«فردا» گزارش می‌دهد

توافق نزدیک است؟

کد خبر: 1177870

انتشار اخبار مربوط به آزادی نمازی‌ها و پول‌های ایران گمانه نزدیک شدن توافق را تقویت کرده است اما بررسی دقیق‌تر شرایط، حاکی از آن است که وضعیت خیلی هم تفاوت نکرده است.

توافق نزدیک است؟

گروه سیاست سایت فردا - اخباری که درباره آزادی نمازی‌ها که به جرم جاسوسی زندانی بودند و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده این گمانه را ایجاد کرده که توافق می‌تواند نزدیک باشد، چنانچه روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی از یک توافق غیررسمی نوشته است! 

بررسی دقیق‌تر و احتمالا عمیق‌تر وضعیت اما نشان نمی‌دهد که حداقل به این زودی‌ها خبری از توافق نخواهد بود، چراکه آنچه اکنون شاهدیم شرایط تازه‌ای نبوده  و ادامه همان وضعیتی است که در ماه‌های گذشته پشت سر گذاشته‌ایم. دلیلش نیز واضح است، همانطور که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بارها گفته‌اند؛ اختلافات میان ایران و آمریکا بسیار عمیق است و فاصله خیلی زیادی با یکدیگر دارند.

آمریکایی‌ها همان سیاست تحریمی دوره ترامپ را ادامه داده و صرافا اعلام می‌کنند که آماده توافق هستند، توافق مدنظر آنها اما با توافق مورد نظر و تاکید ما تفاوت دارد. 

ضمن اینکه خیلی از تحلیگران باور دارند که طرف آمریکایی‌ منتظر انتخابات 17 نوامبر کنگره است و پس از آن در خصوص برجام، توافق و از سرگیری مذاکرات تصمیم‌گیری خواهد کرد. بگذریم از اینکه برخی می‌گویند آمریکایی‌ها بعد از انتخابات مورد اشاره نیز بانی گشایشی در مسیر حل و فصل پرونده هسته‌ای نخواهند بود.

اخباری مثل آزادی سازی پول‌های بلوکه شده یا زندانیان نیز از این جهت نمی‌توان خیلی خوشبینی تزریق کند که طرف آمریکایی همچنان با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ پیش می‌رود. تحریم‌های اخیر مصداق این مدعا است. تمرکز آنها بر موضوعات غیربرجامی از جمله حقوق بشر که در هفته‌های اخیر با ناآرامی‌ها در ایران همراه شده است، نیز مصداق دیگر این مدعا است. 

درست است که برخی تحلیلگران داخلی تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر دانسته و باور دارند که آنها هرچه توانسته‌اند بر ما سخت گرفته و با اعمال تحریم‌های بیشتر نخواهند توانست فشار مضاعفی وارد کنند، اما قابل انکار نیست که اعمال تحریم‌های جدید در حوزه های مختلف بار روانی و پیام سیاسی دارد و نشان می‌دهد که طرف مقابل جز در کلام ، اراده‌ای برای توافق ندارد. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها