ترجمه/ چرا سردمداران عرب از نفوذ جمهوری اسلامی می‌ترسند؟

دشمنی با ایران به جای مقابله با اسرائیل/ ایران عامل سقوط اسرائیل است، نه اعراب

کد خبر: 1206952

دیپلمات و معاون سابق وزارت خارجه مصر نوشت: حمایت ایران از مقاومت موجب شده که کشورهای عربی از نفوذ و قدرت ایران احساس خطر کنند چرا که منافع آمریکا و اسرائیل را مورد تهدید قرار داده است.

دشمنی با ایران به جای مقابله با اسرائیل/ ایران عامل سقوط اسرائیل است، نه اعراب

عبدالله الاشعل دیپلمات و معاون سابق وزارت خارجه مصر/ ترجمه از سایت فردا: مقاومت علیه اسرائیل در لبنان و فلسطین با حمایت ایران در جریان است ، ایرانی که به عنوان تنها حامی مقاومت در منطقه شناخته می شود اما اسرائیل آنها را به عنوان گروه های تروریستی معرفه کرده و جالب است که برخی از کشورهای عربی منطقه نیز از موضع رژیم اشغالگر حمایت می کنند.

در این مقاله به بررسی آینده مقاومت علیه اسرائیل بر مبنای آخرین معادلات منطقه می پردازیم.

مقاومت علیه اسرائیل به مقاومتی مسلحانه از سوی گروه هایی مشخص مبدل شده که حالا در غزه و حزب الله لبنان فعالیت دارند و از جانب ایران مورد حمایت قرار می گیرند اما آیا این مقاومت با پیشرفت هایی که در سال های اخیر داشته می تواند اسرائیل را نابود کند آن هم در شرایطی که می توان گفت حالا دیگر همه ملت فلسطین به مقاومت پیوسته اند و هدفی به جز از بین بردن اسرائیل ندارند.

آنچه مسلم است راهی غیر از مقاومت برای نجات فلسطین وجود ندارد زمانی که  صهیونیست ها به فکر تصرف کل خاک فلسطین هستند و در سوی دیگر ملت فلسطین از خاک خودش دفاع می کند و حاضر به تسلیم در برابر اشغالگران نیست.

ملت مسلمان فلسطین صاحبان اصلی این سرزمین به شمار می‌روند در حالی که اسرائیل حاصل پروژه صهیونیستی است که با نقش آفرینی انگلستان در منطقه شکل گرفته تا ماموریت خودش را در بین کشورهای اسلامی دنبال کند.

نخست وزیر انگلستان سال 2017 در جشن سالگرد پیروزی رژیم صهیونیستی و اعلام موجودیت اسرائیل از نقش آفرینی بریتانیا در شکل گیری این رژیم ابراز افتخار کرد. این اعتراف آشکار انگلیسی در همراهی و حمایت از این جنایت است و اعتراف به این حقیقت که غربی ها اسرائیل را در منطقه ایجاد کردند و از ساخته دست خودشان در مقابل مقاومت حمایت می کنند و طبیعی است که مقاومت علیه این رژیم را تروریسم می خوانند.

تا زمانی که مصر رهبری کشورهای عربی را در مسیر مقابله با اسرائیل بر عهده داشت اعراب حامی مقاومت فلسطین بودند اما حالا و با تغییر معادلات با توجه به موقعیت و جایگاه کشورهایی مانند عربستان و امارات همچنین نقش آفرینی شورای همکاری خلیج فارس ، بعید نیست که این شورا مقاومت علیه اسرائیل را مصداق اقدامات تروریستی بداند و حتی ایران را به دلیل حمایت از فلسطین تحت فشار قرار بدهد.

دلیل تقابل کشورهای عربی منطقه با ایران موفقیت آنها در ایستادگی مقابل تحریم ها و تاثیرگذاری و نقش آفرینی در منطقه است خصوصا نفوذ ایران در لبنان و یمن که قلمروی سنتی نفوذ عربستان بوده و حالا از کشورهایی به شمار می روند که منافع واشنگتن و اسرائیل را بر مبنای تاثیرگذاری ایران مورد تهدید قرار داده اند.

در نهایت می توان گفت آمریکا و اسرائیل توانسته اند برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایران را جایگزین دشمن صهیونیستی کنند به شکلی که کشورهای عربی و اسلامی منطقه به جای دشمنی با اسرائیل، ایران را دشمن خود می دانند.

آنچه مسلم است حمایت ایران از مقاومت موجب شده که کشورهای عربی از نفوذ و قدرت ایران احساس خطر کنند چرا که منافع آمریکا و اسرائیل را مورد تهدید قرار داده است.

با این وجود ملت های عربی باید قدردان نقش سازنده ایران در حمایت از مقاومت علیه اسرائیل باشند هرچند سیاستمداران عرب که پیش از این مدعی حمایت از فلسطین بودند دیگر واکنشی نسبت به جنایات اسرائیل نشان نمی دهند و در سایه سازش با صهیونیست ها خاموش شده اند.

با این وجود ایران همچنان از مقاومت حمایت می کند به چند دلیل.

اولین دلیل این است که ایران در این معادله حامی حق است در برابر باطل و از منظر اخلاقی خود را موظف به حمایت از مقاومت می داند.

دلیل دوم این است که حمایت از مقاومت موجب شکست پروژه صهیونیست ها علیه جهان اسلام ، کشورهای عربی و فلسطین خواهد شد.

دلیل سوم این است که به توصیه امام خمینی رهبر انقلاب ایران مسئله قدس یک وظیفه دینی ، شرعی و در عین حال سیاسی برای حکومت ایران به شمار می رود.

دلیل چهارم تاثیرگذاری حمایت ایران از مقاومت در تقویت نقش و جایگاه ایران در بین ملت ها و جهان عرب است.

و دلیل پنجم این است که ایران نشان داده پس از انقلاب اسلامی با تمام توان نظامی ، رسانه ای و سیاسی خودش روی نفوذ در بین کشورهای عربی منطقه متمرکز شده و این اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی است بر خلاف دوران قبل از انقلاب که حکومت ایران توجهی به منطقه خاورمیانه نداشت.

حالا ایران به بخشی از رقابت قدرت های جهان در کنار روسیه و چین مقابل نفوذ غرب پیوسته و به همین دلیل آمریکا تلاش می کند چنین رقیبی را تسلیم و زمین گیر کند.

حقیقت این است که انقلاب ایران یک انقلاب مذهبی برای توسعه شیعه نبوده بلکه قیامی الاسلامی برای پیشرفت و ارتقای جهان اسلام است و همین مسئله ضربه بزرگی به جایگاه آمریکا در منطقه وارد کرد در حالی که پیش از این شاه هم پیمان و  نماینده واشنگتن در خاورمیانه بود اما حالا این انقلاب موقعیت های نفوذ آمریکا را مورد تهدید قرار داده و بر همین اساس است که ایران همچنان تاکید می کند امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای همین منطقه و بدون دخالت خارجی تامین شود.

هدف ایران که خارج کردن آمریکا و غربی ها از منطقه است با ایستادگی و پایداری در برابر فشارها محقق خواهد شد در حالی که موجودیت اسرائیل در این منطقه وابسته به ماندن و نفوذ غربی هاست.

زمانی که بلوک غرب از خاورمیانه برود مهاجران صهیونیست هم باید به کشورهای خودشان بازگردند و در این صورت این ایرانیان هستند که توانسته اند فلسطین و مسجد الاقصی را پس بگیرند و نه کشورهای عربی.

کلام آخر اینکه مقاومت تنها سد باقی مانده در تقابل با پروژه صهیونیستی است و ایران حامی این مقاومت است اما کشورهای عربی که نگران نفوذ ایران هستند به جای ایران می توانند از نفوذ و سلطه اسرائیل نگران باشند و مانند ایران از مقاومت حمایت کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها