را تشکیل دهند.

صوفی در پایان درباره نقش ظریف در به نتیجه رسیدن برخی دستاورد های جدید گفت: جزئیات این مسائل مشخص نیست و ارتباط آن با ظریف نیز مشخص نیست. در این موارد ما بیشتر درگیر چین هستیم چون با دو سفر نخست وزیر چین در منطقه تاثیر بیشتری بر روابط ایران با کشور های منطقه داشت. چینی ها باعث شدند که تنش ها کاهش یابد زیرا استراتژی آن ها در خاورمیانه این است که فضا برای سرمایه گذاری فراهم شود و برای همین سعی کرده اند منطقه را از حالت امنیتی خارج کنند، گرچه ایران در شرایطی بود که به این دیپلماسی نیاز داشت اما واسطه این کار چین بوده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها