خبر به روایت «فردا»

ادامه مذاکرات؟/ سودای تاج / انحصار خودروسازان

کد خبر: 1171134

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ادامه مذاکرات؟/ سودای تاج / انحصار خودروسازان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ استمرار انحصار خودروسازان داخلی 

«اعتماد» با انتخابی عکس افقی که در بالای صفحه و کنا لوگو قرار گرفته، شکل متفاوتی به صفحه نخست خود داده است که زیباست. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «سایه» در آغوش وطن با هوشنگ ابتهاج که دیروز در زادگاه خود آرام گرفت، وداع کرده است.

اعتماد در گزارش دیگری با عنوان «انحصار خودروسازان داخلی شکسته نمی‌شود» به نقل از آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان نوشته: «آزادسازی واردات خودرو یا هرگونه کالای مجاز دیگری بسیار منطقی است و هر نوع ممنوعیتی در واردات کالاهای مجاز کاملا غلط است». او همچنین معتقد است: «واردات خودرو تاثیر چندانی روی تولیدات داخلی ندارد؛ چراکه خودروسازان داخلی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری زیانده شده‌اند و نه از واردات خودرو و عوامل بیرونی.» به گفته او «واردات خودرو نه تنها به زیان خودروسازان داخلی نیست بلکه به سودشان هم می‌شود، چراکه فضای روانی جامعه تغییر می‌کند و از نظر سود و زیان ریالی هم تغییر چندانی برای آنها ندارد.»

اعتماد

جوان/ گلوگاه‌های فساد 

«جوان» به مناسبت هفته دولت در شماره امروز خود گفت‌وگوی مفصلی دارد با علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت. او می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم عمل به شعار محوری آن، یعنی «دولت مردم» است». این عضو کابینه درباره چالش‌های دولت نیز می‌گوید: «علاوه بر مسائل اقتصادی و معیشتی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت سیزدهم بود، وقایع دیگری وجود داشت که از مرحله چالش فراتر رفته و می‌توانست به بحران تبدیل شود. در شرایطی که کشور درگیر شدید‌ترین چالش‌های اقتصادی با بالا‌ترین رکورد‌های تورمی هم از حیث طول مدت تورم و هم از حیث شدت تورم بود، همه‌گیری کرونا و وجود نداشتن واکسن به میزان نیاز، باعث شده بود مردم سختی‌ها و نگرانی‌های بسیاری را متحمل شوند.»

وی با تاکید بر تلاش‌های دولت در حوزه مقابله با فساد، می‌گوید: «بنای دولت سیزدهم از ابتدا بر این بوده است که گلوگاه‌های فساد را شناسایی کند و مدیران دستگاه‌های مختلف به نحوی نسبت به اصلاح و برطرف کردن این گلوگاه‌ها اقدام کنند.»

جوان

شرق/ تاوان بزرگ قدهای کوچک

«شرق» آرام گرفتن «سایه» در زادگاهش را با تیتر «تاسیان» باران شد پوشش داده و عکس یک کرده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارش میدانی دارد از کار کودکان در کارگاه‌های زیرزمینی و آسیب‌های فجیع ناشی از آن که با عنوان «تاوان بزرگ قدهای کوچک» تیتر یک شده است. در این گزارش آمده است: «تعداد این کارگاه‌ها که از کودکان به‌عنوان کارگر ارزان استفاده می‌کنند کم نیست و معمولا کودکان در این فضای مخفی مملو از آسیب‌های جسمی، روحی و جنسی می‌شوند. کارگاه‌هایی که بیشتر در مناطق حاشیه‌ای شهر به چشم می‌خورند و در این سال‌ها به دلیل سخت‌بودن دسترسی به آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و حتی افزایش فشار اقتصادی و افزونی‌گرفتن مهاجرت از افغانستان به ایران، بر تعداد کودکان و نوجوانان مشغول در این کارگاه‌ها اثر داشته است. ماجرایی که قرار بود در سال ۱۳۸۰ در پی عضویت ایران در کنوانسیون جهانی کار برای ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک در شش ماه اقدام کامل صورت گیرد، تا امروز هیچ اقدامی برای آن نشده است.»

شرق

کیهان/ 5 میلیون تن کالای اساسی در راه است

«کیهان» در مطلبی که امروز تیتر یک کرده به نقل از رئیس کل گمرک ، تیتر زده «5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است» و نوشته: «این ذخایر خوب کالای اساسی در بنادر کشورمان در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی این روزها به دلیل جنگ اوکراین با کمبود شدید مواد غذایی و کالای اساسی مواجهند.»

خبرنگار کیهان در ادامه از میزان تجارت خارجی و ترانزیت کشور که بدون برجام و FATF انجام می‌شود، پرسیده و رئیس‌کل گمرک گفته: «با توجه به تحریم‌های ظالمانه گمرک از تمام ظرفیت‌های قانونی و کنوانسیون‌های جهانی برای ترخیص سریع‌تر کالاهای مختلف استفاده می‌کند و برهمین اساس تجارت خارجی کشور تحت تأثیر برجام قرار نگرفته و خوشبختانه حجم تجارت رو به افزایش است و عمده واردات هم مربوط به کالاهای اساسی و تجهیزات خط تولید است. تراز تجاری کشور هم در بخش واردات و صادرات نزدیک به هم است.»

کیهان

آرمان ملی/ پدران سیاسی و فرزندان اقتصادی

«آرمان ملی» از بازداشت فرزندان برخی مسئولان گزارش می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود با عنوان «پدرانِ سیاسی» در گرداب «فرزندانِ اقتصادی» به پسر میرسلیم، پسر آخوندی، پسر مهاجرانی، پسر رامین، دختر نعمت زاده و برادرزاده عراقچی اشاره کرده و نوشته: «پسران سیاستمداران را نمی‌توان جدا از پدرانشان ارزیابی کرد و البته نباید گناه آنها را به پای پدرانشان نوشت.»

آرمان ملی در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز با عنوان «فرهنگیان همچنان زیر خط فقر» به بحث رتبه‌بندی معلمان اشاره کرده و نوشته: « قرار بر آن شد که قانون رتبه‌بندی از مهر 1400 اجرا شود و پی‌آورد آن افزایش حقوقی است که به‌طور میانگین نزدیک 3میلیون تومان خواهد بود؛ گرچه حتی با این افزایش نیز نزدیک 90درصد فرهنگیان همچنان زیر خط فقط رسمی خواهند ماند!»

آرمان ملی

ایران/ شرط توافق

«ایران» با اشاره به اینکه «وزیرامور خارجه گفت به هیچ وجه حاضر نیستیم اتهامات سیاسی آژانس انرژی اتمی مثل استخوان لای زخم علیه ایران باقی بماند» تیتر زده «شرط توافق؛ پایان ادعاهای آژانس» و نوشته: «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، گرفتن تضمین درخصوص بقای توافق احتمالی و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی، اصلی‌ترین خواسته‌های ایران در ایده‌های پیشنهادی‌اش به طرف‌های مقابل است و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.» این روزنامه دولت در ادامه به گزارش بلومبرگ اشاره کرده که خبر داد آمریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی توافق در حال شکل‌گیری برای احیای توافق هسته‌ای 2015 اختلاف دارند و ممکن است چندین هفته برای حل‌و فصل اختلافات‌شان زمان نیاز باشد. این رسانه همچنین به نقل از دو مقام آگاه اعلام کرده که اختلافات بر سر تحقیقات آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت غرامت‌های اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده امریکا از توافق ادامه دارد.

ایران

سازندگی/ سودای تاج

«سازندگی» خبر تایید صلاحیت مهدی تاج برای انتخابات فدراسیون فوتبال را شوک بزرگی برای جامعه ورزش دانسته و با تیتر «سودای تاج» نوشته: «پیش از این گفته می‌شد تاج از سوی دستگاه قضایی رد صلاحیت شده است و شایعاتی مطرح بود. شاید همه به جز خود تاج پذیرفته بودند که او تایید نخواهد شد. خصوصا آنکه قرارداد ویلموتس و خسارت به بار آمده بابت این قرارداد، یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که در زمان ریاست تاج بر فدراسیون مطرح شده بود. تا آنجا که چندی پیش نصرالله پژمانفر، رئیس کمیته اصل نود مجلس با اشاره به ثبت نام مهدی تاج برای انتخاب ریاست فدراسیون فوتبال گفته بود: «تا زمانی که پرونده فساد قرارداد ویلموتس تعیین تکلیف نشود حضور این افراد در فدراسیون فوتبال قانونی نیست. او در این توئیت از هشتگ تاج استفاده کرده بود».

سازندگی

صبح نو/ خوراک روحی نسل اینده

«صبح نو» جلد امروز خود را به یک موضوع غیرسیاسی اختصاص داده و وضعیت ترجمه کتاب ها کودک و نوجوان را زیر ذره بین گذاشته است. این گزارش با عنوان «خوراک روحی نسل آینده» عکس روی جلد شده است. 

گفتنی است، صبح نو در صفحه یک امروز خود سخنان دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را نیز پوشش داده و به نقل از وی تیتر زده: «پیشرفت‌های صنایع دفاعی باید به بخش مردمی منتقل شود».

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه نخست خود به موضوعات دیگری هم پرداخته است. از آنچه در خانه سینما می‌گذرد و حاشیه‌های انتخابات شانزدهمین هیات مدیره گرفته تا مزیت‌های کالابرگ که به البته به نظر می‌رسد، فعلا در دستور کار دولت نیست. 

صبح نو

هم‌میهن/ 5 ریسک اصلی اقتصاد

«هم‌میهن» در تیتر یک امروز خود به بررسی «5 ریسک اصلی اقتصاد ایران» پرداخته و به «معیشت»، «اشتغال»، «رکود طولانی مدت»، «سرخوردگی جوانان» و «نابودی اکو سیستم» اشاره کرده است.  این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی نوشته: «بزرگترین ریسک اقتصاد ایران این است که اصلا اقتصاد در اولویت نیست. اگر بگویید اقتصاد در اولویت است و دنبال راهکار برای آن باشید، می‌توانید راهکارهای مشخص و قابل اتکایی را پیدا کنید؛ درست مثل همه کشورهای دنیا که امروز با بحران تورم و رکود روبه‌رو هستند».

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس نیز نوشته: «ناامیدی به آینده و چشم‌انداز مبهمی که برای جوانان وحود دارد، مشکل‌ساز شده است. مسائل اشتغال، ازدواج، محدودیت‌ها و فشار اقتصادی که خانواده‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند، مهمترین دلایلی است که باعث شده جوانان سرخورده شوند. خودکشی و پرخاشگری، طغیان‌ها و اعتراض‌ها همه نشانه‌هایی است که بانک جهانی از آن به درستی به عان ریسک برای جامعه ایران یاد کرده است».

هم میهن

جام‌جم/ اروپا بر لبه تاریکی

«جام‌جم» به اعتراضات به افزایش هزینه برق و گاز در قاره سبز پرداخته و تیتر زده «اروپا بر لبه تاریکی». در این گزارش آمده است: «تورم در حال استخوان شکستن است. کشورهای اروپایی سال‌ها پیش تصمیم گرفتند با یک واحد پول (یورو) به تجارت مشغول شوند اما از همان زمان بریتانیا سفره خود را از اروپا جدا کرد ... اکنون که شرایط تامین انرژی سخت شده کشور انگلستان ۹‌درصد تورم بیشتری را نسبت به کشورهای دیگر اروپایی تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد پوند انگلیس و یورو در برابر فشار تورم سر خم کرده‌اند ... به نظر می‌رسد بریتانیا و اروپا در تامین انرژی شهروندانشان بیش از اندازه خطر کرده‌اند و مخاطرات و تغییر موازنه قدرت در جهان را در نظر نگرفتند. آنها خیلی دیر پی بردند که افزایش قیمت نفت اوپک از ۶۱‌دلار در ماه‌های ابتدایی سال میلادی (فروردین۱۴۰۱) به ۱۰۲‌دلار در ماه جاری و کاهش انتقال گاز روسیه به قاره سبز بر اثر تصمیم‌های کلان این کشور برسد. این تغییر سیاست باعث افزایش نرخ مالیات در و افزایش هزینه‌های زندگی شده است.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ تشدید دو قطبی در پایتخت

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به پیامدهای گسل جمعیتی پرداخته و با عنوان «تشدید دو قطبی در پایتخت» نوشته: « بررسی‌ها نشان می‌دهد تمایل به زندگی در مناطق برخوردار- توسط افرادی که استطاعت مالی دارند- از یکسو و ناتوانی کم‌درآمدها از زندگی حتی در مناطق کم‌برخوردار تهران از سوی دیگر باعث شده است آهنگ رشد جمعیت در دو نیمه پایتخت هماهنگ نباشد؛ به‌طوری‌که بخشی از ساکنان جنوبی طی سال‌های جهش قیمت به حومه رفتند و بخشی از جابه‌جایی‌های بین منطقه‌ای نیز عمدتا به سمت بالای شهر بوده است. این دو قطبی، ۴پیامد به همراه دارد. ... تشکیل کلونی‌‌های فقر و ناهنجاری، حرکت مناطق جنوبی به سمت متروکه و خالی از سکنه شدن در طول زمان، اختلال در پدیده اختلاط اجتماعی و اقتصادی و گسترش آسیب‌‌های ناشی از تشدید اختلاف طبقاتی و ناموازنه جمعیتی که منجر به تشدید فشار سکونتی، خدماتی و ملکی روی جمعیت ساکن در نیمه بالایی شهر می‌‌شود از جمله مهم‌ترین پیامدهای تداوم تشدید گسل جمعیتی بین شمال و جنوب تهران است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ رسوایی فیس‌بوک و اف‌بی‌آی

«وطن امروز» عکس و تیتر امروز خود را به یک موضوع اختصاص داده و آن چیز نیست غیر از «رسوایی فیس‌بوک و اف‌بی‌آی». این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه مدیرعامل فیس‌بوک همکاری این شبکه اجتماعی با «اف‌بی‌آی» برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را فاش کرد، به نقل از زاگربرگ نوشته که «فیس‌بوک به دستور «اف‌بی‌آی» اخبار فساد اقتصادی هانتر بایدن، پسر جو بایدن را در ایام رقابت انتخاباتی 2020 سانسور کرد». وطن امروز همچنین تاکید کرده که «پیش از این سانسورهای عجیب اینستاگرام به سود رژیم صهیونیستی نیز انتقادات گسترده کاربران را در پی داشت».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام با تیتر «مذاکره ادامه دارد» نوشته: «برای مذاکرات احیای برجام برای رفع تحریم‌های ایران گویا نمی‌توان نقطه پایانی در مقطع کنونی متصور بود. «مسائل جزئی اما کلیدی باقیمانده» گزاره‌ای است که بویژه پس از پاسخ با تأخیر آمریکا به متن پیشنهادی اروپا و اصلاحات ایران بر آن، بیان می‌شود؛ مسائلی که ممکن است بار دیگر هیات‌های مذاکره‌کننده را به وین بکشاند.»

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها