گفتگوی «فردا» با قاسم محبعلی

صرف اتکا به همکاری با همسایگان به توسعه نمی‌رسیم|به تکنولوژی روز و جذب سرمایه نیاز داریم

کد خبر: 1225568

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: همین الان اقتصاد کل منطقه را جمع کنیم به اندازه سرمایه یک شرکت درجه چندم دنیا نیست. مگر عراق و عربستان چه بازاری دارند که صرف اتکا به آنها بخواهیم به توسعه برسیم.

صرف اتکا به همکاری با همسایگان به توسعه نمی‌رسیم|به تکنولوژی روز و جذب سرمایه نیاز داریم

گروه سیاسی فردا: بعد از عادی سازی روابط دیپلماتیک با عربستان، این دیدگاه مطرح شد که جهان صرف آمریکا نیست و می تواند در عوض مذاکره با آمریکا تقویت سطح همکاری های منطقه ای با همسایگان را جایگزین احیای برجام یا دستیابی به یک توافق جدید هسته ای کرد اما وزیر نفت اخیرا مطرح کرد «عراق در ازای پول گاز ایران تنها حاضر به دادن غذا و دارو است».

قاسم محبعلی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره گزینه تقویت همکاری با همسایگان به جای مذاکره هسته ای گفت: اقتصاد جهانی، امنیت بین المللی و دیپلماسی زنجیره های به هم پیوسته هستند بنابراین اصلا امکان تفکیک در حوزه سیاست خارجی وجود ندارد، به این معنا که یک قسمت از جهان را برای همکاری انتخاب کنیم و بقیه را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه کشور به تکنولوژی و جذب سرمایه خارجی افزود: عربستان، چین، هند و سایر کشورهای در حال توسعه را نگاه کنیم، این واقعیت روشن می شود که هر کدام آنها یک روابط چندجانبه با سایر کشورها تعریف کرده اند. به طور مشخص عربستان با سوریه، ترکیه و ایران مشکل داشت، روابطش را وارد فاز عادی سازی کرد تا بتواند از این فرصت برای توسعه ملی، ارتقای نفوذ منطقه ای و بین المللی اش بهره گیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی مشکل امروز کشور را توسعه نیافتگی، عقب افتادگی در به روزرسانی تکنولوژی صنایع و مشکل در تأمین سرمایه برای پیشبرد پروژه های عمرانی خواند و اظهار کرد: اگر قرار به توسعه یافتگی تنها بر پایه رابطه با چین و روسیه بود، ونزوئلا، زیمباوه، لیبی و کوبا امروز جزء پیشرفته ترین کشورها بودند. بعد از جنگ جهانی دوم دیگر هیچ کشوری را پیدا نمی کنیم که صرفا با بلوک شرق کار کرده باشد و به توسعه برسد.

وی ادامه داد: حتما روابط با همسایگان باید خوب باشد چون هزینه های ملی ما را کاهش می دهد، در عین حال برای ما فرصت های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک فراهم می آورد. منطقه خاورمیانه اگر با ثبات، امن و رو به توسعه باشد یک فرصت بزرگ برای توسعه ملی ما محسوب می شود اما عراق و هیچ کدام از کشورهای منطقه نمی توانند خلاف روال بین المللی روابطش را با ایران توسعه دهد.

محبعلی با بیان اینکه نباید به مسئولان کشور آدرس غلط داد، گفت: وقتی جزء اف ای تی اف نیستیم و شبکه بانکی ما از نظام بانک جهانی جداست و شرکت های بزرگ ما تحریم هستند، مگر می شود با عراق یا عربستان وارد همکاری کلان اقتصادی شد، جذب سرمایه کرد یا حتی ما برای سرمایه گذاری به آنجا برویم؟  

وی با بیان اینکه چین با تغییر روابط بین المللی اش با غرب به ویژه آمریکا امروز چنین جایگاهی در جهان پیدا کرده، افزود: کشورهای توسعه یافته جهان براساس سه پارادایم اشتراک منافع، رقابت و تنازع عمل می کنند، در موضوعاتی که اختلاف دیدگاه دارند، بر موضع خود می ایستند اما در جاهایی که اشتراک منافع پیش می آید با هم همکاری می کنند و در جایی هم که رقابت مطرح است، بر اساس همین رویکرد پیش می روند، ما هم باید چنین رویکردی را پیش ببریم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: همین الان اقتصاد کل منطقه را جمع کنیم به اندازه سرمایه یک شرکت درجه چندم دنیا نیست. مگر عراق و عربستان چه بازاری دارند که صرف اتکا به آنها بخواهیم به توسعه برسیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها