دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح‌طلبان در مسیر «نهضت آزادی»

کد خبر: 1205424

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح‌طلبان در مسیر «نهضت آزادی»

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: مسئولان و مدیران کمتر سخن بگویند و بیشتر عمل کنند

شیرینی که با کارآمدی و لمس دستاوردهای کشور در زمینه‌های گوناگون کام ملت را تازه کند تنها یکی از نتایج پیگیری عملی مطالبات و خواست مردم است.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: اعتقاد مردم به کارآمدی دین، حمایت آنان از نظام و استقامت آنان در برابر فشار‌های دشمن و حضور اغلب آنان در صحنه حمایت از انقلاب و کشور، عناصری اساسی هستند که پاسداشت آن‌ها می‌بایست مورد توجه مسئولان بوده و آنان مردم را، ولی نعمت خود بدانند و به تأسی از اظهار تعظیم رهبر معظم انقلاب به استقامت و پای کار بودن مردم، مسئولان در میدان کار و عمل و حل مشکلات و خدمت به این مردم، این تعظیم و تمجید را به صورت عملی پاس بدارند.

ملت ایران تاکنون نشان داده است که ملتی مقاوم، قدرشناس، بصیر و شکست‌ناپذیر هستند و تاکنون به‌رغم همه هجمه‌های شناختی و رسانه‌ای پای کار انقلاب و کشور ایستاده‌اند، پس بر مسئولان و مدیران کشور واجب است که این مردم را قدر بدانند، کمتر سخن بگویند و بیشتر عمل کنند، کرامت آنان را تکریم کنند و شب و روز برای حل مشکلات آنان سر از پا نشناسند.

جوان عنوان کرد: کلاف سردرگم قیمت‌گذاری و واردات خودرو

شهروندان هنوز از واردات خودرو بهره‌مند نشده و افزایش قیمت و قرعه‌کشی خودرو نیز با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: در روز‌های پایانی بهمن ماه قرار داریم و همچنان وعده وزیر صمت برای عرضه خودرو‌های وارداتی به بازار از پنجم بهمن ماه محقق نشده است. قرار بود با ورود خودرو‌های خارجی ارزان‌قیمت به کشور بازارخودرو در ماه‌های پایانی سال به تعادل برسد، نه تنها این هدف عملی نشد بلکه این روز‌ها همزمان با کشمکش دولت، بخش خصوصی، شورای رقابت و بورس، قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت گران شده است. نحوه عرضه خودرو‌های وارداتی و داخلی در حالی در ابهام قرار گرفته است که شورای رقابت تلاش می‌کند سامانه یکپارچه خودرو را بار دیگر فعال کند تا مانع از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان شود. اگر اختلافات پایان یابد، می‌توان به ساماندهی بازار خودرو در ماه پایانی سال امید داشت.

کیهان: اصلاح‌طلبان اگر زبان قدردانی ندارند لااقل طلبکار نباشند

به‌نظر می‌رسد عفو گسترده‌ای که با استقبال خانواده‌های زندانیان و بازداشتی‌های حوادث چند ماه گذشته مواجه شد باعث ناراحتی جریان‌های بحران‌زی شده که حیات سیاسی‌شان را در منازعه و قطبی‌سازی جامعه تعریف کرده‌اند.

کیهان در این باره نوشته: سوءاستفاده مدعیان اصلاحات از عفو کریمانه رهبر انقلاب شدت گرفته و افراد این جریان به جای اینکه در مواجهه با رأفت نظام، متنبه شده و به اصلاح گفته‌های خود بپردازند، به نحو مضاعفی طلبکار شده و خواهان «اصلاح رفتار حکمرانی» در مواجهه با کسانی‌اند که اظهارات‌شان مطابق قانون، مشمول عنوان مجرمانه است.

در همه کشورهای جهان، با افرادی که در میانه یک جنگ ترکیبی و همه‌جانبه، اقدام به تحریک افکار عمومی و دامن‌زدن به آتش آشوب کنند، به شدیدترین وجه برخورد می‌شود ولی جمهوری اسلامی هم در دوران اوج آشوب‌ها برخورد توام با سعه‌صدر با مخالفین داشته و هم پس از پایان حوادث، از روی رأفت و اقتدار، اقدام به بخشش محکومان و متهمان نموده است.

بهتر است مدعیان اصلاحات اگر زبان قدردانی و اظهار پشیمانی بابت سخنان و رفتارهای فتنه انگیز خود را ندارند، لااقل در مواجهه با رأفت نظام، سکوت پیشه کنند و طلبکار نباشند!

جام جم: مسئولان برای رفع مشکلات و در راستای وحدت ملی تلاش کنند

در آشوب‌های اخیر ناکامی دیگری برای بدخواهان و دشمنان ایران رقم خورد که اوجش در راهپیمایی 22 بهمن به رخ جهانیان کشیده شد. در عین حال خصیصه دشمنی، تداوم کینه و دسیسه‌چینی است که هوشیاری در برابر آن را می‌طلبد.

جام جم در این ارتباط نوشته: مسئولان باید تلاش کنند به هر نحو مشکلات و کمبودها را برطرف کرده و بهترین برنامه‌ریزی‌ها و راه‌حل‌ها را تدارک ببینند تا فشارهای اقتصادی و سیاسی دشمن بر مردم کم شود و در این مسیر باید مرتبا داد و ستد فکری با مردم وجود داشته باشد به این معنا که هم حرف‌ها و گلایه‌مندی‌های آنها شنیده شود و هم توضیحات لازم را به مردم بدهند، چرا که تبادل فکری و ذهنی بین مردم و مسئولان بسیار موثر است.

همچنین تمامی اقدامات لازم برای وحدت ملی در کشور باید به صورت متمرکز در سیاست‌ورزی‌ها طراحی و دنبال شود چرا که در این صورت با تمرکز بر اتحاد ملی راه نفوذ ترفندها و توطئه‌های دشمنان نیز سد خواهد شد و آنها بیش از پیش طعم شکست را خواهند چشید.

رسالت: استقامت انتخاب نیست بلکه تنها گزینه عقلانی ماست

روزنامه رسالت با اشاره به اینکه یکی از تلاش‌های اصلی دشمن، سعی در ایجاد خطای ادراکی در میان مردم و مسئولان ماست که استقامت، بی‌سرانجام است، نوشته: این یکی از تحریف‌های بزرگ است و دقیقا از همان جنس است که اگر جریان تحریف شکست بخورد، تحریم هم رنگ می‌بازد. برخی نگاه‌های جزئی و بخشی هم شاید بیننده را به استیصال برساند که مثلا چون وضع معیشت خوب نیست، پس استقامت بی‌ثمر است. حال آن که استقامت، انتخاب نیست بلکه تنها گزینه عقلانی ماست.

هزینه استقامت، حتما از سازش کمتر و نتیجه آن خوش‌تر است. ما اگر استقامت نورزیده بودیم، یا در چنگال قدرت‌های جهانی بودیم یا به ده‌ها کشور کوچک و خودمختار بدل شده بودیم. رمز ماندگاری و برقراری، ایستادن ما و پیشینیان ماست.

صبح نو مطرح کرد: اصلاح‌طلبان رادیکال در راه نهضت آزادی، خاتمی همچنان بلاتکلیف

هنگامی که در آستانه تجدید پیمان و حمایت قاطع ملت از جمهوری اسلامی و یکپارچگی ایران بیانیه‌هایی صادر شد که عبور از نظام و قانون اساسی را حقنه می‌کرد صف‌بندی‌های سیاسی و اعتقادی نمایان‌تر از گذشته شدند.

صبح نو در این رابطه نوشته: با بیانیه ساختارشکنانه میرحسین موسوی و رادیکال خاتمی اکنون می‌توان گفت که ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به مثابه جداکننده صف معتقدان به انقلاب، ساختارشکنان و سکوت‌کنندگانی چون خاتمی شد که عملا ادامه معتدل و محافظه‌کارانه بیانیه موسوی محسوب می‌شود.

این میزان انفعال و ناامیدی روی دیگر سکه حمایت برخی اصلاح‌طلبان از بیانیه موسوی است که عملا سیاست‌ورزی خاتمی را بی‌معنا می‌کند. به تعبیری کنش و واکنش خاتمی به تحولات چه به‌واسطه حرف‌هایی که گفت و حرف‌هایی که نگفت در این مقطع بسیار تعیین‌کننده است. در این میان سیدحسن خمینی که شخصیتی نزدیک به اصلاح‌طلبان و مجمع روحانیون مبارز به حساب می‌آید توانست مرز خود را با طرف مقابل با صراحت روشن کند؛ مسئله ای که در بیانیه خاتمی پیدا نبود.

پس از پاییز داغ ایران و ناآرامی‌هایی که علنا توسط غرب حمایت شد و اکنون با تصاویر پرویز ثابتی، پشت‌پرده آن روشن شده است، اصلاح‌طلبان رادیکال در شبیه‌ترین وضعیت به نهضت آزادی قرار گرفته‌اند. موسوی از جمهوری اسلامی علنا عبور کرده و حتی از سوی اپوزیسیون جرج تاون به رسمیت شناخته شد.

در این تقسیم‌بندی عیان و شفاف، خاتمی همچنان به سیاق گذشته سیاست‌ورزی می‌کند و نخواسته که در شرایط جدید تعیین تکلیف کند

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها