«فردا» گزارش می‌دهد

سفر نیویورک؛ متن و حاشیه

کد خبر: 1175667

رئیسی امروز در سازمان ملل سخنرانی می‌کند اما تحلیلگران باور دارند که حواشی این سفر بیش از آنچه می‌گوید حائز اهمیت است.

سفر نیویورک؛ متن و حاشیه

گروه سیاست سایت فردا - سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان این روزها در نیویورک است و برای شرکت در 77امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آنجا رفته است. سفری که همواره به خاطر فرصت‌هایی که در اختیار روسای کشورها می‌گذارد تا ایده‌ها و مواضع خود را بیان کنند؛ مورد توجه است. 

اینکه رئیسی در اولین حضور خود چه می‌گوید را نمی‌دانیم و باید تا زمان سخنرانی او که طبق برنامه روز چهارشنبه است، صبر کنیم. انتظار می‌رود که آقای رئیسی از این فرصت استفاده کنند و به نظر می‌رسد که برای استفاده از این فرصت باید به موضوعاتی که با توجه به وضعیت کشورمان می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، بپردازد.

از این همین رو گمان می‌رود که رئیسی در سخنرانی خود به موضوع برجام و مسائل منطقه‌ای بپردازند. احتمالا تلاش خواهد کرد که برخی مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از جمله پایبندی ایران به تعهدات خود و بدعهدی آمریکا را پررنگ کند. همچنین احتمالا از نقش ایران در منطقه و اراده ایران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه خواهد گفت. تاکید بر عدم نیاز به دخالت نیروهای خارجی نیز از دیگر مواردی است که طبیعتا رئیس جمهور کشورمان به آن اشاره خواهد کرد. 

ناگفته نماند که یک سری موضوعات مثل اینکه ایران قربانی تروریسم است، ایران ناقض حقوق بشر نیست و ... نیز از جمله موضوعاتی است که هر ساله در سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل مورد توجه قرار می‌گیرد.

به باور کارشناسان و تحلیلگران اما آنچه بیش از حرف‌های رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل حائز اهمیت است، دیدارهای جانبی و حواشی حضور رئیسی و همراهان در نیویورک است. جدای از برخی تلاش‌هایی که همواره اپوزیسیون خارج است کشور برای به حاشیه کشاندن حضور تیم ایران می‌کند و اعتراضات و تظاهرات جسته و گریخته‌ای که به راه می‌اندازند و البته امسال با اتفاق تلخی که برای مهسا امینی رخ داده همزمان شده و بهانه دستشان داده؛ باید به نکات مثبت و ظرفیت‌های موجود در این سفر هم توجه داشت. 

رئیسی ، وزیرخارجه و مذاکره کننده ارشد دولت خود را همراه برده و احتمالا با سران کشورهای اروپایی و 1+4 دیدارهای خواهند کرد. دیدارهایی که شاید بتواند در روند مذاکرات اثرگذار باشد. خاصه اکنون که به گفته محمد اسلامی، از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پیغام‌هایی که نشانه میل به بستن پرونده ادعاها درباره سه سایت ایران است؛ دریافت شده است. 

گذشته از موضوع هسته‌ای نیز حتما دیدارهای بین رئیسی با سران کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و ونزوئلا و کوبا و  ... صورت خواهد گرفت. دیدارهایی که امید است از دل آن تعاملات اقتصادی جدی تعریف شده و کمکی به وضعیت اقتصادی کشور کند.

نکته قابل توجه دیگر همزمانی این نشست با از سرگیری شکایت ایران در دادگاه لاهه از آمریکا به‌خاطر آزادسازی دارایی‌هایش است. موضوعی که البته کارشناسان حقوق بین‌الملل معتقدند مسیر خود را طی خواهد کرد و مسائل سیاسی مثل مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی‌ها و دیدارهای جانبی‌اش در آن نقشی ندارد. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها