دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

فاطمی امین علیه وعده‌های دولت

کد خبر: 1215945

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 فاطمی امین علیه وعده‌های دولت

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: اصلاح‌طلبان هرگاه در قدرت نیستند به رفراندوم متوسل می‌شوند

حسن روحانی بار دیگر همچون دوران ریاستش بر دولت بحث رفراندوم را مطرح کرده تا از این طریق توجهات را به خود جلب کند.

روزنامه جوان در واکنش به این موضوع نوشته: گاهی رفراندوم به‌عنوان بامبول و ترفندی کاملاً تبلیغاتی در دست کسانی قرار می‌گیرد که در حاکمیت نیستند و می‌خواهند مشروعیت حاکمیت را زیرسؤ‌ال ببرند یا در اقلیت حاکم هستند و برای بی‌اعتبارکردن یا تضعیف اکثریت حاکم تلاش می‌کنند. در ایران، اصلاح‌طلبان هرگاه در قدرت نیستند علیه کل دولت و حاکمیت، رفراندوم را پیش می‌کشند و هرگاه دولت و مجلس را به‌دست گرفته‌اند فقط علیه آن بخش از حاکمیت که در دست‌شان نیست یا در فقره‌هایی می‌تواند قدرتمندتر از دولت و مجلس عمل کند، یعنی نهاد رهبری و دستگاه قضا، طالب رفراندوم می‌شوند. رؤسای جمهور سابق و اسبق نیز در وضعیت «خارج‌ازقدرت‌بودن» به قدرت «بامبول رفراندوم» در تحریض و اغوای افکارعمومی متوسل می‌شوند که بیش‌از هرچیز نشانه ضعف آنان در برانگیختگی عقلانی و ملی مردم است.

مدعای اصلی پیشنهاددهندگان رفراندوم آن است که می‌گویند «فلان موضوع (حجاب، رابطه دوستانه با امریکا، تغییرات گسترده در قانون‌اساسی و مانند آن) آن‌قدر فراگیر شده و از پشتوانه گسترده افکارعمومی برخوردار است که به رفراندوم گذاشتن آن منطقی و دموکراتیک است.»، اما این خود مغالطه‌ای آشکار است، زیرا ادعای فراگیربودن آن به حرف این و آن نیست، بلکه خود نیاز به یک رفراندوم دیگر دارد و این «رفراندوم برای رفراندوم» یک دورباطل و تسلسل بی‌پایان ایجاد می‌کند.

رسالت: تورم، کاهش ارزش پول و...به‌صورت حل نشده در اتاق فرمان مدیریت اقتصادی باقی مانده

مشکلات اقتصادی و گره‌گشایی از معیشت مردم در صدر دغدغه‌های کشور است، موضوعی که با رفع آن بسیاری از ضعف‌ها و منافذ مورد سوء‌استفاده بدخواهان ایران از بین می‌رود.

رسالت در این زمینه نوشته: انقلاب اسلامی در مواجهه با بحران‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی پیروز و سربلند بیرون آمده است، اما در بحران اقتصادی باآنکه تاب‌آوری خود را نشان داده است، نتوانسته مدیریت درستی در پیش از بحران، حین بحران و پسا بحران به نمایش بگذارد.

تورم، گرانی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، قاچاق و... ده‌ها مسئله اقتصادی همچنان به‌صورت حل‌نشده در اتاق فرمان مدیریت اقتصادی کشور باقی‌مانده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر سخن بگوییم ما درحل مشکلات اقتصادی دچار «بحران مدیریت» هستیم.

کشوری بااین‌همه نعمات الهی و این مرتبت از تولید ناخالص داخلی نباید در حل مشکلات اقتصادی درجا بزند!

ما در حوزه اقتصاد دچار «بحران مدیریت» هستیم. هر دولتی با هر گرایشی طی چهار دهه گذشته سرکار آمده این مشکل را داشته است.

جام جم مطرح کرد: تلاش دلالان برای جهش تازه قیمت ارز

با نزدیک شدن به پایان اولین ماه سال و ماه رمضان زمزمه‌ها و شایعات درباره افزایش قیمت در برخی حوزه‌ها به گوش می‌رسد که قاعدتا بخشی از آنها فضاسازی سودجویان و منفعت‌طلبانی است که سعی می‌کنند با ایجاد جو روانی اهدافشان را پیش ببرند.

جام جم در این باره گزارش داده: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، دلالان تلاش تازه‌ای را برای افزایش دوباره قیمت دلار آغاز کرده‌اند.

پس از شکست پروژه دلار ۶۰ هزار تومانی در روزهای پایانی سال گذشته، دلالان در تعطیلات نوروزی و با وجود کاهش تقاضا برای ارز، قیمت اسکناس دلار را تا ۵۳ هزار تومان بالا بردند. این عدد با پایان تعطیلات و اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی متوقف شد و بازار ارز به آرامش نسبی رسید. با این حال دلالان و کانال‌های تلگرامی آنها خیز تازه‌ای برداشته‌اند تا با پایان ماه رمضان و رونق گرفتن بازار، بار دیگر قیمت دلار را افزایش دهند.

روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی شد و به سمت حد بالای کریدور جدید، کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی حرکت کرد. بررسی‌های کارشناسان از هسته مرکزی بازار ارز تهران در روز گذشته نیز حاکی از آن است که فرآیند عرضه ارز توافقی توسط صرافی‌های مجاز به دلیل عدم تخصیص ارز به این بنگاه‌ها از سوی بانک مرکزی، به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

در روزهای اخیر سیاست دولت برای جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها، شایعاتی را درباره گرانی بنزین به‌وجود آورده که این خود به انتظارات تورمی دامن زده است و می‌تواند فرصت مناسبی برای موفقیت پروژه دلالان برای افزایش قیمت در بازار ارز باشد.

فرهیختگان: آقای روحانی، شما که رئیس‌جمهور مریخ نبودید

رسم بر این شده که هر کس بیرون از قدرت قرار می‌گیرد و با رویگردانی مردم مواجه می‌شود به‌جای پاسخگویی درباره کارنامه خود به انتقاد و مطالبه‌گری رو می‌آورد.

فرهیختگان در این رابطه نوشته: کسانی که خود زمانی درون سیستم حضور داشته و فرصت اصلاح رویه نیز به آنها داده شده با پایان دوران مسئولیت نمی‌توانند بلافاصله در پشت میز منتقدان بنشینند بلکه باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

فردی که اکنون مطالبه برگزاری همه‌پرسی را دارد 8 سال سکان مهم‌ترین کرسی اجرایی کشور را در اختیار داشته و باید پاسخ دهد که چرا خود چنین اقدامی را انجام نداده است.

براساس نظر کدام مردم تصمیم به 3 برابر کردن یک‌شبه قیمت بنزین گرفته و خود را به بی‌اطلاعی زده است.

براساس نظر کدام مردم سند غربی 2030 را برای آموزش و تربیت فرزندان‌شان به کار گرفت؟ براساس نظر کدام مردم 8 سال معیشت مردم را به مذاکره گره زده و مذاکره را نیز به کاخ سفید محدود کرده است؟

روحانی به‌دلایل مختلف از‌جمله شرایط سنی امکان دارد توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشده و عمر فعالیت سیاسی‌اش پایان‌یافته ارزیابی شود. در کنار این امر عدم‌اقبال عمومی به وی به‌دلیل سابقه اجرایی ناامید‌کننده به یادگار مانده از او باعث شد تا حتی اگر وی بتواند از غربال ناظران انتخاباتی نیز عبور کند امیدی به پیروزی سیاسی نداشته باشد. همین امر نیز باعث‌ شده تا وی با فراغ خاطر و بدون لکنت مساله‌ای را مطرح کند که در فضای اجتماعی و سیاسی جنجال به پا کرده و قدرت دو‌قطبی‌سازی داشته باشد.

صبح نو عنوان کرد: فاطمی امین علیه وعده‌های دولت

مدیریت و نظارت بر قیمت و کیفیت اغلب کالاها و اقلامی که جزو خرید روزانه و یا بلندمدت مردم قرار می‌گیرند با وزارت صمت است، وزارتخانه‌ای که عملکرد موفقیت‌آمیزی از خود بر جای نگذاشته است.

صبح نو در این ارتباط نوشته: دومینوی تغییرات دولت در بهار امسال در حالی آغاز شد که اگرچه انتظار می‌رفت این تغییر و تحول‌ها در حوزه‌های اقتصادی چشمگیرتر باشد اما برکناری‌ها در مسیری عجیب و غریب به تغییر وزیر جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش رسید، در حالی که همگان بر بغرنج‌ شدن وضعیت معیشتی مردم تاکید دارند و ضروری است برای شتاب در تحقق اهداف اقتصادی، افراد کارآمدتری روی کار بیایند.

آبان‌ماه سال گذشته بود که مجلس، فاطمی‌امین را برای استیضاح به مجلس کشاند و وزیر صمت با خوش‌شانسی توانست با حرف، نمایندگان را قانع کند و در همان زمان قالیباف، رئیس مجلس تاکید کرد که این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر صمت است که طرح‌ها و قول‌هایی که داده است را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند، ایجاد شود. با این وجود به نظر می‌رسد آقای وزیر نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند.

عمده وظیفه این وزارت‌خانه که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، مورد توجه قرار نگرفته است برای مثال در حوزه خودرو با افزایش قیمت‌های مکرر در عین تداوم بی‌کیفیتی عملکرد چشمگیری را در این حوزه در این وزارت‌خانه شاهد نیستیم و کارنامه آقای وزیر با  فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور فاصله بسیاری دارد. از طرفی در حوزه معیشتی، افزایش قیمت برخی اقلام در حوزه لوازم خانگی، صدای مردم را درآورده است و به نظر می‌رسد وزارت صمت هیچ نظارتی بر بازار ندارد.

در این شرایط وانفسایی که فاطمی‌امین هیچ جای دفاعی برای خود باقی نگذاشته، دولت در دفاعی تمام‌قد پشت این وزیر ناکارآمد ایستاده است درحالی‌که به نظر می‌رسد مماشات با این مسأله، تنها به ضعف کارنامه دولت منجر می‌شود چراکه زمان در حال گذر است و دولت در تامین مطالبات مردم با چنین وزرایی قطعا شکست می‌خورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها