در گفتگو با فردا مطرح شد؛

میزان طرازی لایحه بودجه 1402

کد خبر: 1199835

طرازی یا عدم طرازی دو بخش درآمدی و هزینه ای لایحه بودجه از آن جهت اهمیت دارد که تأثیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور غیرقابل انکار است.

میزان طرازی لایحه بودجه 1402

گروه سیاسی فردا: مفروضات لایحه بودجه 1402 این است که درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی یک میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز و خالص صادرات گاز 16 میلیارد متر مکعب به مبلغ 6 میلیارد و 230 میلیون دلار خواهد بود و 145 هزار بشکه نیز به عنوان خوراک تحویل پتروشیمی ها می شود.

بر اساس این لایحه پیش بینی می شود که سال آینده هر بشکه نفت 85 دلار به فروش برسد و نرخ تسعیر بودجه نیز 23 هزار تومان است که سهم صندوق توسعه 40 درصد، سهم شرکت نفت گاز 14.5 درصد و سهم دولت 45.5 درصد خواهد بود. در مجموع منابع حاصل از کل عواید نفتی 603 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

پیش بینی بخش درآمدی لایحه بودجه

منابع عمومی در قانون بودجه 1401 یک میلیون و 394 هزار میلیارد تومان بود اما در لایحه سال 1402 این رقم تفاوت کرده به طوریکه منابع درآمدی به 978 هزار میلیارد تومان، منابع واگذاری دارایی های سرمایه ای نفت به علاوه یکسری منابع دیگر 711 هزار میلیارد تومان و منابع واگذاری دارایی های مالی 294 هزار میلیارد تومان برآورد می شود بنابراین جمع منابع عمومی یک میلیون و 984 هزار میلیارد تومان می شود که نسبت به سال گذشته حدود 584 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. البته 180 هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی دولت از محل بیمارستان ها و دانشگاه ها و بودجه عمومی دولت در کل 2 میلیون و 164 هزار میلیارد تومان خواهد بود. البته منابع شرکت های دولتی، بانکها و موسسات وابسته به دولت 3 میلیون و 97 هزار میلیارد تومان است که جمع منابع بودجه کل کشور شامل بودجه عمومی، شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است 5 میلیون و 261 هزار میلیارد تومان می شود. بر این اساس 60 درصد بودجه کل کشور، بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است.

برآورد ردیف‌های هزینه‌ای لایحه بودجه

از منظر هزینه نیز مصارف عمومی یک میلیون و 454 هزار میلیارد تومان، مصارف تملک دارایی های سرمایه ای برای کارهای عمرانی 327 هزار میلیارد تومان و مصارف تملک دارایی های مالی 201 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. هزینه تملک دارایی های مالی مربوط اوراق منتشر شده در سال های گذشته است که در سال 1402 روی کانتر بانک می رود و تبدیل به پول می شود، در واقع سال آینده فعالیتی بابت این پول انجام نمی شود چون این فعالیت ها در سال های قبل انجام شدند و سررسید این اوراق در سال 1402 خواهد بود که باید پرداخت شوند. با این توضیح طبق ارقام مندرج در لایحه بودجه جمع مصارف عمومی نیز یک میلیون و 984 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود که معنا و مفهومش آن است که بودجه کاملا بالانس و بدون کسری بسته شده است.

میزان رشد ارقام لایحه بودجه 1402 نسبت به 1401

در توضیح رشد ارقام لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه 1401، هادی قوامی به فردا گفت: اگر یک مقایسه بین منابع عمومی لایحه 1402 را با قانون 1401 مقایسه کنیم، در واقع رشد منابع عمومی دولت 42 درصد است و در قسمت درآمدها نیز حدود 40 درصد رشد داریم. دارایی های سرمایه ای نیز از 517 هزار میلیارد تومان به 711 هزار میلیارد تومان رسید یعنی 38 درصد رشد داشته است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصاد یادآور شد: واگذاری دارایی های مالی از 176 هزار میلیارد تومان به 294 هزار میلیارد تومان یعنی رشد 60 درصدی رسیده است. اخیرا یک مصوبه ای از شورای سران قوا گرفته شد که هیأت هفت نفره واگذاری دارایی های دولت که در طول سال های گذشته مقاومت می شد حداقل 100 هزار میلیارد تومان بتوانند از این محل واگذاری داشته باشند.

تجارب دولت‌های گذشته

با وجود این توضیحات کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی هنگام قضاوت درباره طراز بودن دو کفه درآمدها و هزینه های لایحه بودجه 1402 با تردید صحبت می کنند، محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس گفت «متاسفانه براساس لایحه دولت تراز عملیاتی یا همان شکاف درآمد – هزینه بودجه در سال آینده ۴۷۶ همت کسری خواهد داشت، رقمی که ماحصل اختلاف ۱۴۵۴ همتی بخش هزینه‌ها از ۹۷۸ همتی درآمدهاست.»

نگاهی به تجارب سال های گذشته این واقعیت را روشن می کند که هیچ بودجه ای با کسری بسته نمی شود و همواره دولت های مختلف در زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس اعلام کردند که «این بودجه کسری ندارد و همه پیش بینی های درآمدی محقق می شوند» اما وقتی به نیمه دوم زمان اجرای قانون بودجه رسیدند لایحه اصلاح قانون بودجه را تقدیم مجلس کردند که معنایش این بوده که با کسری مواجه شدند و از طرق مختلف همچون انتقال بخشی از اعتبارات عمرانی به ردیف های مربوط به هزینه های جاری یا برداشت از صندوق توسعه درصدد جبران برآیند. حال باید منتظر ماند و دید دخل و خرج لایحه بودجه 1402 در زمان اجرا چه وضعیتی پیدا می کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها