گفت‌وگوی «فردا» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره اهمیت جایگاه شورای عالی امنیت ملی

بعید است پرونده هسته‌ای بار دیگر به شورای عالی امنیت ملی بازگردد

کد خبر: 1222530

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: من تصور می‌کنم اکنون نگاه حاکمیت به شورای عالی امنیت ملی در حوزه سیاست خارجی نیست و بیشتر دفاعی است.

بعید است پرونده هسته‌ای بار دیگر به شورای عالی امنیت ملی بازگردد

گروه سیاست سایت فردا: علی شمخانی بعد از ده‌سال از مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری. به این بهانه در گفت‌وگو با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی این موضوع را بررسی کردیم که نقش و جایگاه این شورا در تعیین مناسبات کلان خارجی چیست؟

فلاحت‌پیشه درباره این موضوع به «فردا» گفت: «عرف این است که درباره مقوله‌های کلان به ویژه در حوزه سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری شود. در واقع وظیفه این شورا تصمیم‌گیری درباره هر آنچیزی است که به امنیت ملی مربوط شود. رئیسش هم رئیس‌جمهور است و دبیرخانه مسئول امور اداری و برگزاری جلسات است که در این بین جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی مهم است. اهمیت این شورا از دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بیشتر شد زیرا در آن دوره که آقای روحانی دبیر شورا بود، مسئولیت پرونده هسته‌ای به این نهاد واگذار شد؛ دلیل هم آن بود که پرونده هسته‌ای بسیار زمان‌بر است و اگر بنا باشد در وزارت خارجه پیگیری شود، تمام وقت دستگاه دیپلماسی مصروف این موضوع می‌شود؛ بگذریم از این که وقتی آقای روحانی رئیس‌جمهور شد، مسئولیت اجرا و نه تصمیم‌گیری در پرونده هسته‌ای بر عهده وزارت خارجه قرار گرفت که نتیجه‌اش هم برجام شد و الی‌آخر».

او ادامه داد: «شورای عالی امنیت ملی مسئول موضوعات کلان امنیت ملی است؛ یعنی هر موضوعی که از امنیت ملی تأثیر می‌گیرد یا بر آن تأثیر می‌گذارد. از دوره‌ای شعار سیاست خارجی وحدت در عین کثرت شد؛ به این معنی که باید اختلافات داخلی در حوزه سیاست خارجی کنار گذاشته شود. برای اجرای این شعار نقش شورای امنیت ملی بسیار مهم‌تر از گذشته شد. کشورهای دیگر هم به اهمیت جایگاه این نهاد پی بردند و برای مثال دیدیم که در مذاکره با عربستان گرچه اصل مذاکرات در وزارت خارجه صورت گرفت اما امضای نهایی را دبیر شورای امنیت ملی کرد تا تصمیم نهایی به پای دولت نباشد. با این اوصاف باید بدانیم که نقش دبیر شورای عالی امنیت ملی بسیار مهم است زیرا مسئول اجرای مصوبات این شوراست».

این نماینده پیشین مجلس همچنین درباره ترکیب شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: «ببینید وقتی آقای روحانی گفت که ما در آستانه توافق بودیم اما مسائل جناحی مانع شد، سخن دقیقی نیست زیرا وقتی دولت مستقر می‌شود اعضایش در شورای عالی امنیت ملی بیشتر می‌شود. این ضعف هر دولتی است که نتوانست تصمیم‌هایش را اجرایی کند. دولت آقای روحانی بیشتر با چالش‌های داخلی مواجه بود؛ کمااینکه دولت آقای رئیسی هم اکنون اکثریت اعضا در شورای عالی امنیت را در اختیار دارد. یک سری اعضا در شورا ثابت هستند اما یک سری با تغییر دولت، تغییر می‌کند و معمولا سمت دولت هستند. البته وجه نظامی در شورای عالی امنیت ملی دست بالا را دارد زیرا ایران بیشتر مسائل امنیتی‌اش با مسائل نظامی گره خورده است؛ دلیلش هم روشن است چون ما دشمنانی داریم که گزینه‌های نظامی را روی میز می‌گذارند. مهم‌ترین آنها هم رژیم صهیونیستی و آمریکاست».

فلاحت‌پیشه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد موضوع هسته‌ای بار دیگر از دولت گرفته و به شورای عالی امنیت باز گردد، گفت: «من تصور می‌کنم اکنون نگاه حاکمیت به شورای عالی امنیت ملی در حوزه سیاست خارجی نیست و بیشتر دفاعی است. در دوره آقای روحانی نگاه، سیاست خارجی بود. در دوره آقای لاریجانی نگاه سیاسی بود اما امروز دفاعی است و بعید می‌دانم اجرای موضوع هسته‌ای بار دیگر به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها