«فردا» گزارش می‌دهد

مذاکرات ایرانی - سعودی در چه حال است؟

کد خبر: 1176903

طرف عربستانی نسبت به حل مسائل ابراز تمایل کرده و وزیر خارجه عراق که کشورش طی ماه‌های گذشته نقش میانجی بین ایران و عربستان را ایفا کرده نیز اوضاع را خوب توصیف می‌کند اما ...

مذاکرات ایرانی - سعودی در چه حال است؟

گروه سیاست سایت فردا - وضعیت و شرایط در حوزه‌های مختلف اعم از سیاست داخلی و خارجی به نحوی است که کمتر به روند مذاکرات تهران و ریاض توجه می‌شود و بیشتر توجه‌ها به اغتشاشات اخیر و نحوه مدیریت آن ، همچنین مذاکرات هسته‌ای و ... است. با این وجود اظهارات اخیر فواد حسین وزیر خارجه عراق که کشورش تا رسیدن گفت‌وگوهای ایرانی - سعودی به دور پنجم نقش قابل توجهی ایفا کرده است، سبب می‌شود که نگاه‌ها به این سو نیز برگردد. 

او در گفت‌وگو با شبکه روداو گفت که «با دو طرف ایرانی و سعودی دیدار داشتم و تلاش می کنیم که مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه چیزی رخ می‌دهد.»

فواد حسین درخصوص تاثیر مذاکرات توافق هسته ای بر مذاکرات ایران و عربستان گفته: «نمی‌خواهم وارد این بحث شوم اما تمام امور به هم مرتبط هستند. روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا روی هم تاثیرگذار هستند اما این تاثیرگذاری مستقیم نیست. هم ایران ‌و هم عربستان بر اساس منافع خود سیاست های خود را دارند ‌و ما همانند دیگر طرف ها پیگیر مذاکرات وین هستیم.»

فواد حسین درخصوص اینکه بغداد پیش از این پیام های آمریکا را به ایران منتقل کرده است، گفت: «بله، انجام داده ایم و همچنان این کار را انجام می دهیم ‌و من اخیرا دیدارهایی با دو طرف داشتم.»

 

آنطور که فواد حسین می‌گوید، اوضاع مذاکرات  ایران و عربستان بد نیست و مسیر خود را طی می‌کند و طرفین نیز به اندازه کافی به حل مسائل فی‌مابین علاقه‌مند هستند اما بدیهی است که در این مسیر موانع و ملاحظاتی نیز وجود دارد. 

آنچه که تحلیلگران این حوزه بیش از همه بر آن تاکید دارند، وجود برخی از عناصر و مفاهیم حاشیه‌ای است که بر روابط ایران و عربستان تاثیر گذاشته و سبب که مذاکرات و روند بهبود روابط آنها نسبتا فرسایشی شود.

موضوع پنهانی نیست که مسائلی همچون وضعیت یمن، سوریه، نقش ایران و عربستان در عراق، نوع همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی و برخی مسائل امنیتی از جمله پرونده هسته‌ای ایران در روند گفت‌وگوهای تهران و ریاض اثرگذار است. به اضافه اینکه از نقش آفرینی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نمی‌توان غافل شد. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها