«فردا» گزارش می‌دهد

دوباره مذاکره؟

کد خبر: 1165592

علی باقری از ارائه پیشنهادات ایران به طرف اروپایی خبر داده و گفته که طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه است. همزمان یک نماینده مجلس با توجه به جلسه اخیر باقری و کمیسیون امنیت املی از احتمال شروع دوباره مذاکرات گفته است.

دوباره مذاکره؟

گروه سیاست سایت فردا- تا همین دیروز فضای مذاکرات هسته‌ای چنان سرد بود و احتمال احیای برجام به قدری کم شده بود که حتی پیشنهاد اروپایی‌ها و تاکیدات اخیر جوزف بورل در مقاله فایننشال تایمز مبنی بر باقی نماندن فرصت مصالحه هم نتوانست یخ آن را آب کند! نه از سوی طرح آمریکایی که گفته بود مشغول بررسی پیشنهاد جدید است خبری شده بود و نه در تهران شاهد موضع‌گیری جدیدی بوده‌ایم.

دیروز اما ورق برگشت اگرچه که هنوز هم نمی‌توان این تحولات را پای افزایش احتمال احیای برجام گذاشت.

روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به روند مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس جزئیاتی در خصوص پیشنهاد مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران و واشنگتن منتشر کرد.

منابع العربی الجدید ادعا کردند که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با جوزف بورل ملاحظات ایران درخصوص این پیشنهاد را به وی ابلاغ کرده و گفته است که ایران به طور کلی مخالفت‌هایی با طرح دارد اما تاکنون به طور رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده است.

این منابع می‌گویند: مسوولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که در مارس گذشته مطرح شده اضافه نمی‌کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.

این منابع درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم‌ها، دادن ضمانت‌های کافی و همچنین اعلان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین‌های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است. حرف از اختلافاتی است که به سه سایت هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. همان سایت‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است ایران در آنها فعالیت هسته‌ای اعلام‌نشده دارد. دوربین‌هایی که برای نظارت نصب شده بود و فیلم‌هایش در ایران نگهداری می‌شد نیز اخیرا و در واکنش به قطعنامه‌ای که شورای حکام علیه ایران صادر کرد، جمع‌آوری شد و این سبب شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی بر ابراز نگرانی‌های خود بیفزاید.

بر اساس گزارش این رسانه عربی، منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کردند که پیشنهاد جدید بورل رفع تحریم‌های بخشی از موسسات و شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه همه آنها را شامل می‌شود و جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نیز متعهد می‌شود که دولتش به توافق احترام بگذارد.

این منابع در ادامه تاکید کردند که امیرعبداللهیان به بورل گفته است که ایران از پیشنهادها و ایده‌هایی که در راستای تکمیل مذاکرات و رسیدن به توافق هستند استقبال می‌کند و همزمان خواستار انجام مباحثات بیشتر درخصوص پیشنهادهای اروپایی و همچنین پیشنهادهای تهران برای رسیدن به راه‌حل‌های مشترک است.

این منابع همچنین تاکید کردند که پیشنهاد انجام دیدار میان علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است.

این منابع در بخش دیگری خاطرنشان کردند که وزیر خارجه ایران نیز پیشنهادات جدیدی درخصوص مسائل مورد اختلاف به بورل داده است.

این گمانه را اظهارات اخیر یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که گفته به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار خواهد شد، تقویت کرد.

یعقوب رضازاده در گفت‌وگویی به جلسه چند روز پیش این کمیسیون با علی باقری اشاره کرده و گفته «طبق مباحث مطرح‌شده با توجه به تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، احتمالا در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد.» او افزوده که «این دور از مذاکرات با پشتوانه و عزم جدی طرف ما و طرف مقابل صورت می‌گیرد، چندین سال است که مذاکرات بدون نتیجه مانده و انشاءالله با رویکرد جدید توافق خوبی بین طرفین انجام می‌شود. البته توام با دقت عمل و رسیدن به نتیجه قابل قبول برای ملت و مجلس خواهد بود.»

رضازاده درباره مکان مذاکرات نیز گفته: «احتمالا در وین برگزار خواهد شد. البته ما پیشنهاد کردیم مذاکرات در خاک کشور ما باشد ولی در نهایت مکان قطعی مذاکرات بعد از توافق طرفین مشخص می‌شود.»

احتمال از سرگیری مذاکرات البته وقتی تقویت شد که علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران در رشته توییتی نوشت: «ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموارساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد». 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها