خبر به روایت «فردا»

فساد کلان فولاد/ انتظار بازارها برای توافق/ از کم‌آبی تا سالیان انتظار برای خرید خانه

کد خبر: 1169636

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

فساد کلان فولاد/ انتظار بازارها برای توافق/ از کم‌آبی تا سالیان انتظار برای خرید خانه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

همدلی/ مفسدان فولادی

«همدلی» در گزارشی که عکس یک کرده به «جزییات اختلاسی به‌اندازه سه سال یارانه مردم ایران در فولاد مبارکه» پرداخته و با عنوان «مفسدان فولادی» نوشته است: «گزارش 300صفحه‌ای بهارستان درباره فساد 91هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان این‌روزها سروصدای عجیبی در رسانه‌های کاغذی و شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. آن‌طور که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه اصفهان آمده، نود عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر ۹۱هزار میلیارد تومان و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد شناسایی قرار گرفته است. ... آن‌طور که در بخش‌هایی از این گزارش تحقیق و تفحص آمده، عمده مسائل و مشکلات به وجود آمده در شرکت فولاد مبارکه ناشی از تغییر ساختار شرکت از دولتی به نیمه‌خصوصی می‌باشد ... در گزارش این هیات 90عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صدها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای اصلاح ساختار و قوانین و مقررات موجود برای رفع مشکلات در شرکت فولاد مبارکه ارائه شده است.»

همدلی

کیهان/ بلوف آمریکا

«کیهان» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است» نوشته: «این روزها در حالی که خبرهای غیر رسمی از مذاکرات هسته‌ای و احتمال بالای توافق با اروپا و آمریکا منتشر می‌شود، اخبار و گزارش‌های زیادی از معتبرترین و رسمیترین رسانه‌های غرب در‌باره بحران‌های رنگارنگ آوار شده بر سر غرب منتشر می‌شود. بحران‌هایی که یا حاصل مداخله این کشورها در جنگ اوکراین است یا حاصل خشم طبیعت و خشکسالی! مثلا در آمریکا بحران اقتصادی و تورم از میزان محبوبیت بایدن چنان کاسته که او را به یکی از بی‌عرضه‌ترین رؤسای جمهور تاریخ این کشور مبدل ساخته است طوری که گفته می‌شود تنها 10 درصد از مردم از این وضعیت راضی‌اند و اکثر مردم هم هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندارند. وضعیت طوری است که دموکرات‌ها به دنبال گزینه دیگری در انتخابات 2024 رفته‌اند و از هم اکنون بایدن را رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای می‌دانند. از سوی دیگر افزایش تنش‌های حزبی منجر شده دوباره بحث «جنگ داخلی» در این کشور داغ شود.اوضاع در اروپا بهتر از آمریکا نیست.»

کیهان

شرق/ فساد داغ «مبارکه»

«شرق» تیتر یک امروز خود را به فساد در فولاد مبارکه که بحث داغی به راه انداخته است، اختصاص داده و نوشته: « ایرانی‌هایی که گفته می‌شد حساسیت خود را به ارقام درشت فساد از دست داده‌اند، این بار با رقمی هولناک از فساد مواجه شده‌اند؛ رقمی به بزرگی ۹۲ هزار میلیارد تومان که با نرخ ارز نیمایی حدود ۳.۵ میلیارد دلار می‌شود!  در گزارش‌ منتشر‌شده برخی اسامی کابینه دولت حسن روحانی نیز دیده می‌شود.  ... مشخص شد فولاد مبارکه برای ممانعت از تحقیق و تفحص مجلس حدود نیم‌میلیارد تومان به حساب‌های توییتری پول داده تا جریان‌سازی کنند و سهم صداوسیما از این ماجرای تبلیغاتی حدود ۲۲ میلیارد تومان گزارش شده است. ... فولاد مبارکه یک‌میلیارد‌و ۴۴٠ میلیون تومان در وجه دفاتر ائمه جمعه و همچنین ستاد اقامه نماز جمعه پرداخت کرده است. همچنین ٩۵٠ میلیون تومان در وجه حوزه علمیه، بنیاد غدیر و ساخت مسجد پرداخت کرده و البته ١۴٧ میلیارد تومان از پول فولاد مبارکه برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی شخصی هزینه شده است».

شرق

جوان/ فول فساد!

«جوان» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به موضوع فساد در فولاد مبارکه اختصاص داده است. این روزنامه اصولگر در گزارشی که عکس یک شده با عنوان «فول فساد» نوشته: «نفوذ مجلس و دولت در خانه فولادین فساد فولاد مبارکه، ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. دیروز نماد فولاد مبارکه در بورس تعلیق شد. سخنگوی وزارت صمت نیز اعلام کرد درباره تخلفات مالی شرکت فولاد مبارکه از قوه قضائیه می‌خواهیم بدون اغماض این موضوع را پیگیری کند. نام شماری از اعضای دولت قبل در این فساد برجسته است. فولاد از خانه تا خودرو تا هرچیز دیگری که آهنی و فولادی باشد، به کار می‌آید و گرانی بی‌ضابطه این محصول که تا سه‌برابر نرخ واقعی اعلام شده است، یعنی گرانی همه چیز. پول اضافی فولاد در جیب مدیران فاسد رفته است و بخشی از آن خرج انتخابات و گرداندن کار‌های حزبی شده است. قوه قضائیه اکنون در آزمون بزرگی قرار دارد که باید برخی از مسئولان فاسد قبلی را در دادگاه عدل مقابل چشمان مردم به مجازات برساند و حق بیت‌المال را بازپس‌گیرد.»

جوان

اعتماد/ وظیفه گشت ارشاد

«اعتماد» صفحه یک شلوغی دارد و سعی کرده که هیچ یک از موضوعات داغ روز را از دست ندهد. از فساد در فولاد مبارکه که با تیتر «فولاد را می‌خورند با یک لیوان آب رویش» پوشش داده شده، گرفته تا بررسی وظایف و کارد گشت‌ ارشاد. این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این سوال که «وظیفه گشت ارشاد چیست؟» نوشته: «با اظهارنظرهای اخیر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به نظر می‌رسد برخورد با آنچه بدحجابی نامیده می‌شود وارد فاز جدیدی شود. فازی که علاوه بر تذکر لسانی، از این پس بدحجابی را تخلف می‌داند و حتی برای انواع پوشش‌ها، جرایمی را نیز تعریف کرده است. ... گفته می‌شود که جریمه افتادن شال و روسری 300 هزار تومان، کوتاه بودن مانتو 150 هزار تومان، پوشیدن مانتو جلوباز 100 هزار تومان، نداشتن مانتو 500 هزار تومان و آرایش غلیظ 85 هزار تومان خواهد بود. ... سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ در این مورد به خبرنگار اعتماد گفت: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است و طبیعتا ما هم برنامه‌ای برای جریمه کردن شهروندانی که بدحجاب هستند، نداریم.»

اعتماد

ایران/ بازی نفت با مهره دیپلماسی

«ایران» امروز از عملکرد یکساله دولت در حوزه انرژی گزارش می دهد. این روزنامه دولتی با عنوان «بازی نفت با مهره دیپلماسی» نوشته: «صنعت نفت در سال نخست دولت سیزدهم یکی از سخت‌ترین سال‌ها را از نظر شدت و حجم تحریم تجربه کرد. ... در همین سال سخت، صادرات نفت ایران 40 درصد بیشتر شد؛ درآمدهای نفتی 2 برابر شد؛ تمام درآمدها وصول شد؛ 80 میلیارد دلار تفاهمنامه و قرارداد داخلی و خارجی منعقد شد؛ سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران کلید خورد؛ صادرات گاز 25 درصد افزایش یافت؛ امنیت انرژی کشور تأمین شد؛ ایران برای نخستین بار در 4 دهه اخیر توانست به آرزوی پالایشگاه‌داری فراسرزمینی دست پیدا کند؛ میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهد و در نهایت اقدمات دیگری مانند وصول مطالبات معوق را رقم بزند. حالا کارشناسان می‌گویند که این دستاوردها همگی زیر یک چتر مهم و آن هم فعال شدن دیپلماسی انرژی کشور، بازارسازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در سخت‌ترین تحریم‌ها رقم خورده است.»

ایران

آرمان ملی/ روشنی صنایع خــــاموش

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به بررسی توافقات دولت با بخش خصوصی دز تامین برق پایدار پرداخته و با عنوان «روشنی صنایع خــــاموش» نوشته: «خاموشی برق صنایع تاکنون خسارت‌هایی  را به بخش‌های مختلف تولیدی وارد کرده و سبب کاهش بازدهی تولید برخی از صنایع شده است این درحالی است که قطعی برق حداقل ۲۰ درصد هزینه‌های تولید را در برخی صنایع افزایش می‌دهد و برآورد شده این خاموشی‌ها ماهانه یک میلیارد دلار زیان به اقتصاد کشور وارد می‌کند که معادل نیمی از سرمایه ساخت یک نیروگاه ۴ هزار مگاواتی است، بنابراین عدم تامین برق پایدار واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده مشکلاتی را برای واحدهای تولیدکننده ایجاد کرده است. صاحبان صنایع به جبران کمبود برق که به تبع خاموشی‌های گسترده در واحدهای کوچک و بزرگ رخ داده بود، معترض شده و خواهان دریافت خسارت از وزارت نیرو شدند، اما کارشناسان صنعت برق در بخش خصوصی از تعامل دولت با بخش خصوصی جهت کم‌کردن سهم خود در تامین و فروش برق در بخش صنایع خبر می‌دهند».

آرمان ملی

وطن امروز/ شام در گلویش گیر کرد

«وطن امروز» اظهارات اخیر اردوغان درباره آمادگی برای مذاکره با سوریه را سوژه گزارشی کرده که عکس یک شده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «۱۰ سال پس از دخالت،آتش‌افروزی و تلاش برای براندازی حکومت بشار اسد اردوغان: برای مذاکره با بشار اسد مشکلی نداریم؛ باید در ارتباط با سوریه گام‌های بیشتری برداشته شود» در این گزارش آمده است: « به نظر می‌رسد اردوغان که به زمان انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود قصد دارد با تحرک در سیاست خارجی بویژه در ارتباط با سوریه به مصاف انتخابات برود. او و مقامات ارشد این کشور  سیاست یک بام و دو هوا را در موضوع ارتباط با سوریه اتخاذ کرده‌اند. در همین زمینه بود که بعد از یک دهه مخالفت ترکیه با دولت بشار اسد در سوریه، رجب طیب اردوغان روز جمعه برای نخستین‌بار گفت آنکارا مشکلی برای مذاکره با حکومت سوریه ندارد.»

وطن امروز

سازندگی/ به دنبال آب

«سازندگی» با اشاره به اینکه «شهرهای همدان، ارومیه، شهرکرد همچنان با مشکلات کم آبی و بی‌آبی رو به رو هستند، نوشته «مقامات همدان از سهمیه‌بندی آب در این شهر خبر دادند».

این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «به دنبال آب» نوشته: «بی‌آبی یکی از مصائب جدید مردم ایران است. در چند روز گذشته و پس از سیل‌های اخیر، دوباره بی آبی و کم آبی برخی از شهرها به سر خط خبرها بازگشته است. شاید کار از بران هم گذشته باشد و به جای پر کردن دبه‌ها باید به فکر راه‌هایی برای مهاجرت و اسکان مردم در استان‌های دیگر برای نجات از بی‌آبی بود زیار در این سال‌ها مساله بحران بی‌آبی مختص شهرهای کویری و خشک نیست و حالا گریبان مردم در مناطق پرآب و با رودخانه‌ها و سفرها‌های آب زیرزمینی فراوان را هم گرفته است؛ این طور که پیش می‌رود، احتمالا بسیاری از شهرها در آینده‌ای نه چندان دور خالی از سکنه خواهند شد.»

سازندگی

صبح نو/ تراژدی فولاد مبارکه

«صبح نو» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز جلد خود را به فساد در فولاد مبارکه اختصاص داده و البته آن را یک تراژدی می‌داند. این روزنامه اصولگرا تاکید کرده که «عظیمیان، نماد مدیریت شبه دولتی غیر پاسخگو در دولت اعتدال بود».

این روزنامه اصولگرا البته در گزارش‌های دیگری به موضوعات دیگری نیز پرداخته است مثل مذاکرات هسته‌ای را فراموش نکرده با اشاره به اینکه «متن پیشنهادی اروپا در صورت موافقت کاخ سفید وارد مرحله اجرا خواهد شد» تیتر زده «گام ایران در برابر گام آمریکا». 

صبح نو همچنین نگاهی هم به جهان دارد. از انگلیس و زمستان سختی که در پیش دارد گرفته تا بغداد.  این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «جریان‌های سیاسی عراق به دنبال شکستن انسداد سیاسی ایجاد شده در تشکیل دولت هستند» تیتر زده «وحدت نیاز گم شده بغداد».

صبح نو

دنیای اقتصاد/ سلام بازارها به توافق

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «سلام بازارها به توافق» نوشته: « با رصد سه شاخص مهم بازار در معاملات ابتدایی هفته، می‌توان امیدواری به شکل‌گیری توافق را در آرایش شاخص‌ها مشاهده کرد. روز گذشته، دلار در معاملات بازار آزاد در ابتدای کانال ۲۹هزار تومان ایستاد و حتی معاملات دلار توافقی بیش از هزار تومان پایین‌تر از نرخ بازار گزارش شد. مطابق بررسی‌ها، در یک هفته ۳/ ۵ درصد از ارزش دلار کاسته شده است. قیمت سکه طرح جدید نیز در معاملات روز گذشته به ۱۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسید که نسبت به هفته قبل، به میزان ۲/ ۱۰درصد کاهش یافت. در روز شنبه بازار سهام شاهد ریزش بسیاری از نماگرهای بورس و فرابورس بود. در این روز شاخص کل به میزان ۸۷/ ۰درصد افت داشت و در ادامه ریزش روزهای قبل به محدوده یک‌میلیون و ۴۳۸هزار واحدی رسید. هرچند که هنوز مقامات سیاسی به شکل رسمی، خبری درخصوص فرجام مذاکرات اعلام نکرده‌اند، اما انتظارات کنونی بازار به نوعی شکل گرفته است که شانس حصول یک توافق را محتمل‌تر از توقف یا شکست مذاکرات تلقی می‌کنند.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ سال‌های دور از خانه

«جام جم» امروز قدری از سیاست فاصله گرفته و تیتر و عکس خود را به «فصل جدید جعبه جادو» اختصاص داده است. این رسانه وابسته به صداوسیما در این گزاشی به بررسی  سریال جدید و در آستانه پخش رسانه ملی پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا البته گزارش‌ها قابل توجه دیگری هم دارد. مثلا در گزارشی با عنوان «سال‌های دور از خانه» که یادآور یک سریال نوستالژیک است؛ سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «استان‌های مختلف چقدر زمان برای انه‌دار شدن نیاز دارند؟» در این گزارش آمده است: «با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال۱۴۰۱ شاخص طول انتظار برای خانه‌دار شدن که سال۱۳۹۹، حدود ۲۲ سال بود، در حال حاضر به بیش از ۳۰سال رسیده است ... دوره استاندارد انتظار برای خانه‌‌دار شدن با تکیه بر یک‌سوم درآمد خانوارها در دنیا ۱۰سال است. ... براساس آمارها تهران با انتظاری ۶۰ساله در صدر فهرست این شاخص قرار دارد که مجتبی یوسفی، نماینده مجلس می‌گوید سه دهک جامعه در پایتخت برای خرید یک واحد ۷۰متری باید ۱۲۰سال در انتظار بمانند.»

جام جم


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها