«فردا» گزارش می‌دهد:

شناسنامه تیم اقتصادی دولت

کد خبر: 1218479

در گزارش پیش رو به بررسی سابقه شاخص‌ترین نفرات تیم اقتصادی دولت می‌پردازیم.

شناسنامه تیم اقتصادی دولت

گروه سیاست سایت فردا:  دولت رئیسی از آغاز راه می دانست که با چالش های اقتصادی عظیمی مواجه است و از ابتدا با چیدمان تیمی اقتصادی مدعی شد که می‌تواند ابرچالش‌های اقتصادی کشور را حل کند. در گزارش پیش رو سعی کردیم سابقه مهم‌ترین چهره‌های اقتصادی دولت را بررسی کنیم.

محسن رضایی میرقائد

باسابقه ترین فرد در زمینه حضور در انتخابات ها، در دولت رئیسی بالاخره به سمتی اجرایی دست یافت و سکان دار بخش مهمی از تیم اقتصادی دولت شد. محسن رضایی با سابقه ای نظامی در شهریور ماه 1400 با حکم رئیسی به سمت معاونت اقتصادی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصاد و دبیر ستاد اقتصادی منصوب شد. محسن رضایی هرچند پیش از این ادعاهای اقتصادی پرمناقشه ای از خود به جا گذشته و طرح های یارانه دو برابری، فدرالیسم اقتصادی، بانک مردم، یارانه سبز و طرح گروگانگیری آمریکایی ها در مقابل پول بخشی از بیانات اقتصادی محسن رضایی است. وی فارغ التحصیل دکترا اقتصاد از دانشگاه تهران است.

احسان خاندوزی

احسان خاندوزی، فارغ التحصیل رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و دکتر اقتصاد از دانشگاه آزاد است. او در انتخابات مجلس یازدهم توانست به عنوان نفر هفتم وارد مجلس شود که پس از مدتی از سوی ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی شد.

حجت عبدالملکی

جوانی جویای نام که سکان وزارت اقتصاد را به او سپردند اما ادعاهای اقتصادی اش در آغاز کار، وضعیت را برای او سخت کرد و به مرور متوجه شد تریبون وزارتخانه با تریبون یک کارشناس اقتصادی متفاوت است. حجت عبدالملکی وزیر کار مستعفی دولت رئیسی، فارغ التحصیل معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق و دکترا اقتصاد از دانشگاه اصفهان است که تفاوت مدرک های تحصیلی او نیز محل سوال است. او بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ عضو هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور و از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده‌است. عملکرد ضعیف حجت عبدالملکی در وزارت کار باعث شد وی پیش از اینکه تیغ استیضاح بر پیکراش بنشیند قبل از یک‌سالگی دولت رئیسی استعفا دهد. اما رئیسی از او دست نکشید  پس از استعفا وی را به جای سعید محمد در سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد.

سید رضا فاطمی امین

سید رضا فاطمی امین، فارغ التحصیل دکترا مدیریت راهبردی و وزیر صمت دولت رئیسی بود که در اردیبهشت ماه 1402 با توجه به عملکرد ضعیف در حوزه صنعت و تجارت توسط مجلس استیضاح شد. از او به عنوان یکی از چهره های اقتصادی مهم دولت رئیسی نام برده می شد که در مناصبی از جمله در مناصبی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های آستان قدس رضوی نیز حضور داشته است. گمانه زنی ها پس از استیضاح وی گویای حضور او در معاونت اجرایی رئیس جمهور است.

سید جواد ساداتی نژاد

ساداتی نژاد، وزیر مستعفی جهاد کشاورزی دولت رئیسی است که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز در سابقه دارد. وی فارغ ا لتحصیل دکترا مهندسی هیدرولوژی از دانشگاه مسکو است. ساداتی نژاد در دوران فعالیت خود در وزارت کشاورزی با ضعف های قابل توجهی از جمله در قیمت گذاری ها تامین مواد غذایی مواجه بود که در نهایت با ادامه این ناکارآمدی ها در فروردین 1402 ناچار به استعفا شد.

سید مسعود میرکاظمی

مسعود میرکاظمی، یکی از چهره های اقتصادی تعیین کننده دولت رئیسی به حساب می آمد که سابقه همکاری با دولت احمدی نژاد در وزارت نفت را نیز داشت و در این دوره شنیده می شد که او دست تعیین کننده ای در وزارت نفت دارد. سمت حساس وی در دولت رئیسی با حضور در سازمان برنامه و بودجه، میرکاظمی را همواره به عنوان خزانه دار دولت در محل انتقاد و سوال قرار می داد که در نهایت نیز وی را ناچار به استعفا از سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه کرد. میرکاظمی فارغ التحصیل دکترا مدیریت صنایع از دانشگاه تربیت مدرس است.

علیرضا پیمان پاک

علیرضا پیمان پاک یکی دیگر از چهره های اقتصادی دولت رئیسی است که نسبت به دیگر اعضا نام کمتری از او شنیده می شود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم پیمان پاک با سابقه مدرک کارشناسی مهندسی فرآیند صنعت نفت و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بوده و مشاور بین الملل و بازرگانی سازمان اقتصادی رضوی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی، دبیر هیأت عامل راهبر تجارت آستان قدس، نماینده سازمان اقتصادی رضوی در حوزۀ تأمین کالاهای اساسی، مدیریت نفت و گاز مرکز همکاریهای فناوری ریاست جمهوری در دولت دهم به عنوان رئیس سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت معرفی شد.اما در اسفند 1401 از این سمت کنار رفت و گمانه زنی هایی درباره حضور او در وزارت کشاورزی و در صورت تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می شود.

محمدرضا فرزین

محمدرضا فرزین، دومین رئیس بانک مرکزی در دولت رئیسی است که با اعلام دلاری 28 هزار تومانی برای مقابله با قیمت دلار بر سر کار آمد اما چندان توفیقی در کنترل این ارز سرکش پیدا نکرد. او سابقه فعالیت در بانک ملی را نیز دارد. وی فارغ التحصیل دکترا اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است.

محمد مخبر دزفولی

محمد مخبر در زمان کرونا بیش از هر زمان دیگر با جامعه ایران آشنا شد. او که در سابقه خود حضور پررنگ در ستاد اجرایی فرمان امام، بانک سینا و معاون استانداری خوزستان را داراست، فارغ التحصیل دکترا مدیریت و برنامه ریزی است و در دولت ابراهیم رئیسی به سمت معاون اول رئیس جمهور دست یافت. وی در شورا مولد سازی نیز به عنوان رئیس انتخاب شد. مخبر به عنوان سرتیم اقتصادی دولت رئیسی با وجود تمامی مشکلات در حوزه اقتصاد از زمان تشکیل دولت سیزدهم کماکان بر صندلی معاون اولی تکیه زده است. او همچنین یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

فرهاد رهبر

فرهاد رهبر از دانشگاه تهران بیشتر شناخته می شود و فارغ التحصیل دکترا اقتصاد از همین دانشگاه است. از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی گمانه زنی های بسیاری در مورد او شنیده شد، از جمله سکانداری وزارت اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور و معاون اقتصادی که هیچکدام نصیب او نشد و در نهایت به عنوان دستیار اقتصادی رئیسی مشغول به فعالیت شد. رهبر در زمان حضور رئیسی در آستان قدس نیز با او همکاری هایی داشته است. در سوابق او حضور در معاونت اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات در دهه هفتاد نیز ذکر شده است

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها