آقامیری: اقتصادی شدن کشاورزی از اهداف وزارت کشاورزی است

کد خبر: 1223287

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقتصادی شدن کشاورزی از اهداف این وزارتخانه است زیرا با اقتصادی شدن کشاورزی، سرمایه‌گذاران آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی را خواهند داشت.

آقامیری: اقتصادی شدن کشاورزی از اهداف وزارت کشاورزی است

سیدمحمد آقامیری پنجشنبه در یازدهمین جشنواره گل و گلاب شهرستان داراب، افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۲۸۱ هزار هکتار است که از این مقدار حدود ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است.

وی ادامه داد: شهرستان داراب با بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار گلستان دیمی، حدود یک پنجم سطح زیر کشت گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است.

صنایع تبدیلی گل محمدی در داراب ایجاد شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که با وجود دانشکده کشاورزی در شهر داراب باید شاهد تحولاتی در حوزه علمی، عملی و صادرات گل محمدی باشیم، تاکید کرد: با این حجم تولید گل محمدی در شهرستان داراب، باید صنایع تبدیلی در این شهرستان ایجاد شود تا کشاورزان منطقه از ارزش افزوده این محصول منتفع شوند.

آقامیری افزود: برگزاری جشنواره‌ها سبب تبادل اطلاعات و خرد جمعی می‌شود و تصمیمات درست و سازنده‌ای که در این جشنواره‌ها گرفته می‌شود، می‌تواند در افزایش ارزش افزوده این صنعت اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه گل محمدی از گیاهان دارویی به شمار می‌رود، یادآور شد: علاوه بر تولید گلاب از این محصول، گل محمدی اهمیت بسیاری در صنعت آرایشی و بهداشتی دارد که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات کشاورزی را ضروری خواند و تصریح کرد: باید زنجیره ارزش گل محمدی برای ارتقای محصول گل محمدی ایجاد شود.

آقامیری بر رشد عملکرد و بهره‌وری در واحد سطح در بخش کشاورزی با استفاده از علم و فناوری تاکید کرد و گفت: منطقه داراب خطه کشاورزی است و باید تلاش کنیم تا با نگاه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از تولید، عملکرد در واحد سطح و بهره‌وری را افزایش دهیم.

توسعه کاروان‌های ترویجی تسریع می‌یابد

وی بر تسریع در راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی تاکید کرد و افزود: ما آمادگی داریم در کنار دانشکده کشاورزی داراب، توسعه کاروان‌های ترویجی به صورت پایلوت را از این شهرستان آغاز کنیم.

به گفته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر کاروان‌های ترویجی در پهنه‌ها در حال فعالیت هستند.

آقامیری ادامه داد: در برنامه جدید، کاروان‌های ترویجی به صورت دایمی به منظور ارایه راهکار برای استفاده بهتر از منابع حضور خواهند داشت که در این صورت افزایش تولید محصول در واحد سطح را شاهد خواهیم بود و در نهایت کشاورزی ما اقتصادی خواهد شد.

جلوگیری از خام‌فروشی با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی می‌توانیم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.

محمدجواد عسکری با بیان اینکه امروزه امنیت غذایی از مباحث مهم جوامع بشری به شمار می‌رود، افزود: ۲۵ درصد اقتصاد کشور و ۳۵ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است.

وی به موضوع خام‌فروشی در بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: می‌توانیم در قالب یک نقشه راه در این موضوع به نتایج خوبی دست یابیم.

وی بر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصولات کشاورزی تاکید و بیان کرد: این موضوع می‌تواند صادرات، اشتغال و امنیت سرمایه‌گذاری را رقم بزند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بنا داریم تا شهرستان داراب به عنوان پایلوت گل محمدی در کشور معرفی شود.

عسکری به بحث گردشگری کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع می‌تواند در درازمدت اشتغال‌آفرینی کند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها