آیا جریان‌های تندرو به دنبال مشارکت پایین در انتخابات آینده هستند؟

رونمایی از کمپین انتخاباتی رادیکال‌های اصولگرا

کد خبر: 1215936

مشخص است چه گروهی می‌خواهد با دست‌آویز قرار‌دادن موضوع حجاب جریان اصولگرایی را به چند بخش تقسیم کنند تا به ایجاد قطب مقابل خود، بتوانند رأی کسب کنند

رونمایی از کمپین انتخاباتی رادیکال‌های اصولگرا

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا یک رسانه نزدیک به جبهه پایداری در ادامه خطی که رسانه‌های نزدیک به این گروه سیاسی علیه مجتبی توانگر آغاز کرده‌اند، مطلبی را به نقل از سایتی دیگر به عنوان موضع مورد قبول این سایت منتشر کرده که از برخی جهات قابل توجه است. 

از یک سو به صورت تلویحی از مشارکت پایین در انتخابات مجلس آینده نوشته و به نوعی به قالیباف متذکر شده که باید از تعداد محدودی رای بگیرد و از سوی دیگر لیستی از اتهام ها مانند سیسمونی و دستکاری بودجه را فهرست کرده که دقیقا همخوان با ادبیات اتهامی اصلاح طلب ها است. گویا این مطلب را باید به نوعی رونمایی از کمپین انتخاباتی این جریان دانست. 

مهم‌ترین بخش این مطلب انگار به صورت تلویحی از کمپین انتخاباتی این جریان سیاسی پرده برمی دارد و  می‌نویسد: «زبان منفصل این جریان(مجتبی توانگر) البته به قول رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی با این اقدامات برعلیه مطالبه‌گران ورود مجلس به موضوع حجاب با ابزارهای تقنینی و نظارتی، قصد ایجاد سبد رأی جدیدی برای خود و قالیباف دارد که گویا خبر ندارند آنهایی در انتخابات شرکت می‌کنند و به جریان انقلاب اقبال نشان خواهند داد که با تمام انتقاداتشان، حضور در صحنه انتخابات را به عنوان یک تکلیف شرعی ترجمه می‌کنند و خوب بدیهی است که همین بدنه اجتماعی به طریق اولی پیگیری موضوع رعایت حجاب در جامعه را نیز تکلیف شرعی می‌داند و نسبت به چنین واکنش‌هایی از سوی مجتبی توانگر برآشفته خواهد شد.»

اولین نکته این است که چگونه این نوشته راهبرد «مشارکت بالا» را فراموش کرده و بر حضور محدود در انتخابات تاکید می کند در حالی که هدف اصلی نیروهای سیاسی انقلابی باید بالا بردن مشارکت طبق منویات رهبری باشد. این نوشته این شائبه را به وجود می آورد که شاید این نیروهای سیاسی از مشارکت پایین بهره سیاسی بیشتری می برند. ثانیا نیروهای انقلابی که پای صندوق حاضر می شوند بر خلاف نگاه تک بعدی جریان های رادیکال، نگاهی متوازن به موضوعات مختلف دارند و حتما با گرایش های رادیکال و تندروانه هم مرزبندی خواهند داشت. به تعبیری هم در کنار فرهنگ به مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی حساس هستند و هم فرق نگاه کمپینی به حجاب با نگاه دردمندانه را درک می کنند. 

این مطلب کوشیده است تا مجتبی توانگر را «زبان منفصل» رئیس مجلس معرفی کند و هر سخنی که او می‌زند را عینا سخنان محمدباقر قالیباف قلمداد کند. از سوی دیگر این رسانه سعی کرده با پیوند دادن چند موضوع ، نتایج دلخواه خود را به دست آورد؛ به‌نحوی که مشخص نیست از چه می‌خواهد به چه برسد! 

از یک سو نام از عباس توانگر، برادر مجتبی‌ توانگر را می‌آورد و از سوی دیگر اینکه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مجادله خود آنها با توانگر را پوشش داده‌اند، تقصیر توانگر می‌اندازند که چرا اختلاف‌افکنی می‌کنی تا آنها بتوانند پروژه انتخاباتی‌شان را پیش ببرند. از همه اینها جالب‌تر در عین حال که این رسانه نزدیک به جبهه پایداری خود را منتقد اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد اما از کلام آنها وام می‌گیرد و مجتبی توانگر را «زبان منفصل» قالیباف معرفی می‌کند. گویا این مطلب با گفتن هر سخن متناقضی بنا دارد این مجادله را ادامه دهند زیرا از قضا این، خود آنها هستند که سعی می‌کنند فضای سیاسی را دوقطبی کنند تا در این شرایط بتوانند خود را برای انتخابات آماده کنند؛ وگرنه مشخص است که مجتبی توانگر یک نماینده مستقل است و افکار و عقاید خودش را مطرح می‌کند و اگر برخی او را نزدیک به قالیباف می‌دانند به این دلیل است که او نیز مانند قالیباف خوانش‌ها و تفکرات سوپرانقلابی‌ها را قبول ندارد و در غیر این مورد رسانه‌هایی که ادعا می‌کنند توانگر از زبان قالیباف سخن می‌گوید، باید روشن کنند مستند این ادعا چیست؟ نزدیکی فکری توانگر با قالیباف به معنای سخنگویی یک نماینده مستقل برای رییس مجلس نیست. 

این سایت در بخشی از مطلب خود نوشته است: «به نظر می‌رسد جریانی که امروز مجتبی توانگر زبان منفصل و معتمد آن خطاب می‌شود، در سال منتهی به انتخابات دچار اشتباه راهبردی و تحلیلی شده است. کسانی که پیش از این مدعی وحدت بودند و اقدامات سایرین را اختلاف افکن و ضد وحدت می خواندند، امروز زبان منفصل و معتمدشان در سال منتهی به انتخابات اقدام به اختلاف افکنی کرده است».

این سخن هم فرافکنی آشکار است زیرا همین متن نشان‌دهنده باطن واقعی جریان رادیکال است و مشخص می‌کند چه گروهی می‌خواهد با دست‌آویز قرار دادن موضوع حجاب جریان اصولگرایی را به چند بخش تقسیم کنند تا به ایجاد قطب مقابل خود، بتوانند رأی کسب کنند؛ وگرنه چه دلیلی دارد از حالا که یازده ماه تا انتخابات زمان باقی است کمپین انتخاباتی فعال شود و با حمله به شخصیت‌های سیاسی به هر بهانه خواه حجاب یا موضوعات دیگری درصدد قطب‌سازی و دوقطبی‌سازی برآیند؟

مجموعه حرف‌ها و نظرات قالیباف درباره حجاب روشن است و او بارها اعلام کرده است که باید با هنجارشکنان برخورد شود اما درباره ترویج امر حجاب نیاز به اقناع‌سازی و کار ایجابی وجود دارد؛ رویکردی که نه جلوتر و نه عقب‌تر از مواضع رهبر معظم انقلاب است؛ حال چه می‌شود که یک گروه سیاسی به خود چنین اجازه‌ای می‌دهد که در شرایطی که تمام سخنان و موضع‌گیری‌ها با یک جست‌وجوی ساده به دست می‌آید، چنین راحت قلب واقعیت کند؟ آیا جز این است که آنها صرفا برای پیشبرد اهداف سیاسی و مشخصا انتخاباتی خود سعی در شکل‌گیری یک دوقطبی‌سازی دارند؟ بهتر است این افراد هم با توجه به راهبرد رهبری از ساختن دوقطبی دوری کنند.

اما درباره موضوع وحدت، سابقه نیروهای سیاسی نشان می‌دهد چه کسانی همواره وحدت‌شکن بوده‌اند. از یاد نمی‌بریم همین نیروهای رادیکال بودند که زمینه وحدت‌شکنی میان اصولگرایان در انتخابات سال92 یا در مجلس نهم را مهیا کردند و در هر انتخابات دیگری هم تا لحظه آخر دنبال سهم‌خواهی در لیست‌های انتخاباتی بودند و در عین حال به یاد هم داریم که قالیباف همواره نه فقط در کلام بلکه در عمل نشان داده‌ است، پایبند وحدت است؛ چنانکه در سال96 با آنکه اقبال زیادی برای پیروزی در انتخابات داشت اما با کنار رفتن از انتخابات موجب اجماع جریان انقلاب روی سید ابراهیم رئیسی شد یا در انتخابات 1400 هم مقید به وحدت بود؛ برخلاف جبهه پایداری و نیروهای سیاسی و رسانه‌ای‌اش که فلسفه وحدت‌ را زیر سوال می برند و در هر انتخابات موجب ایجاد چالش می شوند، حالا هم برای اخذ توجه سیاسی از جامعه با فضاسازی علیه قالیباف و نواصول گرایان می‌خواهند ساز تفرقه را کوک کنند و در این مسیر از گفتن چنین سخنانی ابا ندارند.

در پایان هم باید گفت برخلاف ادعاهای این مطلب ، دستکاری در بودجه اتهام نیروهای منتسب و نزدیک به جبهه پایداری به قالیباف بود که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بیان شد. افزون بر آن شفافیت آراء نمایندگان هم که مسیر خود را می‌رود و طرح اکنون در هیات عالی نظارت و مجمع است و در عین حال هم‌اکنون نمایندگان به صورت اختیاری می‌توانند آراء خود را در سایت طراحی‌شده اعلام کنند. درباره «سیسمونی» هم همه متوجه شدند که اصل موضوع ساخته و پرداخته برخی نیروها برای تخریب چهره مسئولان نظام بود و پروژه بودنش بر همگان ثابت شد. حالا اینکه نیروها و سایت‌های رادیکال همچنان بر این موضوع مانور می‌دهند شاید حکایت از آن داشته باشد که ایشان نیز از آن پروژه ها بدشان نیامده است که این خود جای تأمل دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها