دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

تنفس مصنوعی به ائتلاف اصلاحات و اعتدال

کد خبر: 1207095

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

تنفس مصنوعی به ائتلاف اصلاحات و اعتدال

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: خاتمی پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت فرستاد و توافق روحانی نیز هیچ دستاوردی نداشت

مسئولان و حامیان دولت‌های خاتمی و روحانی در این مدت سعی کرده‌اند از کارنامه خود در حوزه‌های مختلف از اقتصادی تا سیاست خارجی دفاع کنند.

کیهان در واکنش به این رویکرد نوشته: آقای خاتمی که از 1382 تا 1384 پرونده هسته‌ای ایران را به دست گرفت و قرار بود آن را از دستورکار شورای حکام خارج و تبدیل به پرونده‌ای عادی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کند؛ نه‌تنها نتوانست این کار را انجام دهد بلکه با دو سال تعلیقِ کلیه فعالیت‌های هسته‌ای باعث عقب‌ماندگی کشور در این حوزه شد و علی‌رغم این تعلیق داوطلبانه، شورای حکامِ آژانس 6 قطعنامه علیه ایران صادر کرد و دست آخر پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاد تا زمینه تحریم‌های بین‌المللی ایران فراهم شود.

حسن روحانی در این پرونده «تقریبا هیچ» دستاوردی نداشت.

توافقی که او برای حل پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به ارمغان آورده بود؛ چرخ صنعت هسته‌ای ایران را تقریبا متوقف کرد و گره‌ای از اقتصاد ایران نیز باز نکرد.

میدان دادن به این جریان غربگرای داخلی همان باج دادن به خارجی است؛ جریان بدنام و بدسابقه‌ای که حاضر بود ثروت عظیم ایران را با لبخند رضایت غرب معامله کند و دست آخر از تأمین سوخت هواپیمای وزیر خارجه‌اش در مونیخ هم ناتوان بود!

جوان: سفیر سوئیس نه‌تنها ایران را ترک نکرد بلکه با چادر به قم رفت

یکی از کارزارهایی که براندازان چندین نوبت علیه ایران به راه انداخته‌اند کارزار تعطیلی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در ایران و فراخوانده شدن سفرایشان به کشور مبدا است. با این وجود در هیچ یک از این موارد هدف آنها محقق نشده است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: حضور سفیر سوئیس در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها در قم، در حالی که چادر بر سر دارد، باعث اعتراض لیدر‌های براندازان شده است.

سفیر سوئیس نه تنها ایران را ترک نکرده، بلکه حتی خلاف نظر براندازان، ضابطه پوشش چادر در زیارتگاه‌های اهل بیت علیهم‌السلام در ایران را هم رعایت و برای حضور در حرم حضرت معصومه در قم، چادر سیاه سر کرده است.

براندازان نمی‌خواهند بفهمند که موضوع هر تغییر سیاسی در ایران، باید ملت ایران با سابقه مذهبی عمیق و باور‌های نهادینه شده اسلامی باشد و مبنای تصمیم غرب در مورد ایران هم همین است. بر فرض که هیچ سفیر زنی در ایران از قانون پوشش پیروی نکرد، با ده‌ها میلیون مسلمان ایرانی که باور دینی‌شان فراتر از هر نظام حاکمیتی است، چه خواهند کرد؟

صبح نو عنوان کرد: تنفس مصنوعی به ائتلاف اصلاحات و اعتدال با ایده تشکیل شورا

بعد از ناکامی دولت روحانی که اصلاح‌طلبان آنرا رحم اجاره‌ای خود توصیف می‌کردند بارها از سوی اصلاح‌طلبان تاکید شد که دیگر ائتلافی میان اصلا‌طلبان و اعتدال‌گرایان شکل نخواهد گرفت. با این وجود اخیرا زمزمه‌های این در خصوص شنیده می‌شود. از جمله اینکه علی مطهری درباره تشکیل شورایی با حضور سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، علی لاریجانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی صحبت کرده است.

صبح نو در این ارتباط نوشته: ریزش شدید پایگاه اجتماعی رأی اصلاحات و ناامیدی از نخبگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، شاید مهم‌ترین مانعی باشد که آینده این دو جریان سیاسی را با اما و اگرهای زیاد مواجه ساخته است.

چهره‌هایی نظیر ناطق‌نوری که همواره سعی داشته‌اند نسبت خود با حاکمیت را موثق نگاه دارند، آیا حاضر می‌شوند با افرادی نظیر محمد خاتمی که عملاً اصلاحات نظام را ممتنع دانسته‌اند، زیر یک سقف بنشینند و امور میانه‌روی را تمشیت کنند؟

برخلاف ادعای مطهری، آن‌چه تشکیل شورای میانه‌روها را در عمل نشدنی می‌سازد، نه عامل به‌زعم او «بیرونی» و حاکمیتی، بلکه از قضا «عامل اجتماعی» و از «پایین به بالا» است.این نکته را هم فراموش نکنیم که علی لاریجانی سعی می کند بیش از اندازه به این گروه نزدیک نشود تا موقعیت خود در جناح راست را به کلی از دست ندهد.

همشهری: علما و فقها آرایش جنگی بگیرند و پیشرو باشند

رهبر انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان بر لزوم تبیین در حوزه‌های مختلف تاکید کردند. موضوعی که روزنامه همشهری درباره آن نوشته: پربسامدترین مفهوم راهبردی در سخنان یک سال اخیر رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین است.

سیاست‌های راهبردی انقلاب را هدف گرفته است. مثل تضعیف مردم‌سالاری و تخریب اعتماد مردم به حاکمیت. یا ایجاد ناامیدی از آینده‌ یا پشیمانی از راه طی شده و یا تضعیف دلبستگی مردم به دین و اخلاق و معنویت.

هیچ امری در انقلاب اسلامی پیش نمی‌رود مگر با گفتمان‌سازی‌ و ایجاد فرهنگ و نهادسازی اجتماعی. چرا؟ چون هیچ فضیلتی قرار نیست اجباری باشد و باید با خواست و اراده مردم محقق شود.

علما و فقها نیز باید آرایش جنگی بگیرند و مثل همیشه پیشرو باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها