«فردا» گزارش می‌دهد

انقلابی‌گری در مقابل سوپرانقلابی‌گری

کد خبر: 1177887

چرایی سکوت بسیاری از احزاب و نیروهای سیاسی در جریان حوادث اخیر بحث مفصلی است اما تعارض مواضع سیاسیون در این خصوص نیز موضوع قابل توجهی است که نباید از غافل شد.

انقلابی‌گری در مقابل سوپرانقلابی‌گری

گروه سیاست سایت فردا - اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر با واکنش‌های متفاوتی از سوی سیاسیون و غیرسیاسیون مواجه شد. از سلبریتی‌هایی که برخی مشوق اغتشاش شدند و برخی معقولانه رفتار کردند گرفته تا کنشگران سیاسی که سکوت پیشه کرده و آنهایی که موضع‌گیری کردند. 

چرایی سکوت بسیاری از احزاب و نیروهای سیاسی از جمله چهره‌های شاخص جریان اصلاحات که شاید می‌توانستند در آرام کردن فضا نقشی داشته باشند؛ موضوع قابل بحث و مفصلی است که باید به صورت جداگانه به آن پرداخت اما مواضع سیاسیون در قبال حوادث اخیر نیز نکته قابل توجهی است.

مواضع و نگاه چهره‌های سیاسی به آنچه این روزها در کشور می‌گذرد نیز مثل سلبریتی‌ها و ... به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش با تلاش برای اقناع جامعه و اصلاح ساختارها و حل مشکلات همراه است و یک بخش نیز مبتنی بر تندروی و برخوردهای سلبی و بگیر و ببندهایی که طبق تجربه خیلی هم سودمند نیست. این تقسیم بندی البته فارغ از چارچوب و جناح بندی‌های معمول صورت می‌گیرد. شاهدش نیز تعارضاتی است که در میان مواضع برخی نیروهای سیاسی با سران قوا شاهد هستیم. مصداق این مدعا مواضع رئیس مجلس و تاکید او بر پیگیری روند اصلاح ساختارهای و رویه گشت ارشاد است که در مقابل اصرار برخی آقایان و رسانه‌ها به برخوردهای امنیتی و دستگیری سلبریتی‌ها و محدود کردن فضای مجازی و ... قرار می‌گیرد.

موضوعی که اتفاقا امروز روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن نیز روی آن دست گذاشته و از دو راهی اصلاح و پایداری نوشته بود. احمدزیدآبادی نیز یادداشتی مفصلی درباره صداهای دوگانه از جبهه اصولگرایی در وقایع اخیر نوشته است. آنچه هم میهن و زیدآبادی اما نوشته‌اند اما نه کشف تازه‌ای است و نه سر مگو. شاهد آنکه روزنامه اصولگرای صبح نو نیز در شماره امروز خود به همین موضوع پرداخته است.

این روزنامه نوشته: اختلاف میان قالیباف و پایداری‌ها تازگی ندارد، اما به نظر می‌رسد بعد از اتفاقات اخیر در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، این اختلافات تشدید شده است. مرزنبدی قالیباف با تندروها ورای تاکتیک‌های سیاسی است و رئیس مجلس در برهه‌های مختلف ثابت کرده که در نسبت با رادیکال‌ها دچار گسل اندیشه‌ای و گفتمانی است و به هیچ صورتی نمی‌تواند با آن‌ها همنشینی پیشه کند.

این روزنامه اصولگرا افزوده است: بر خلاف اظهارنظرهای تنش‌زا و غیر محترمانه برخی از شخصیت‌های سیاسی و به خصوص برخی نمایندگان مجلس، موضع گیری‌های محمدباقر قالیباف از ابتدای حادثه مهسا امینی که منجر به اعتراضات خیابانی شد تا کنون منطقی و معقول بوده است. مخصوصا نطق روز گذشته که هم بر اصلاح رویه گشت ارشاد، هم بررسی جدی موضوع درگذشت خانم امینی و هم قرار نگرفتن مردم مقابل یکدیگر تاکید داشت. این فهم و درک از انقلابی‌گری در مقابل سوپر انقلابی‌گری که دریافتی انحرافی از گفتمان انقلاب است، قرار می‌گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها