«فردا» در گفت‌وگو با ابوذر ندیمی بررسی کرد؛

محدودیت‌های درآمد‌زا / اخذ جریمه منابع مالی ایجاد می‌کند که باید موارد مصرف آن مشخص شود

کد خبر: 1223550

ابوذر ندیمی، نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه امور فرهنگی مثل حجاب را باید در چارچوب فرهنگ و نه جرم انگاری حل و فصل کرد، گفت: اخذ جریمه منابع مالی ایجاد می‌کند که باید موارد مصرف آن مشخص شود.

محدودیت‌های درآمد‌زا / اخذ جریمه منابع مالی ایجاد می‌کند که باید موارد مصرف آن مشخص شود

گروه سیاست سایت فردا - تعیین جریمه برای بدحجابان یا درآمد حاصل از فروش فیلترشکن که این روزها بیش از هر وقتی مورد توجه افکار عمومی است، طبیعتا درآمدی برای دولت ایجاد می‌کند که اگر درباره موارد مصرف آن درست اطلاع رسانی نشود، احتمالا در جامعه اینطور نمود پیدا می‌کند که دولت بیشتر دنبال کسب درآمد است تا حل مشکل!

در این بین مشخص نیست درآمد های دولت از این طریق و راهکارهای دیگر آن از جمله مولدسازی و مالیات بر عایدی و... در کدام موارد هزینه می شود. این ابهامات جامعه را نسبت به حسن نیت دولت در اجرا این طرح ها دچار چالش می کند.

ابوذر ندیمی، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «فردا» در این باره گفت: «در رابطه با دولت طبیعتا وظایفی وجود دارد، این وظایف باید بر اساس قانون تعریف شود و سپس منافع و هزینه های آن در بودجه نیز باید شفاف باشد. دولت بدون اجازه قانونی نمی تواند در مورد اجرا قانون و اخذ وجوه اقدام کند. مسئله این است که آیا دولت کنونی تمام مراحل قانونی را برای این اقدامات گذرانده و درآمد ها به خزانه واریز شده است یا دولت صرفا در راستای مصارف کشور در صندوق توسعه ملی و درآمد ها خود را حاکم می داند.»

وی در ادامه نسبت به فشار مالی بر مردم با پولی کردن خدمات از جمله در حوزه اینترنت و تحمیل فیلترشکن به سبدخانوار افزود: در مورد همه اموری که دولت در حال اخذ وجه است، باید از رئیس جمهور سوال کرد که مجوز های قانونی و کیفیت اخذ و واریز به خزانه و کیفیت هزینه را چگونه طی کرده است. دولت تمام ناکارآمدی هایش را با گرفتن پول و پخش بین اقشار مختلف توجیه می کند و سعی می کند ناکارآمدی را پوشش دهد. در راستای مسائل مربوط به درآمد و هزینه باید اولویت ها در نظر گرفته شود اما به نظر می‌رسد که دولت بعضا نگاه سیاسی را نسبت به نگاه واقعی ترجیح می دهد. سبد هزینه مردم دائما گسترش پیدا می‌کند اما سبد درآمد آنها کاهش می یابد!  »

این اقتصاددان درباره اخذ جریمه از بدحجابان و مصارف نامعلوم آن نیز گفت: یک کار فرهنگی را باید از راه خود مرتفع کرد؛ مثلا اگر قرار است کار فرهنگی کنیم با جرم انگاری بازدارندگی صورت نمی گیرد؛ ما باید کار را از جنس خودش پاسخ دهیم مثلا در مورد بدحجابی باید از راه فرهنگی وارد شویم و اخذ جریمه صرفا می تواند یک سری منابع ایجاد شود. اینجا مشخص نیست درآمد صرف چه چیزی می شود. اولین ایراد این است که انجام فعالیت های تقابلی و منابع و درآمد آن از جنس آن کار نیست. مثلا پولی را برای مبارزه با بدحجابی می گیرند اما آن را صرف کار های فرهنگی بازدارنده نمی کنند و صرفا فساد درآمدی ایجاد می شود. به هر صورت بازدارندگی ها هرکدام یک حدی دارند و این کار فقط برای اقشاری فایده دارد اما عده ای از مردم وجود دارند که این هزینه ها هیچ انگیزه بازدارنده ای برایشان ندارد و اصل کار زیرسوال می رود.

وی افزود: نکته آخر این است که متاسفانه ما چشم به تجارب نداریم، مثلا در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی باید به تاریخ نگاه کنیم که فعالیت های بازدارنده در چهل سال اخیر از محدودیت و جریمه و خشونت جواب نداده است. 

ندیمی در پایان گفت: از نظر بسیاری مسئله این است که تورم و رکود بر مردم فشار می آورد اما دولت به جای حل این مسئله سعی می کند مشکل را از جنس دیگری حل کند، بنابراین دور زدن تحریم توسط دولت با جیب مردم شرایط را دشوار تر کرده است

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها