«فردا» گزارش می‌دهد

معاون یا وزیر؟

کد خبر: 1180008

سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور که از او به عنوان اصلی‌ترین چهره مدیریت سفرهای استانی دولت یاد می‌‌شود، دیروز از سوی آیت‌الله رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد.

معاون یا وزیر؟

گروه سیاست سایت فردا- چند ماهی می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بلاتکلیف مانده است. عملکرد عبدالملکی یعنی وزیر قبلی به نحوی بود که هنوز یک سال نشده، ناگزیر به کنارگیری شد. این وزارتخانه چند ماهی با سرپرست اداره شد و خواست دولت برای سپردن تصدی این دستگاه همان سرپرست تعیین شده یعنی زاهدی وفا نیز نظر نمایندگان مجلس را جلب نکرد. اکنون اما دولت رئیسی از گزینه دیگری رونمایی کرده که اتفاقا نه غریبه است و نه ناشناخته. 

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور  خبر داده که رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس صولت مرتضوی معاون اجرایی خود را  به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرده است. به گفته معاون امور مجلس رئیس جمهور، نامه معرفی وزیر پیشنهادی کار یکشنبه - امروز- در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود و بلافاصله مرتضوی با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه، ضمن تشریح برنامه‌های خود برای مدیریت وزارت کار، به سؤالات نمایندگان ملت پاسخ خواهد داد. 

این دومین مرتبه در یک سال گذشته است که صولت مرتضوی در مرکز توجه قرار می‌گیرد. او پیش از این نیز وقتی همراه با محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت کنار گذاشته شده بود در مرکز توجه قرار گرفت. این بار اما حرف از کنارگذاشتن و حذف کردن نیست بلکه رئیسی تصمیم دارد او را وزیر کند.

آنطور که روزنامه دولتی ایران، امروز نوشته، علت انتخاب مرتضوی کارنامه وی، به ویژه در مدت فعالیت دولت سیزدهم بوده است. او همزمان با آغاز به کار دولت رئیسی، به عنوان معاون اجرایی و درعین حال، سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شد؛ سمتی که یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دولت سیزدهم در حوزه آن تعریف می‌‌شد: مدیریت سفرهای استانی.

در واقع او مدیریت 31 سفری که دولت در این مدت انجام داده را به عهده داشته است. او در این سمت، در همراهی با معاون اول رئیس جمهور، مسائل و تصمیم‌گیری‌های مربوط به پیش از هر سفر را تعقیب می‌‌کرد.  پیش از سفر، برای اینکه در جلسات مختلف، چه در سطح معاون اول و چه در سطوح دیگر، مسائل استانی احصا و برای تصمیم‌گیری به رئیس جمهور ارائه شود و چه پس از سفر و پیگیری تحقق مصوبات سفرهای استانی تا سابقه خلف‌وعده‌های دولت‌های گذشته از ذهن ایرانیان زدوده شود. «ایران» نوشته: «به گواه آمار و نیز شواهد مبتنی بر پیگیری و به سرانجام رساندن مصوبات سفرهای استانی، مرتضوی در این زمینه توانسته است کارنامه موفقی از خود به نمایش بگذارد.»

ناگفته نماند که این معاون رئیسی در این مدت چند ماموریت ویژه نیز به عهده داشته است. مثلا زمستان پارسال پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل کشور، در شمال و جنوب از تصرفات غیرقانونی و آزادسازی آن به نفع مردم، بخش مهمی از این مسئولیت از سوی رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور به معاونت اجرایی سپرده شد.

بدیهی است ، کارنامه و سوابق صولت مرتضوی تنها مربوط به دولت سیزدهم نیست؛ سید‌صولت مرتضوی متولد ۶ بهمن ۱۳۴۰ در استان چهارمحال‌وبختیاری است و در سمت‌هایی مثل فرمانده بسیج باباحیدر، کارمند فرمانداری فارسان، بخشدار مرکزی فارسان و فرماندار لردگان مشغول به کار بود. مرتضوی در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان فرماندار بیرجند انتخاب شد و در سال ۱۳۸۸ از طرف مصطفی محمدنجار، به‌عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این سمت ماند. او در مهر ۱۳۹۲ از طرف شورای اسلامی شهر مشهد، به‌عنوان شهردار انتخاب شد. در ابتدا به علت اینکه مدرک تحصیلی (لیسانس الهیات) صولت مرتضوی با قانون انتخاب شهرداران تطابق نداشت، حکم او برای شهرداری مشهد از سوی وزیر کشور امضا نشد؛ اما در نهایت این حکم به امضای وزیر کشور رسید و مرتضوی به‌عنوان شهردار مشهد آغاز به کار کرد. گفته می‌شود بعد از چندی به دلیل برخی تخلفات و ممانعت از حسابرسی با نظر دیوان محاسبات کشور از شهرداری مشهد عزل شد و حکم انفصال از خدمت گرفت. لازم به ذکر است که صولت مرتضوی یکی از 17 مقام ایرانی است که در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۹۱ از سوی اتحادیه اروپا به دلیل آنچه نقض حقوق شهروندی در سال 88 خوانده می‌شود، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم شده و تحریم است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها