«نامه‌نیوز» : سه نکته درباره موقعیت سیاسی علی لاریجانی

کد خبر: 1219918

لاریجانی در سال‌های اخیر سعی کرده است علاوه بر داشتن حمایت اصلاح‌طلبان میانه‌رو خود را به پایگاه سنتی خود یعنی اصولگرایی نیز نزدیک کند.

«نامه‌نیوز» : سه نکته درباره موقعیت سیاسی علی لاریجانی

«فردا نیوز» -  روز گذشته خبرگزاری «تسنیم» در خبری اختصاصی اعلام کرد که علی لاریجانی بناست با ارائه لیستی انتخاباتی خود نیز در انتخابات شرکت کند. این خبرگزاری بیان کرده که چندتن از نزدیکان لاریجانی این خبر را تأیید کرده‌اند. ساعاتی پس از این خبر علی لاریجانی در نامه‌ای به تسنیم اصل خبر را تکذیب کرد. اما به بهانه شنیده‌شدن دوباره نام او در عرصه رسانه‌ای بد نیست چند نکته درباره موقعیت سیاسی‌اش بیان شود.

علی لاریجانی شانس تأییدصلاحیتش در انتخابات زیاد است زیرا وقتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شد، رهبر انقلاب موضع گرفتند و گلایه‌هایی را نسبت به شیوه بررسی صلاحیت برخی نامزدها مطرح کردند و گفتند که در حق برخی «جفا» شد. همه این سخن رهبر انقلاب را ناظر به ردصلاحیت علی لاریجانی دانستند؛ بنابراین بسیار بعید است شورای نگهبان او را در این دوره انتخابات مجلس ردصلاحیت کند هرچند نباید از احتمالات به دور بود که شاید در شرایطی خلاف این فرضیه هم رخ دهد.

دوم آنکه علی لاریجانی در سال‌های اخیر به ویژه با پایان کار مجلس دهم سعی کرد قدری فاصله خود را با اصلاح‌طلبان حفظ کند تا در عین حال که گزینه اصلاح‌طلبان میانه‌رو باشد بخش‌هایی از اصولگرایان را هم در کنار خود داشته باشد و همین که او به دعوت قالیباف به مراسم افطاری می‌رود و در کنار قالیباف، ناطق و حدادعادل می‌ایستد گرچه نزدیکان لاریجانی گفته‌اند معنای سیاسی خاصی ندارد اما پر واضح است که لاریجانی دیدار با قالیباف، حداد و ناطق آن هم در سال انتخابات را بی‌معنی نمی‌داند و شاید دنبال همین باشد که نشان دهد وفاق خود با اصولگرایان را هنوز دارد. حالا او هم حامیانی در ارودگاه اصلاح‌طلبان دارد و هم در میان اردوگاه اصولگرایان مقبولیتی دارد.

سومین نکته که در صورت ورود احتمالی لاریجانی به انتخابات می‌تواند برای او مخاطره‌آمیز باشد مشارکت پایین مردم در انتخابات است. او باید بکوشد علاوه بر حساب‌باز کردن بر بخشی از سبد رأی اصولگرایان رأی عمده خود از مخاطبان اصلاح‌طلبان دریافت کند زیرا حتما هنوز هم نامزد جامع‌الشرایطی برای همه طیف‌های اصولگرایی نیستند؛ به ویژه گروه‌هایی مانند پایداری که اساسا مشکلات عدیده با او دارند. اصولگرایان سبد رأیی سنتی دارند که در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند اما سبد رأی اصلاح‌طلبان هم سیال است و هم دوره‌ای است یعنی گاهی هست و گاهی نیست و به تحرک‌ وا داشتن این سبد رأی نیاز به اقناع عمومی برای مشارکت در انتخابات دارد. اگر مانند دو انتخابات پیشین یعنی مجلس98 و ریاست‌جمهوری1400 مشارکت پایین باشد، دست‌ِکم لیست انتخاباتی لاریجانی در مخاطره رأی‌نیاوردن قرار می‌گیرد.

به هر حال همه اینها فرضیاتی سیاسی است پ تا اینجای کار به هیچ وجه مشخص نیست تصمیم نهایی لاریجانی برای انتخابات مجلس دوازدهم چه خواهد بود و باید صبر کرد و دید که سیب گرد سیاست تا روز انتخابات چه چرخ‌هایی می‌خورد. / نامه نیوز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها