خشم تل آویو از بهبود روابط تهران- قاهره

کد خبر: 1221675

تلاش مصر برای عادی سازی روابط با ایران به مذاق صهیونیست ها خوش نیامده است و به تکاپو افتاده اند تا مانع نزدیکی این 2 کشور به همدیگر شوند. ریشه نگرانی های اسرائیل چیست؟

خشم تل آویو از بهبود روابط تهران- قاهره

رژیم صهیونیستی که همواره از تنش بین کشورهای منطقه به عنوان فضای تنفسی خروج از انزوا و تقویت عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی استفاده می‌کند اکنون که اتمسفر تحولات منطقه به ویژه در موضوع روابط میان تهران و کشورهای عربی به سمت تنش‌زدایی و کاهش سطح نزاع سیاسی متحول شده ، به شدت دچار آشفتگی، نگرانی از آینده و استیصال سیاسی شده است.مقامات صهیونیستی که در جلوگیری از بهبود روابط عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ناکام ماندند، اکنون در تقلا هستند تا حداقل در مسیر تعامل دیگر کشورهای عربی با ایران سنگ‌اندازی کنند. مصر یکی از کشورهایی است که پس از توافق اخیر ایران و عربستان، آمادگی خود را برای بازسازی روابط با تهران اعلام کرده و برای تحقق آن دیدارهایی هم بین مقامات دو کشور انجام شده است.در همین زمینه، روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت:«درست زمانی که مقامات ایرانی در تلاش هستند تا فضا را برای بازگشت روابط با مصر آماده کنند، فرستاده‌های اسرائیلی محرمانه به مصر می‌روند تا درخصوص لزوم توقف احیای روابط قاهره با تهران به دولت عبدالفتاح السیسی فشار بیاورند».نگرانی صهیونیست ها درحالی است که طی یک سال گذشته گشایش‌های محسوسی در احیای روابط تهران - قاهره پس از چهار دهه قطع کامل مناسبات سیاسی به وجود آمده است. در آخرین تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه برخی منابع اعلام کردند که ماه گذشته دیدارهایی میان مقامات ایرانی و مصری  با میانجی گری نخست وزیر عراق در بغداد انجام شد که در جریان این مذاکرات امکان توسعه تدریجی روابط دوجانبه بین دو کشور بررسی شد. همچنین در آبان سال گذشته   رئیس محیط زیست ایران با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی در شرم الشیخ رایزنی کردند. دو ماه پیش هم وزیر گردشگری مصر اعلام کرد که در چارچوب تمایل دولت مصر برای جذب گردشگران بیشتر، ‌ تسهیلات جدیدی برای دریافت روادید گردشگری به شهروندان ایرانی ارائه خواهد داد.با این اوصاف می‌توان ادعا کرد که دو کشور بیشتر مسیر احیای روابط را پیموده‌اند و تا اعلام توافق نهایی راه چندانی باقی نمانده است و به این دلیل صهیونیست‌ها خود را به قاهره رسانده‌اند تا نگرانی خود را از این اقدام ابراز کنند. این که چرا رژیم صهیونیستی از بهبود روابط مصر و ایران احساس خطر می‌کند دلایل متعددی دارد که عمدتا حول محور مسائل امنیتی می‌چرخد. جمعیت زیاد و قرار گرفتن در وضعیت مناسب جغرافیایی به مصر در جهان عرب جایگاه ممتازی را بخشیده است و به علت سیاست پرتحرک قاهره در اتحادیه عرب، همواره از وزنه‌های اصلی تعیین کننده رویکردها و سیاست‌های اتحادیه است. مصر همچنین در دوره جنگ سرد، یکی از بنیان گذاران «جنبش عدم تعهد»  و همواره مورد توجه قدرت‌های شرق و غرب بود که آن را به عنوان عامل توازن دهنده در روابط خود در شمال آفریقا و غرب آسیا در نظر می‌‎گرفتند. همچنین همجواری این کشور با مرزهای فلسطین اشغالی که بزرگ ترین مسئله و دغدغه جهان اسلام است، قاهره را در کانون توجهات قرار داده بود تا در این مناقشه منطقه‌ای به نقش‌آفرینی اقدام کند.

 ترس از تقویت جبهه مقاومت

نکته مهم دیگر این است که باز شدن پای ایران به مصر، به معنای تقویت جبهه مقاومت بیخ گوش صهیونیست‌ها خواهد بود. بهبود تعاملات ایران با مصر، جدای از روابط دیپلماتیک، بستر را برای ایجاد همکاری‌های اقتصادی دو طرف هموار خواهد کرد و شرکت های ایرانی می توانند به دلیل تجاربی که دارند  در بخش اقتصادی مصر که در سال های اخیر حال و روز خوشی ندارد، سرمایه گذاری کنند. از آن جا که ایران

بزرگ ترین حامی فلسطین است بنابراین، حضور قدرتمند سیاسی و اقتصادی ایران در مصر، سبب تعامل بیشتر بین کشورهای اسلامی علیه اشغالگران خواهد شد و این موضوع در ماه‌های اخیر به خوبی در حال تحقق است.باتوجه به این که مصر به نوار غزه متصل است، صهیونیست‌ها از همگرایی بین تهران و قاهره هراس دارند زیرا از این می‌ترسند که ایران بتواند با سرمایه گذاری در اطراف «گذرگاه رفح»، در توسعه  این منطقه کمک کند. گروه‌های فلسطینی نیز هم اکنون با دستیابی به قدرت موشکی و پهپادی، توانسته‌اند موازنه بازدارندگی در برابر دشمن اشغالگر ایجاد کنند و اگر بتوانند از خاک مصر هم کمک‌هایی را دریافت کنند، قدرت خود را بیش از پیش تقویت خواهند کرد و این مسئله برای صهیونیست‌ها بهای سنگینی خواهد داشت.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها