«فردا» بررسی می‌کند؛

رویه اخراج خبرنگار بی.بی.سی چگونه طی ۶ ماه رقم خورد؟

کد خبر: 1213368

ماجرای جدال بی‌.بی.سی و اینترنشنال در بحبوحه ناآرامی‌های خیابانی هم به جایی رسید که حتی تلویزیون ایران اینترنشنال مجبور به ترک انگلیس و کوچ به آمریکا شد.

رویه اخراج خبرنگار بی.بی.سی چگونه طی ۶ ماه رقم خورد؟

گروه سیاست سایت فردا: یک فایل صوتی چند دقیقه‌ای از رعنا رحیم‌پور خبرنگار (حالا پیشین بی.بی.سی فارسی) از روز گذشته در فضای مجازی دارد دست به دست می‌شود که به نوعی خداحافظی او با این شبکه معاند فارسی‌زبان است. فارغ از واکنش‌های گاه عجیب به این ویدئوی کوتاه خروج او از این شبکه در شش ماه پایانی سال گذشته حرف و حدیث‌ها بسیاری داشت، رویه‌ای که نشان از جدال دو شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال و البته بی.بی.سی داشت. خداحافظی این خبرنگار را به سختی می‌توان «استعفا» نامید و باید از آن با نام «اخراج» یاد کنیم. اما رویه خروج این خبرنگار از بی.بی.سی چگونه کلید خورد؟ اگرچه عناد شبکه‌های تلویزیونی بر هیچ شاهد منصفی پوشیده نیست اما رویه کاری این دو شبکه پس از ناآرامی‌های شهریور در ایران به گونه‌ای بود که همان پایگاه اندک مخاطبان داخلی این دو شبکه هم به نوعی دچار سرخوردگی شدند و البته که ریزش فراوانی را شاهد بودند.

ماجرای جدال این دو شبکه با یکدیگر در بحبوحه ناآرامی‌های خیابانی هم به جایی رسید که حتی تلویزیون ایران اینترنشنال مجبور به ترک انگلیس و کوچ به آمریکا شد! اتفاقی که چندان بی‌ربط به رعنا رحیم‌پور هم نبود و می‌تواند حتی نشانه‌های اخراج این خبرنگگار را در همین اتفاقات هم جستجو کرد. اما ماجرای این خبرنگار از کجا آغاز شد؟

15 آبان 1401: افشای فایل صوتی

همه چیز از افشای یک فایل صوتی از او آغاز شد. جایی که رعنا رحیم‌پور طی یک گفتگوی تلفنی با مادرش در ایران پرده از انگیزه‌های  شبکه ایران اینترنشنال از دمیدن در آتش اعتراضات ایران برمی‌دارد. او در آن گفتگو به نحو بی‌پرده‌ای از سیاست‌های رسانه‌ای عربستان و ایران‌اینترنشال انتقاد می‌کند. او می‌گوید «کشورهای منطقه، یک ایران تکه تکه و تجزیه شده می‌خواهند.» آنطور که رعنا رحیم‌پور در آن گفتگو مشخصاً می‌گوید به خبرنگاران شاغل در ایران اینترنشنال ابلاغ شده که فقط با رهبران احزاب (تجزیه طلب) گفتگو و به آن‌ها تریبون داده شود. رعنا رحیم‌پور اصالت این فایل صوتی را در صفحه اینستاگرامش تایید کرده اگرچه در ادامه نوشت این یک مکالمه شخصی با خانواده‌ام بوده و قرار نبوده منتشر شود!

19 آبان 1401: ایران تکه پاره؛ قسمت دوم

حاشیه‌ها نسبت به انتشار فایل صوتی این خبرنگار بالا گرفت، اگرچه در فاصله چند روز پس از این اتفاق شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال هیچ واکنشی نسبت به این ادعا نداشت اما هنوز شبکه بی.بی.سی در حال توجیه این اتفاق بود که فایل دومی از او توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شد. در فایل دوم او علاوه بر تکرار ادعای انگیزه تجزیه‌طلبی شبکه ایران اینترنشنال این بار خبر از وقوع جنگ داخلی در ایران با تداوم ناآرامی‌ها داد. او در بخشی از فایل دوم به شورش‌های خیابانی اشاره و می‌گوید، «از خشونتی که در روزهای اخیر دیده ترسیده و تعجب کرده» و اگر این روند ادامه پیدا کند «به سمت جنگ داخلی پیش خواهد رفت» او می‌گوید: «جنگ داخلی مگه چطوریه؟ طرف می‌گوید دفعه بعد سرت را می‌بریم»

20 آبان 1401: یک واکنش هیستریک

این بار خود این خبرنگار بود که نسبت به انتشار فایل دوم واکنش نشان داد، آن هم واکنشی دست‌پاچه و هیستریک! این خبرنگار سابق بی‎بی‎سی در واکنش به انتشار فایل دوم در تسنیم ضمن تأیید فایل در اظهارنظری عجیب گفت تسنیم دروغ می‎گوید!  واکنش متناقض خبرنگار سابق بی‌بی‌سی پس از آن صورت گرفت که همکاران او در رسانه‎های تروریستی ایران اینترنشنال و بی‎بی‎سی و صدای آمریکا به افشای ماهیت اقداماتشان معترض شدند!

20 آبان 1401: وکیل مدافع شیطان

انتشار فایل دوم دیگر سکوت شبکه معاند سعودی را به همراه نداشت. این بار این شبکه در گزارشی مبسوط به قول خود دست به «افشاگری» علیه رعنا رحیم‌پور و البته بی.بی.سی فارسی زد که از همان عنوان اصلی گزارش می‌شد متوجه سویه این شبکه نسبت به شبکه لندنی پی برد. او رعنا رحیم‌پور را طی این گزارش «وکیل مدافع شیطان» خواند. اما جالب اینکه حتی در همان گزارش به نوعی ادعاهای این خبرنگار را تایید کرد! به این معنا که اینترنشنال حتی سعی نکرد برای تطهیر چهره خودش لااقل این بار سراغ تجزیه طلب‌ها نرود!

21 آبان 1401: رعنا رحیم‌پور وابسته است!

جدال این دوشبکه بر سر فایل صوتی محدود به انتشار یک گزارش تند و تیز علی او نشد. این بار رسانه ایران اینترنشنال ادعا کرد « بی‌بی‌سی رسانه نظام است، رعنا رحیم‌پور وابسته است؛ ولی با مالیات انگلیسی‌ها علیه ایران فعالیت می‌کنند!» پس از افشای این ماجرا، ایران اینترنشنال در چندین نوبت به‌صورت عجولانه گزارش‌هایی علیه بی‌بی‌سی فارسی و رعنا رحیم‌پور منتشر کرد! گزارش‌هایی که بیش از آنکه پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی باشد، تأیید آن بود! چراکه برای پاسخ به اتهام تجزیه‌طلبی باز هم با یک تجزیه‌طلب گفتگو کردند! و البته آنقدر پر از تناقض بود که بسیاری معتقد بودند سکوت بهتر از آن بود.

23 آبان 1401: ایران را در خودم کشتم

اتفاق بعدی به نوعی خداحافظی رعنا رحیم‌پور با فارسی‌زبانان بود! اینکه او با انتشار یک استوری در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام با لحنی تند از مخاطبان فارسی خداحافظی کرد! البته که پس از آن همچنان به فعالیتش ادامه داد. او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت که ایران را برای همیشه در خودش کشته است! و همچنین رو به مخاطبانش گفت که «همه شما دنباله رو سپاهید!»

25 آبان 1401: حذف اینستاگرم

واکنش‌ها به وضعیت این خبرنگار در این روز تا جایی ادامه پیدا کرد که حتی او در فاصله دو روز پس از انتشار استوری در اینستاگرام مجبور به حذف اکانت خود در این شبکه اجتماعی شد.

27 آبان 1401: آزار را تحمل نمی‌کنیم!

این بار نوبت به بی.بی.سی رسید تا با نقابی طرفدارانه در مقابل هجمه شبکه ایران اینترنشنال بایستد! این شبکه لندنی این بار در بیانیه‌ای به‌طور ضمنی اینترنشنال را خطاب قرار داده و گفته آزار کارکنانش را از هرجایی که باشد تحمل نخواهد کرد. البته که بی‌بی‌سی در این بیانیه اشاره نکرد که چطور خودش هم در مسابقه خشونت‌طلبی و تروریسم پابه‌پای اینترنشنال دویده است!

30 آبان 1401: خاشقچی و رعنا رحیم‌پور

در این روز برخی مدعی شدند فایل افشاشده از رعنا رحیم‌پور علیه ایران اینترنشنال ممکن است وی را در معرض هر نوع خطر احتمالی از سوی حامیان مالی این شبکه سعودی قرار دهد و یادآور سرنوشت جمال خاشقچی است که در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مشخص شد به‌دستور بن‌‌سلمان با اره تکه تکه و در اسید حل شده است! بعد از انتشار خبر قتل خاشقچی، سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی شاغل در روزنامه گاردین افشا کرد جمال خاشقچی به وی گفته است که بن‌سلمان از طریق مشاوران نزدیکش بودجه اینترنشنال را تأمین کرده است. کمالی  دهقان پیش از قتل خاشقچی در دو گزارش در گاردین نوشته بود؛ تأمین مالی تلویزیون ایران اینترنشنال از سوی دربار عربستان سعودی است. بعد از این افشاگری، وی در معرض تهدید جانی قرار گرفت، گاردین نوشتن درباره ایران را برای وی ممنوع کرد و در هیچ شبکه اجتماعی حضور ندارد و مدتی نیز در بیمارستان روانی بستری شد.

1 آذر 1401: رعنا می‌تواند به ایران برگردد!

ناصر کنعانی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در نشست خبری خود، درباره امکان بازگشت رعنا رحیم‌پور مجری شبکه BBC که از سوی ایران اینترنشنال تهدید شده بود، گفت: اگر او بخواهد به ایران بازگردد این امکان وجود دارد و شهروندان ایرانی برای بازگشت به ایران هیچ ممنوعیتی ندارند.

29 بهمن 1401: ترک انگلیس و کوچ به آمریکا

شبکه ایران اینترنشنال با انتشار خبری در تارنمای خود ادعا کرد که «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن‌ منتقل کرد.» این شبکه مدعی شد: «این تصمیم در پی دریافت هشدارهایی صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه، به مدیران ایران‌اینترنشنال منتقل کرده است.»

19 اسفند 1401: افشاگری دوباره

رعنا رحیم‌پور توئیتی منتشر کرد که در آن از احتمال ابطال مجوز شبکه ایران اینترنشنال خبر می‌داد. او نوشت « آفکام (نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا) به وی اطلاع داده است که دو هفته قبل از انتقال این شبکه به آمریکا، مسئولان شبکه مجوز پخش در بریتانیا را پس دادند چراکه خطر محکومیت و ابطال مجوز آنها جدی است.» معنای این توئیت به نوعی ابطال ادعالی شبکه سعودی در انگیزه ترک لندن بود. چرا که مشخص شد نه تنها تهدید در کار نبوده که با ماندن در لندن مجوز پخش برنامه‌های این شبکه قطع می‌شده است!

15 فروردین 1402: اخراج از بی.بی.سی

خود بی‌بی‌سی و البته رعنا رحیم‌پور و دوستانش ماجرا را به‌نحوی روایت می‌کنند که گویی یک خداحافظی ساده بعد از 15 سال است، اما واقعیت آن است که او به‌دلیل اهمالی که در افشا شدن پشت‌پرده رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و... داشته اخراج شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها