«فردا» گزارش می‌دهد

ماجرای استخدام 20 هزار روحانی چه بود؟

کد خبر: 1171417

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر استخدام ۲۰ هزار روحانی برای ۲۰ هزار شعبه بانکی را یک شانتاژ رسانه ای و مخلوق ذهن های بیمار می‌داند.

ماجرای استخدام 20 هزار روحانی چه بود؟

 

گروه سیاست سایت فردا - خبر منتشر شد مبنی بر اینکه  با تصمیم شورای فقهی بانک مرکزی از این پس ناظران شرعی در همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مستقر می‌شوند. گفته شد که استقرار این ناظران در حقیقت با هدف نظارت بر عملکرد شرعی شبکه بانکی و تهیه گزارشگری مالی بانک‌ها صورت می‌گیرد. جنجال اصلی اما وقتی به راه افتاد که شایعه حضور و استخدام روحانیون در نظام بانکی ضمیمه این خبر شد. حتی گفته شد که بیش از ۲۰ هزار روحانی قرار است در بانک‌ها مستقر شوند! بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد اما واکنش‌ها و انتقادها ادامه داشت. جالب اینکه گفته شد ناظران شرعی تنها منحصر به روحانیون نیست و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی نیز می‌توانند به عنوان ناظر شرعی در بانک‌ها حضور داشته باشند. با این حال برخی دست از سر و صدا و حاشیه درست کردن برای این موضوع برنداشتند. 

در واکنش به این حواشی اما غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره خبر استخدام روحانیون در بانک ها آن را مخلوق ذهن های بیمار خواند و گفت: استخدام ۲۰ هزار روحانی برای ۲۰ هزار شعبه بانکی یک شانتاژ رسانه ای و مخلوق ذهن های بیمار است و مستند به اطلاعات درستی نیست. 

به گفته او، بانک مرکزی در دوره جدید به فکر افتاده است همانطور که نظارت بر مدیریت بانک‌ها و اجرای سایر قوانین بانکی دارد باید بر بعد شرعی بانک‌ها هم نظارت کند، بنابراین باید کسانی که آشنا با مسائل فقهی و بانکی باشند در بانک‌ها حضور داشته باشند، البته منظور ما از بانک‌ها شعب بانکی نیست، بلکه هر بانک یک ناظر شرعی است. ما ۳۶ بانک داریم بنابراین ۳۶ ناظر شرعی نیاز است.

مصباحی مقدم این را هم گفته که ناظران شرعی باید حداقل باید دو تخصص داشته باشد: ۱- تخصص در مسائل پولی و بانکی به طور مثال دکترای اقتصاد باشند یا تحصیلات مربوط به بانکداری را داشته باشند، ۲- علاوه بر این باید با مسائل شرعی و فقهی بانک‌ها هم آشنا باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها