گفت‌وگوی «فردا» با کیانوش گودرزی

هنوز تا بحران اجاره‌بها مانده

کد خبر: 1221580

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: گرچه افزایش قیمت اجاره بها داشتیم اما جامعه روال خودش را طی می کند و هیچ مورد خاص هیجانی فعلا نیست.

هنوز تا بحران اجاره‌بها مانده

گروه سیاسی فردا: وضعیت اجاره ها در سال جدید افزایش یافته است و این نگرانی وجود دارد که در فصل تابستان قیمت اجاره بها وضعیت وخیمی پیدا کند. مخبر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد «تمهیدات داشتیم و لایحه ای هم به مجلس دادیم».

کیانوش گودرزی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چگونگی تدبیر دولت برای مدیریت موضوع اجاره بها گفت: دولت تمهیدات خود را اندیشیده است، البته ما هنوز به بحران نرسیدیم چون هنوز آن تلاطم و هیجان مسکن و اجاره بها را نداریم. برعکس آنچه دوستان می گویند «افزایش قیمت و تورم در اجاره بها داشتیم اما آن تلاطم و هیجانی که در بازار است هنوز به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه هنوز به پیک قراردادهای اجاره بها نرسیدیم، افزود: وقتی برخی از بحران اجاره بها سخن می گویند، من تعجب می کنم چون 50 درصد چنین خوراک های خبری را برخی در فضای مجازی درست می کنند، بعد به مشاوران املاک می دهند، در نهایت نیز مستأجران آن را از زبان مشاور املاک می شنود. در واقع باعث افزایش قیمت ها همین مسائل است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران با بیان اینکه خود ما بعضی اوقات به موضوع افزایش اجاره بها دامن می زنیم، اظهار کرد: گرچه افزایش قیمت اجاره بها داشتیم اما جامعه روال خودش را طی می کند و هیچ مورد خاصی هم نیست. البته این وضعیت عادی نیست ولی اینقدر نیز حالت هیجانی ندارد.

وی ادامه داد: طبقه آسیب پذیر ما همیشه آسیب پذیر است، حالا هم که قدری اجاره بها افزایش پیدا کند، باز قابل تحمل است. درست است مقداری طبقات اجتماعی جابه جا شدند یعنی برخی بالاشهری ها آمدند، وسط شهر و وسط شهری ها رفتند پایین شهر و پایین شهری ها رفتند حاشیه شهر اما هم اکنون وضعیت آن طور نیست که آن را هیجانی توصیف کنیم. با این وجود احتمال دارد از آخر خردادماه این اتفاق بیفتد، البته امیدواریم شاهدش نباشیم.

گودرزی تأکید کرد: طبق اعلام دولت اجاره بها نسبت به سال گذشته نباید بیش از 25 درصد افزایش پیدا کند و تسهیلات بانکی نیز برای کمک به مستأجران درنظر گرفته شده است. البته ضمانت اجرایی این تمهیدات نیز باید مدنظر قرار گیرد چراکه گاهی اوقات مالک و مستأجر بر حسب اجباری که دارند بین خودشان چک رد و بدل می کنند یا پشت همان قرارداد قبلی یک عدد و رقمی را می نویسند یعنی نه جایی شکایت می کنند و نه ما از موضوع مطلع می شویم.

وی با بیان اینکه دولت همیشه نگاه حمایت گرایانه از طبقه آسیب پذیر دارد، افزود: ما به همه همکاران مان اعلام کردیم باید ابلاغیه دولت را رعایت کنند و اگر کسی قرارداد سال قبلش را داشته باشد و مراجعه کند و بگوید اجاره بهایش از 20 درصد بیشتر شده است ما با این موضوع برخورد می کنیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران گفت: انباشت نیاز به مسکن و ترک فعل دولت های گذشته باعث شده که بحران مسکن به دولت سیزدهم برسد. دولت سیزدهم تمام راهکارها را در حال امتحان می کند تا به قشر آسیب پذیر کمکی شود اما در مجموع نباید فراموش کرد که رابطه بین عرضه و تقاضا است؛ امسال را رد کردیم، برای سال های بعد حتما باید بخش خصوصی و حتی شهرداری ها وارد مسکن سازی در قالب اجاره به شرط تملیک شود. حتی دستگاه ها و ارگان های مختلف ساختمان سازی کنند و این آپارتمان ها را در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار پرسنل خود قرار دهند تا با برگشت پول بتوانند خانه های دیگری را هم بسازند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها