«فردا» گزارش می‌دهد

عیددیدنی پرحاشیه

کد خبر: 1163215

حسن روحانی که به‌نظر می‌رسد در دفتر تازه‌ای مستقر شده است در روز عید غدیر با جمعی از وزرا و مدیران دولتش دیدار و در این بین برای دفاع از عملکردش ادعاهایی در حوزه اقتصاد و مذاکرات هسته‌ای نیز بیان کرد. ادعاهای او البته با واکنش‌های مختلفی همراه شد.

عیددیدنی پرحاشیه

گروه سیاست سایت فردا - حسن روحانی که به‌نظر می‌رسد در دفتر تازه‌ای مستقر شده است در روز عید غدیر با جمعی از وزرا و مدیران دولتش دیدار و در این بین برای دفاع از عملکردش ادعاهایی در حوزه اقتصاد و مذاکرات هسته‌ای نیز بیان کرد. ادعاهای او البته با واکنش‌های مختلفی همراه شد. مثلا روزنامه دولت درباره این ادعاها نوشته: حتی امریکایی‌ها و تروئیکای اروپا نیز هیچ‌گاه مدعی نشده‌اند که قانون راهبردی مجلس ایران منجر به عدم شکل‌گیری توافق شده است.

این روزنامه افزوده: به نظر می‌رسد این ادعای خلاف واقع روحانی تنها برای ایجاد جنگ روانی علیه جریان انقلابی در مجلس و دولت بوده است که می‌تواند تبعات منفی خارجی نیز برای کشورمان داشته باشد، چرا که دشمنان ایران همواره تلاش دارند تا توپ عدم احیای توافق را به زمین ایران پرتاب کنند که البته تاکنون دیپلماسی هوشمند ایران مانع از این اتفاق و اجماع‌سازی علیه کشورمان شده است.

روزنامه ایران ادامه داده: مشخص نیست تیم مذاکره کننده حسن روحانی طی شش دور مذاکره برای احیای برجام به دلیل زیاده‌خواهی‌های امریکا ناکام مانده بود چرا توپ را به زمین ایران انداخته و به قول معروف جای جلاد و شهید را عوض می‌کند.

حسن روحانی در اظهارات اخیرش عدم موفقیت در عمل وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر رفع تحریم‌ها را بر گردن مصوبه هسته‌ای مجلس انداخته است. روزنامه رسالت نیز در واکنش به این ادعا نوشته: شما 8 سال فرصت داشتید تحریم‌ها را پایان بدهید آن‌وقت مصوبه هسته‌ای مجلس نبود! این چه جور پایان دادن به تحریم‌هاست که نه راستی‌آزمایی نیاز است نه تضمین!

این روزنامه ادامه داده: شما با غرب توافق کردید، برجام سند آن است تعهدات را نقد و یک طرفه عمل کردید اما نه‌تنها تحریم‌ها را لغو نکردید بلکه دو برابر کردید! اولین اصل رندی در سیاست؛ صدق است؛ متأسفانه در رفتار و گفتار برخی اصحاب دولت پیشین دیده نمی شود.

رسالت افزوده: اصل دیگر رندی در سیاست آن است ؛ طرف ظالم؛ بدعهد و حیله‌گر   و ... را به مردم معرفی کند نه اینکه جای جلاد و شهید را عوض کند.

روزنامه فرهیختگان نیز در همین رابطه نوشته: شاید بتوان گفت نگذاشتند، نخواستند، اجازه ندادند و... افعالی بود که درطول هشت‌سال مدیریت دولت روحانی زیاد آنها را از زبان رئیس‌جمهور شنیده بودیم. روحانی این‌بار و در دیدار عیدانه خود با مقامات دولتش هم بار دیگر با تکرار استدلال‌های قبلی از «نگذاشتند»ی گفته که به اعتقاد او با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صورت گرفته است، یعنی این نمایندگان مجلس بوده‌اند که با تصویب این طرح، مانع از به‌نتیجه رسیدن توافقی شدند که به‌عقیده روحانی حل‌کننده مشکلات کشور در آن مقطع بود.

این روزنامه افزوده: می‌توان به الگوی نسبتا ثابتی از اظهارنظرهای روحانی در مقاطع مهم دست یافت. مقاطعی از سال‌های پایانی دهه90 که کشور درگیر مشکلات اقتصادی و سیاسی متعددی بود اما رئیس‌جمهور وقت با حمله به منتقدان، از «آنها»یی اسم می‌برد که «نگذاشتند» توافق موردنظر دولت او به نتیجه رسیده و مشکلات مردم حل شود.

فرهیختگان تاکید کرده: تلاش زودهنگام رئیس‌جمهور سابق برای بازسازی از راه هسته‌ای تکرار نسخه ۹۲ بود ولی تجربه ۸ساله او مانع باورپذیری اجتماعی است، بدتر اینکه خبر روحانی درباره اسفند ۹۹ واقعیت ندارد.

نه فقط رسانه‌ها، بلکه برخی از تحلیلگران و کارشناسان نیز به اظهارات اخیر روحانی واکنش نشان دادند. مثلا  فؤاد ایزدی گفت: بایدن چند روز قبل از سفر خود به غرب آسیا در واشنگتن‌پست نوشت. او در آنجا اشاره‌ای به این مصوبه مجلس دارد. حرفش این است که ترامپ بدون هیچ برنامه بعدی از برجام خارج شد، بعد مجلس ایران طرحی را در واکنش به خروج ترامپ از برجام تصویب کرد، بعد زمانی که آمریکا در سازمان ملل می‌خواست برای اجرای آن مصوبه مجلس، ایران را محکوم کند موفق به این کار نشد. یعنی عملا این آمریکا بود که در آن مقطع منزوی شده بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزوده: معنای این یادداشت بایدن آن است که نخست ایران حق داشت واکنش نشان دهد چون مقصر اصلی در آن مقطع دولت ترامپ بود. نکته دومی هم که مورد بررسی قرار می‌دهد آن است که بعد از ارائه این مساله در محیط بین‌المللی، کشورها اقدام ایران را که مصوبه مجلس بود، تایید کردند، نه اقدام دولت ترامپ.

وی تاکید کرده: این ترامپ بود که در سازمان ملل منزوی شد نه ایران. این نکته‌ای است که بایدن متوجه آن شده ولی به‌ نظر می‌رسد رئیس‌جمهور پیشین ما متوجه نشده است.

مهدی خانعلی‌زاده، دیگر کارشناسی است که به اظهارات روحانی واکنش نشان می‌دهد. او گفته است: اساسا این قانون مجلس برای اجرای برجام است، یعنی به هیچ عنوان در راستای تخریب برجام نیست. چرا؟ چون می‌خواهد به برجام ضمانت ببخشد تا احیا و پایدار شود. مجلس با این طرح، عملا ابزار و شرایطی دراختیار دولت ایران قرار داد، چه دولت سابق چه دولت فعلی، تا بتوانند مذاکرات را به سمت احیای برجام هدایت کنند.

وی ادامه داده: پیش از تصویب قانون راهبردی در آذر 99، دولت بایدن صراحتا می‌گوید که با ایران مذاکره نمی‌کند. شما خاطرتان هست آن مصاحبه معروفی که از بایدن منتشر شد و آن پاسخ منفی‌ای که برای لغو تحریم‌های ایران داد و در همین راستا اعلام کرد وارد مذاکره با دولت آقای روحانی نمی‌شویم، درصورتی که آقای ظریف و آقای روحانی بارها در مصاحبه‌های خود گفته بودند ما آماده‌ایم که مذاکرات احیای برجام را شروع کنیم اما طرف آمریکایی قبول نمی‌کرد. اما بعد از ماجرای قانون مجلس بود که سه ماه هم به دولت وقت داده شد و طرف آمریکایی احساس نیاز پیدا کرد و نهایتا در جمع‌بندی به این نتیجه رسید که برجام را احیا بکند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها