بسته ایرانی بسته به پاسخ واشنگتن

کد خبر: 1184250

آخرین بسته پیشنهادی تهران به واشنگتن رسید و سران امریکا در روزهای آینده به پیام ایران پاسخ خواهند گفت. این خبر را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرد. وزیر امور خارجه چند روز پیش خبر داد که تهران ایده‌های جدیدی را با هدف بن‌بست‌شکنی از وضع کنونی مذاکرات از طریق اتحادیه اروپا برای امریکا ارسال کرده است.

بسته ایرانی بسته به پاسخ واشنگتن

آخرین بسته پیشنهادی تهران به واشنگتن رسید و سران امریکا در روزهای آینده به پیام ایران پاسخ خواهند گفت. این خبر را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرد. وزیر امور خارجه چند روز پیش خبر داد که تهران ایده‌های جدیدی را با هدف بن‌بست‌شکنی از وضع کنونی مذاکرات از طریق اتحادیه اروپا برای امریکا ارسال کرده است. پیامی که «بورل» در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده برای امریکایی‌ها فرستاده و قرار است طی روزهای آینده با پاسخ این کشور روبه‌رو شود. پیش از این تبادل پیام، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از سفر هیأتی از ایران به وین برای گفت‌و‌گو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده و تأکید کرده بود که ایران به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه خواهد داد.

چرا امریکا مذاکرات را متوقف کرد؟

مذاکرات وین پس از آن متوقف شد که تهران شهریورماه گذشته پیشنهادات نهایی خود برای حل موضوعات باقی مانده را برای اتحادیه اروپا ارسال کرد و در حالی که سایر طرف‌های مذاکره از جمله سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز با این راهکارهای پیشنهادی موافقت داشتند، واشنگتن از تصمیم‌گیری نهایی سر باز زد و پس از هفته‌ها تعلل در پاسخگویی کوشید با رویکرد مداخله‌جویانه و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های وابسته به خود، حمایت از اغتشاشات داخلی ایران را مرکز توجه قرار دهد و به این امید واهی بنشیند که با طراحی و هدایت آشوب‌های خیابانی ایران، هدف موهوم فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را دنبال کند. این تغییر سیاست را «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران چندی پیش به صراحت مطرح و اعلام کرد که امریکا پیگیری مذاکرات وین را از دستور کار خارج کرده و بر اغتشاشات ایران تمرکز کرده است. وی همچنین چند روز پیش مدعی استفاده از گزینه نظامی علیه ایران شده بود؛ ادعایی که حتی از سوی رسانه‌ها و مقامات ارشد دولت امریکا نیز با سکوت همراهی شد.

ابتکار عمل تازه

این مقام امریکایی در حالی این ادعا را مطرح کرده که یکی از موضوعات اختلافی باقی‌مانده، حل‌ و فصل کامل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که کشورمان برای حل‌وفصل آن ابتکارات جدیدی را از خود نشان داده است. این مهم را امیرعبداللهیان چند روز پیش با اعلام سفر هیأتی از ایران به آژانس مطرح کرد و در گفت‌وگوی اخیرش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یادآور شد که توافق بر سر همکاری‌های خوب و نیرومند بین آژانس و ایران در حال انجام است. این مقام اروپایی هم توافق ایران و آژانس در مسیر همکاری و پاسخگویی به سؤالات آژانس را گامی رو‌ به جلو خواند.

سفر قریب‌الوقوع هیأت ایرانی به وین

با وجود این مقام‌های کشورمان برای گره‌گشایی از وضعیت موجود بار دیگر از خود ابتکار عمل نشان داده‌اند. این چنین بود که پس از چندین ماه تنش دیپلماتیک میان ایران و آژانس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس در اوایل مهرماه گذشته در وین با یکدیگر دیدار کردند. «گروسی» همزمان با این دیدار در توئیتی خبر داد که گفت‌و‌گو با ایران برای شفاف‌سازی مسائل پادمان باقی‌مانده از سر گرفته شده است. در ادامه این تلاش‌ها است که اعلام شده ایران و آژانس به تفاهم جدیدی برای حل اختلافات موجود دسته یافته‌اند. سفر قریب‌الوقوع هیأتی از ایران به وین نیز در راستای پیگیری و اجرای مفاد این تفاهم انجام خواهد شد. آنچه در این روند گفت‌و‌گوها برای ایران حائز اهمیت است بسته شدن پرونده‌های ادعایی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران یک بار برای همیشه است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه لبنانی المیادین بر لزوم تحقق این خواسته تهران تأکید کرد و یادآور شد که ایران به توافق ۲۰۱۵ پایبند است، به شرطی که دیگران نیز به بندهای آن و در رأس آن برداشت تحریم‌ها پایبند باشند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها