گفتگوی «فردا» با یک کارشناس مسائل سیاست خارجی

برجام بایگانی شد/ مدل جدیدی مقابل آمریکا قرار دارد

کد خبر: 1218856

حسین کنعانی‌مقدم گفت: آنچه امروز اتفاق می افتد آن است که ایران، چین، روسیه، کشورهای آمریکای لاتین و برزیل بیایند و یک قدرت جدیدی ایجاد کنند و مجموعه این کشورها با آمریکا و اروپا بنشینند و حرف بزنند.

برجام بایگانی شد/ مدل جدیدی مقابل آمریکا قرار دارد

گروه سیاسی فردا: در سالگرد خروج ترامپ از برجام دیگر صدایی درباره ضرورت احیای برجام یا بازگشت آمریکا به برجام شنیده نمی شود. نه طرف های غربی حرفی از برجام می زنند و نه ایران صحبتی از پیغام و پسغام های مذاکراتی می کند. مشاور نیز روحانی اخیرا به حقیقت اذعان کرد که « بازگشت به برجام و یا ایجاد تغییرات درآن به لحاظ تکنیکی دیگر ممکن نیست»، حال سئوال پیش می آید که وضعیت کنونی چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.

حسین کنعانی‌مقدم درباره اوضاع و احوال برجام در سالگرد خروج ترامپ از این توافق گفت: تشییع جنازه برجام در حال انجام است و آقای بایدن نیز زیر این تابوت را گرفته است. آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که با برجام دیگر نمی توانند سلطه لازم را داشته باشند مخصوصا با نقشی که چین دارد در مناسبات بین المللی بازی می کند.

وی با بیان اینکه ایران روز به روز در حال قدرتمندتر شدن است و زیر بار حرف زور و تهدید نمی رود، افزود: آمریکایی ها امید داشتند بتوانند با تهدید و تحریم ایران را ناچار به امضای یک قرارداد ترکمنچای کنند اما این امیدشان را از دست دادند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: امکان دارد برجامی که دولت آقای روحانی دنبالش بود، امکان دارد بایگانی شده باشد اما حتی اگر همچنان بحث برجامی در مناسبات بین المللی ایران، اروپا و آمریکا وجود داشته باشد، مانند سابق نخواهد بود و ایران از یک موضع برتری با این موضوع برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به عبور ایران و طرف های برجامی از این توافق ادامه داد: توافقی که در اجرا عمل نمی شود، دیگر قابلیت این را ندارد که دو طرف روی آن سرمایه گذاری و همچنان توافق را دنبال کنند. اتفاقی امروز عملا شاهدش هستیم این است که بازار بزرگ منطقه کاملا در اختیار روسیه، چین و هند قرار گرفت و آمریکایی ها عملا فرصت های اقتصادی را در منطقه از دست دادند.

کنعانی مقدم با اشاره به تأثیر مثبت چین بر از سرگیری روابط تهران و ریاض اظهار کرد: پکن توانسته است با برقراری روابط نزدیک با اقتصادی عربستان، ریاض را که روزی حیات خلوت آمریکا بود، کاملا در اختیار خود قرار دهد.

وی  با بیان اینکه مدل جدیدی در مقابل آمریکایی ها وجود دارد، افزود: بعد از حمله روسیه به اوکراین و همچنین ورود چین به مناسبات بین المللی به عنوان یک ابرقدرت، نظام بین الملل تغییر پیدا کرده و قطب های جدیدی در حال شکل گیری است. آنچه امروز اتفاق می افتد آن است که ایران، چین، روسیه، کشورهای آمریکای لاتین و برزیل بیایند و یک قدرت جدیدی ایجاد کنند و مجموعه این کشورها با آمریکا و اروپا بنشینند و حرف بزنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: دیگر این طور نیست که ایران به تنهایی بخواهد وارد مناقشه با غرب شود. هرچند روسیه و چین در موضوع برجام همراه ایران بودند اما طرف آمریکایی-اروپایی خیلی متحد ظاهر و مانع از اجرای برجام شدند؛ حالا این معادله تغییر کرده است، قطب جدیدی در مقابل آنها قرار دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها