خبر به روایت «فردا»

ادامه مذاکرات / شکاف طبقاتی در نظام آموزشی/ تاوان تایوان

کد خبر: 1166266

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ادامه مذاکرات / شکاف طبقاتی در نظام آموزشی/ تاوان تایوان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ شکاف طبقاتی در نظام آموزشی

«جوان» در تیتر یک امروز خود لیست نفرات برتر کنکور را بررسی کرده و چون سهم مدارس دولتی را در پرورش این نفرات ناچیز دیده، نوشته: «شکاف طبقاتی در نظام آموزشی با ۲۳ مدل مدرسه در کشور روز به روز عمیق‌تر می‌شود؛ مدارسی که اغلب‌شان رایگان نیست و در نتیجه طبقات فرودست نمی‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند. سیدجلال موسوی، مدیر کل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این گفته بود، ۸۱ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار دهک هشت تا ۱۰ هستند. حدوداً ۱۹ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار هم برای هفت دهک بعدی است و جالب اینکه ۴۸ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار فقط دهک ۱۰ هستند. در ورودی گروه فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی‌شریف ۱/۵۵ درصد فقط از یک دهک یعنی دهک دهم هستند. بعد آن طرف دهک یک صفر درصد، دهک دوم سه نفر! مقایسه کنید با دهک دهم که ۳۵۱ نفر هستند و این فاصله خیلی زیاد است.»

جوان

شرق/ میز مذاکره دوباره چیده شد

«شرق» با توجه به اینکه علی باقری راهی وین شد تا گفت‌وگوهای برجامی را از سر بگیرد، علی باقری‌کنی و انرکیه مورا در در مقابل هم قرار داده و با تیتر «میز مذاکره دوباره چیده شد» نوشته: «با توجه به واقعیت‌های حال حاضر و مجموعه اقدامات، مواضع تصمیماتی که به خصوص تهران و واشنگتن در چند هفته اخیر اتخاذ کرده‌اند گروهی از کارشناسان را به این باور رسانده که بعید است نشست پیش‌رو بتواند گره از کار برجام بگشاید، کما اینکه نشست دوحه و ادوار پیشین مذاکرات در همین وین هم نتوانست کاری از پیش ببرد.‌ هرچند نباید درباره مذاکرات دست به فضاسازی رسانه‌ای منفی زد و پیشاپیش حکم قطعی درمورد خروجی نشست داد، ولی بیراه نیست اگر بگوییم در شرایط فعلی به جای نگاهی خوش‌بینانه و امیدوارانه با درک واقعیت‌های جاری، نمی‌شود دلخوشی چندانی به مذاکرات داشت.»

شرق

کیهان/ رسانه داخلی یا شبکه نیابتی دشمن؟!

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، نگاهی مستند به عملکرد برخی رسانه‌های داخلی انداخته و نوشته: «نگاهی کلی به مواضع رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی نشان می‌دهد که این جریان رسانه‌ای چگونه در تلاش برای تکمیل پروژه عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران به صورت روزانه با انتشار اخبار دروغ و سانسور اخبار مثبت در جامعه یأس‌آفرینی و با القای بن بست در آینده کشور شکاف میان مردم و حاکمیت را دنبال می‌کنند.»

در این گزارش آمده مثال زده و گزارش دیروز «شرق» درباره سیل اخیر امامزاده داود را مصداق «توسل به حربه رسانه‌ای دروغ‌، مبالغه و سیاه‌نمایی و با هدف جریحه دار کردن احساسات و عواطف مردم» دانسته است. همچنین گزارشی که «اعتماد» چند روز قبل با عنوان «مرگ در شعله‌های اعتراض» کار کرده و از خودکشی 8 کارگر نوشته بود را عجیب و قابل تامل دانسته است.

کیهان

آرمان ملی/ تونل مخفی به مجلس دوازدهم

«آرمان ملی» در صدد تفسیر افزایش انتقادها از دولت است و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «کشف تونل مخفی به مجلس دوازدهم» به انتقادات اخیر مجتبی ذوالنوری، واکنش‌ها به آن و تغییر موضع وی، نوشته: « انتقاد ممنوع! این پیامی است که می‌توان از اتفاقات چند روز اخیر دریافت کرد. حتی حامیان دیروز دولت هم ظاهرا مجالی برای انتقاد ندارند، چراکه بلافاصله با واکنش‌هایی مواجه می‌شوند که آنها را به عقب‌نشینی مجبور می‌کند که نمونه اخیر آن مجتبی ذالنور نماینده قم است. او از سال 96 سودای کمک به رئیسی برای جلوس بر کرسی ریاست جمهوری را داشت و در سال 1400 به خواسته خود رسید اما واقعیت با آنچه در ذهن نماینده قم می‌گذشت، تفاوت داشت به نحوی که در آستانه یکسالی دولت در صف نخست منتقدان رئیس جمهور و کابینه او قرار گرفت اما خیلی زود بار دیگر جامه حمایت بر تن کرد. آیا رسانه‌های حامی دولت به این نماینده فشار آوردند؟ ».

آرمان ملی

ایران/ کاهش فاصله طبقاتی در دولت سیزدهم

«ایران» که یک روزنامه دولتی است، در شماره امروز خود یکی دیگر از موفقیت‌های دولت را برشمرده و با عنوان «کاهش فاصله طبقاتی در دولت سیزدهم» نوشته: «بررسی شاخص‌های توزیع درآمد نشان‌دهنده بهبود قابل توجه شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم است. درحالی که از سال 1393 ضریب جینی، مدام رو به وخامت گذاشته است، در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم یعنی سال 1400، ضریب جینی بهبود محسوسی داشته است به طوری که این ضریب از 0.4006 در سال 1399 به 0.3938 در سال گذشته بهبود یافته است. براساس برآورد مرکز آمار ایران، در سال جاری نیز به دلیل اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه‌ها، شاهد تداوم روند بهبود این شاخص هستیم. براین اساس برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌‌دهد ضریب جینی  از 0.3938 سال گذشته به 0.3831 در سال جاری ارتقا خواهد یافت.»

ایران

دنیای اقتصاد/ ابزار تخلیه حباب بازارها

«دنیای اقتصاد» در شماره امروز خود با تیتر «ابزار تخلیه حباب بازارها» نوشته: «شکل‌گیری حباب در یک بازار دارایی مهم، تنها محدود به آن بازار نمی‌شود و می‌تواند به شکل دومینویی، به سایر بازارهای دارایی و در نهایت به کل اقتصاد آسیب بزند. بنابراین باید با ابزارهای موجود در دست سیاستگذاران پولی، از جهش‌های بزرگ جلوگیری شود. به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای تنظیم بازارها، نرخ بهره است. این موضوع اگرچه باعث رکود موقت در برخی بازارها می‌شود، اما با هدف نهایی کنترل تورم و ثبات مالی، بستر لازم برای بهبود وضعیت اقتصاد در بلندمدت را فراهم خواهد کرد. درحالی‌که طی هفته‌های اخیر افزایش نرخ‌های بهره توانسته حباب بازار جهانی مسکن را مهار کرده و عامل تخلیه آن شود، در ایران برخی نقشی خلاف آن را از سیاستگذار پولی برای بازار سرمایه طلب می‌کنند.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ تاوان تایوان

«وطن امروز» عکس امروز خود را به تنش‌های بالا گرفته حول محور تایوان اختصاص داده و با تیتر «تاوان تایوان» نوشته: « نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در اقدامی جنجالی سه‌شنبه‌شب وارد تایوان شده بود، بعد از دیدار با مقامات این جزیره، عصر دیروز به وقت محلی تایوان را به مقصد کره‌جنوبی ترک کرد. پلوسی در حالی وارد تایوان شد که پیش از این چین هشدارهایی درباره تبعات حضور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تایپه صادر کرده بود. گذشته از فضای امنیتی حاکم بر تایوان در روزهای پیش از سفر پلوسی، مسلما پایان این سفر، نقطه شروعی بر تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن خواهد بود. در نخستین گام «هوآ چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد وزیر خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه «آسه‌آن» و نشست‌های مرتبط با آن در «پنوم‌پن» پایتخت کامبوج که از چهارشنبه تا جمعه برگزار می‌شود ندارد. کارشناسان ژاپنی عدم ملاقات «وانگ یی» و «آنتونی بلینکن» را نشانه‌ای درباره خطرناک بودن عواقب سفر پلوسی و همچنین خشم چین نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا می‌دانند.»

وطن امروز

 

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها