چهره روز

دیپلمات آزاد شده

کد خبر: 1223492

بالاخره اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بلژیک که به اتهام بمب گذاری در نشست سازمان منافقین در پاریس در کشور بلژیک زندانی بود - پس از5 سال اسارت - به ایران بازگشت.

دیپلمات آزاد شده

گروه سیاست سایت فردا - بالاخره اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بلژیک که به اتهام بمب گذاری در نشست سازمان منافقین در پاریس در کشور بلژیک زندانی بود - پس از5 سال اسارت - به ایران بازگشت. 

قبل از اینکه اسدی وارد کشور شد، خبر آزادی او از سوی رسانه‌های عمانی رسید. در روند دستگیری و محاکمه او که دبیرسوم سفارت ایران در وین بود  نیز دولت عمان به عنوان میانجی‌گر تاریخی میان ایران و غرب نقش قابل توجهی داشت . 

آنطور که رسانه های عمانی گفته‌اند، اسدالله اسدی در مقابل آزادشدن یک زندانی بلژیکی به ایران بازگشته است. اگرچه که روند پرونده او طی این پنج سال، به کوتاهی این خبر نبوده است و واکنش های بسیاری در این چند سال از سوی غربی ها و ایران درباره پرونده فوق شنیده شد.

نخست فرانسوی ها در کنار سازمان منافقین که پول های سرشاری برای پرونده سازی برعلیه اسدالله اسدی هزینه کرده بودند از دستگیری وی اظهار خوشنودی کردند. دولت‌های اروپایی بارها از این موضوعات در فشارهای روانی خبری علیه ایران سوءاستفاده کردند و حتی در یک نوبت نیز مسئولین سیاست خارجی کشور های اروپایی طی نامه‌ای محمدجواد ظریف را نسبت به این پرونده خطاب قرار دادند.

محمدجواد ظریف، در توییتی به بازداشت دیپلمات ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: «چقدر تعجب‌برانگیز است که هم‌زمان با سفر ما (هیئت ایرانی) به همراه رئیس جمهور ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و یک نفر بازداشت شده‌است. ایران به صراحت خشونت و تروریسم را در همه جا محکوم می‌کند و آماده است تا به تمام نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ دهد.»

بلژیکی ها نیز در مقابل با رد صلاحیت دیپلماتیک اسدالله اسدی در دادگاه آنتورپ وی را به بیست سال زندان محکوم کردند. اسدالله اسدی در اعتراض به روند دادگاه در جلسات قضایی شرکت نکرد و رای نهایی به وکیل او ابلاغ شد، از سوی دیگر دستگیری اسدی در آلمان و انتقال او به بلژیک بخش دیگری از اعتراض به این پرونده بود.

 اما تلاش ها برای آزادی او از سوی ایران ادامه داشت و دستگاه وزارت خارجه در دو دولت اخیر نسبت به این موضوع با حساسیت ویژه ورود کرده و در نهایت به تاریخ 5خرداد1402 توییتی از امیرعبداللهیان پایان پرونده را مشخص کرد.

وزیرخارجه کشورمان نوشت: «آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.»

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر پس از بازگشت اسد‌الله اسدی به کشور گفت: « بعد از تلاش‌های بسیار گسترده دستگاه‌های ذی‌ربط دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها شاهد حضور و آزادی آقای اسدی هستیم.طبق اصول حقوق بین‌الملل و کنوانسیون ۱۹۶۱ ناظر بر روابط دیپلماتیک، نمیتوان دیپلماتی را بازداشت کرد، حتی اگر در یک کشور ثالث باشد.هم حکم بازداشت دولت بلژیک، هم دستگیری وی در آلمان و هم لغو مصونیت دیپلماتیک از طرف دولت اتریش خلاف ضوابط و اصول حقوقی و بین‌المللی است.»

این اقدام در کنار یک پیروزی برای ایران، ایجاد حس یاس در اپوزیسیون خارج از کشور و شکستی بزرگ برای آن ها شد که تصور می‌کردند با حضور در خاک کشور های اروپایی، دوست دولت های آن ها هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، آزادی اسدی را شکست یکی از نمایش‌هایی دانست که سناریوی آن از سوی محافل صهیونیستی - امریکایی نوشته شده بود و هدف بحران‌سازی در مناسبات ایران و جهان غرب را جست‌و‌جو می‌کرد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها