«فردا» گزارش می‌دهد: ناکامی حقوقی و سیاسی اروپایی‌ها در مواجهه با سپاه پاسداران

عقب‌نشینی اروپایی

کد خبر: 1200448

از مواضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آلمان برمی‌آید که اروپایی‌ها در قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی عقب‌نشینی آشکاری داشته‌اند.

عقب‌نشینی اروپایی

در حالی که تمام براندازان، گروه‌های ضدانقلاب و دولت آمریکا هرچه در توان داشتند به کار گرفتند که اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد اما حالا مشاهده می‌کنیم که مقامات اروپایی سخنانی مطرح می‌کنند که حکایت از عقب‌نشینی آنها دارد.

به تازگی بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. او در عین حال مطرح کرده است: «نمی‌توانیم بگوییم ما شما را تروریست می‌دانیم، چون از شما خوشمان نمی‌آید. درباره موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران باز هم می‌گویم که این کار زمانی انجام‌پذیر است که دستگاه قانونی یکی از کشورهای عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کند. باید محکومیتی عینی و منسجم انجام شود؛ سپس در سطح اتحادیه اروپا بررسی می‌کنیم».

وزارت خارجه آلمان هم عنوان کرده است که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا با موانع حقوقی مواجه است.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در کنفرانسی خبری در برلین درباره این موضوع گفت: «موضع ما که وزیر خارجه بارها آن را تکرار کرده این است که این کار از لحاظ سیاسی منطقی است اما خاطرنشان نیز کرده‌ایم که این کار نه تنها با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی مواجه است».

پارلمان اروپا روز چهارشنبه با درخواست از اتحادیه اروپا برای وارد کردن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به لیست گروه‌های تروریستی توسط این اتحادیه و اعضایش رای داد اما باید دانست تصمیم اخیر پارلمان اروپا الزام‌آور نیست و آن‌طور که به نظر می‌آید کشورهای اروپایی به دلایل حقوقی و سیاسی قادر نخواهند بود که نام سپاه را در لیست تروریستی بگنجانند؛ چه آنکه اگر چنین شود همان طور که مقامات ایران هم گفته‌اند، جمهوری اسلامی ایران واکنشی متناسب از خود نشان خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها