گفت‌وگوی «فردا» با حمیدرضا ترقی

پیش بینی وزارت کشور مبنی بر مشارکت 60درصدی قابل تحقق است

کد خبر: 1221498

حمیدرضا ترقی گفت: با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته داشته‌ایم، حضور نهایی مردم در انتخابات زمان می برد و مردم در روزهای آخر منتهی به انتخابات که موضع‌گیری‌ها مشخص می‌شود، تصمیم به شرکت می‌گیرند.

پیش بینی وزارت کشور مبنی بر مشارکت 60درصدی قابل تحقق است

گروه سیاست سایت فردا: انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صحنه جالبی برای سنجش وضعیت سیاسی و توجه به صندوق انتخابات بود که در ایران هم عده ای بر این مسئله تاکید کردند که ایران نیز مانند ترکیه باید به صندوق انتخابات توجهی ویژه داشته باشد تا مشارکت بالایی را ثبت کند، اما شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور بخصوص از سال 1400به این طرف بنظر نمی رسد مشارکت بالایی را ثبت کند و جو عمومی جامعه گویای این مسئله نیست.

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره صحبت های وزیر کشور نسبت به افق مشارکتی 60 درصد در انتخابات به«فردا» گفت: «با توجه به تجربه ای که در سال های گذشته داشته ایم، مشارکت مردم در انتخابات بیشتر دقیقه نودی هست و حضور نهایی مردم زمان می برد و مردم در روزهای آخر منتهی به انتخابات که موضع گیری ها مشخص می شود و رقبا در داخل نیز فعال تر می شوند، در آن حالت میزان مشارکت مردم شفاف تر می شود. آنچه مسلم است در طی دوره های گذشته غیر از دوسالی که در اثر کرونا و عملکرد دولت قبل مشارکت نسبتا پایینی داشتیم، در دیگر موارد مشارکت مردم بالا پنجاه درصد بوده است. گاهی مراکز استان ها و کلانشهر ها که مقداری جنبه سیاسی مردم بیشتر هست و قشر خاکستری و مرفهین بی درد در آن ها زیاد هستند، بقیه مردم میزان مشارکت بالایی را ثبت کرده اند. در این دوره از انتخابات با توجه به اینکه یکی از مشکلات مردم وضعیت اقتصادی و معیشتی است؛ مردم به طور طبیعی هنوز نسبت به اینکه راهکار برای حل این مشکلات پیدا کنند دچار تردید هستند اما به مرور که جهاد تبیین صورت بگیرد و افکار عمومی جامعه توسط رسانه ها هدایت شود مردم متوجه می شوند که حل مشکلات از صندوق رای می گذرد و باید نمایندگان کارآمدی را برای حل این مشکلات و ریل گذاری درست انتخاب کنند تا مشکلاتشان حل شود. بنظر می رسد که پیش بینی وزارت کشور نسبت به 60درصد مشارکت قابل تحقق است.

او در ادامه نسبت به راهکار های افزایش مشارکت افزود: «اول باید رقابت سالمی در داخل کشور و بین نیروهایی که داوطلب برای انتخابات هستند شکل بگیرد، دوم اینکه دولت در جهت حل مشکلات معیشتی مردم و مهار تورم و گرانی توفیقات بیشتری پیدا کند و سوم اینکه رونق اقتصادی از طریق رشد تولید پدید بیاید و آثار آن برای سفره مردم ملموس باشد و چهارم اینکه ما در عرصه سیاسی زمینه فعال تری را برای حضور احزاب و گروه های سیاسی معتقد به نظام و حامی نظام را بهتر فراهم کنیم تا آن ها هم بتوانند به مشارکت مردم و رقابت سالم و افزایش بینش سیاسی مردم کمک کنند».

ترقی در پایان درباره احتمال گشایش هایی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: «بنظر می رسد که این نوع کمک ها مستلزم اصلاح قانون است و قانون به طور طبیعی زمینه را برای کسانی فراهم می کند که پایبند به اصول باشند و سیاست های کلان نظام را در رسیدن به تمدن نوین اسلامی باور داشته باشند و گرایش به غرب در وجود آن ها نباشد. با توجه به این ویژگی ها خیلی بعید است که نظام یک برگشت به عقب داشته باشد و باز هم بخواهد علی رغم آزمایش هایی که در این سال ها انجام داده باز هم زمینه را برای جریان هایی فراهم کند که به آرمان های انقلاب پایبند نیستند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها