انتقاد تند تهران از گروسی

کد خبر: 1164229

سخنگوی وزارت خارجه اظهارات گروسی درباره برنامه هسته ای ایران را غیر حرفه ای و غیرفنی خواند، اسلامی نیز گفت: اگر قرار است اتهام ها پابرجا باشد دلیلی ندارد که دوربین ها بماند

انتقاد تند تهران از گروسی

با وجود گذشت بیش از چهار ماه از توقف مذاکرات وین و یک ماه بعد از گفت وگوهای دوحه ، روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از تلاش های برخی وزرای خارجه برای از سرگیری مذاکرات هسته ای خبر داد و گفت که وزرای خارجه عمان، قطر و عراق در منطقه و ایتالیا و فرانسه در اروپا تلاش دارند تا این مذاکرات از سر گرفته شود ،همچنین تماس ها میان علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه دارد  . وی در عین حال با تاکید بر خواسته ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار ، حصول توافق را منوط به تصمیم سیاسی آمریکا و استقبال از ابتکارات تهران دانست و تصریح کرد : حتما به توافق فکر می‌کنیم و علاقه‌مندیم توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، ولی قطعا احساسی عمل نخواهیم کرد .سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مبنی بر این ‌که  ایران از تعهدات هسته‌ای فاصله گرفته، اظهار کرد: بیشترین ماموریت‌های بازرسان آژانس برای بازرسی مراکز هسته‌ای مربوط به مراکز هسته‌ای ایران و این یک نگاه تعاملی و توام با حسن نیت و داوطلبانه بوده با این نیت که با برخی مشکلاتی که قبلا وجود داشته و فکر می‌کردیم می‌تواند مانع توافق شود، عبور کردیم. متاسفانه اقدامات سازنده ایران با واکنش متقابل آژانس و مدیرکل آژانس مواجه نشده است.کنعانی ادامه داد:  گروسی بارها درباره برنامه هسته‌ای ایران مشخصا در ماه‌های اخیر یک رویکرد غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه اتخاذ کرده است. اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و ایشان را دعوت می‌کنیم به رعایت اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌‌های سیاسی صورت می‌گیرد .همزمان،رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان،  در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خاموش بودن دوربین‌های نظارتی آژانس گفت: در صورت برقراری «اتهام‌ها» دلیلی ندارد که «دوربین‌ها به جا بماند».محمد اسلامی با اشاره به این‌ که جمهوری اسلامی متهم به تلاش برای ساختن بمب اتمی است، گفت: «آن دوربین‌ها برای رفع این اتهام بوده، اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پابرجا بماند، دلیلی ندارد که دوربین‌ها به جا بماند.»این سخنان اسلامی واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که گفته بود غنی‌سازی ۶٠ درصدی که ایران اکنون مشغول آن است «بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است، اما کشوری که اهداف نظامی ندارد، اقدام به غنی‌سازی ۶٠ درصدی نمی‌کند».

انتقاد رسالت از پنهان کاری در مذاکرات

برجام و مذاکراتی که برای احیای آن می‌شود با وجود این که با خبر تازه‌ای همراه نشده، همچنان در صدر اخبار است. تحلیل گران و کارشناسان این حوزه مدام شرایط را در دنیا و مشخصا منطقه رصد  می کنند و به دنبال ترسیم چشم‌انداز روشن‌تر یا ارائه راهکارهای موثرتر برای برون رفت از وضعیت فعلی هستند.در همین راستا،  روزنامه رسالت  در یادداشتی  به قلم حنیف غفاری به لزوم اطلاع رسانی بیشتر و شفاف‌تر درباره روند مذاکرات اشاره کرده و نوشته: « اکنون تاکتیک اصلی تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای و دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید بر مبنای «بازی در اتاق روشن» تعریف شود. در این معادله صرفا نباید به دیپلماسی رسمی یا پنهان اکتفا کرد. دیپلماسی عمومی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون عمومی و رسانه‌ای جهت پرده‌برداری از واقعیات مذاکرات وین و دوحه، جایی را برای وارونه نمایی غرب ( آمریکا و اتحادیه اروپا) باقی نخواهد گذاشت.» این روزنامه افزوده: «تا زمانی که این اتاق تاریک باقی بماند، غرب درصدد سیطره فرا متن‌ها و عوامل محیطی بر اصل اختلافات و مذاکرات بر خواهد آمد». حشمت ا... فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس نیز در یادداشتی که برای روزنامه «آرمان ملی» نوشته برای برجام و تیم مذاکره کننده نسخه پیچیده است. او معتقد است که «ایران و آمریکا باید به فکر یک توافق جدید باشند» و نوشته: «گام‌هایی که ایران به سمت احیای برنامه هسته‌ای‌اش برداشت، گام‌های پرهزینه‌ای بود که در اوج تحریم‌ها صورت گرفت. بنابراین این تردید وجود دارد که اگر دوباره توافقی صورت بگیرد و دولت کنونی و آینده آمریکا نتواند یا نخواهد برجام را ادامه دهد آن موقع ایران است که ضرر می‌کند. لذا معتقدم چون به هر حال دولت بایدن هم حاضر نیست تضمین ارائه دهد یک اتفاق می‌افتد و بدون تضمین فقط یک اتفاق ممکن است بیفتد که دیپلماسی حفظ شود و آن این است که طرفین بر سر یک برجام تازه صحبت کنند.» او تاکید کرده که : «در برجام تازه ایران می‌تواند سطح کنونی تولید و فناوری هسته‌ای‌اش را حفظ کند ولی سطح مطمئنی از نظارت و بازرسی را بپذیرد تا اطمینان بخشی شکل بگیرد، برای این که ایران در برنامه هسته‌ای‌اش تخلفی نیست ولی در طرف مقابل آمریکایی‌ها حاضر باشند که تحریم‌ها را بردارند. از این رو به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها آمادگی لازم برای این کار را دارند چون به سه میلیون بشکه نفت ایران نیاز دارند ولی طبیعتا ایرانی‌ها حاضر نیستند بدون تضمین دولت آمریکا سوخت 20 و 60 درصد و بقیه سوخت بالای 7/3 درصد را منتقل کنند یا بخشی از فناوری‌ها و تاسیسات هسته‌ای خود را به عقب برگردانند.»

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها