خبر به روایت «فردا»

ترافیک دیپلماتیک در تهران / خط و نشان ایران / مخاطرات جامعه لحظه‌ای

کد خبر: 1162679

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ترافیک دیپلماتیک در تهران / خط و نشان ایران / مخاطرات جامعه لحظه‌ای

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

شرق/ جامعه لحظه‌ای

«شرق» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگویی که احمد غلامی با پرویز پیران، جامعه شناس کرده، اختصاص داده است. او از مخاطرات جامعه لحظه‌ای شده می‌گوید و معتقد است که اگر «جامعه لحظه‌ای» ادامه پیدا کند، جامعه شرایط آنومیک پیدا می‌کند و هنجارها و ارزش‌ها مصادیق خودشان را از دست می‌دهند و وارونه می‌شوند، اینجاست که وفاق اجتماعی، همبستگی اجتماعی به مخاطره می‌افتد و باید بازتعریف شود.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان و به واکاوی اهداف و دلایل سفر پوتین به تهران پرداخته است. او می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین اهداف حضور رئیس‌جمهور روسیه در ایران، نه مسئله سوریه و محور آستانه، بلکه مدیریت مناسبات دوجانبه با ایران و همچنین با ترکیه درخصوص جنگ اوکراین است؛ یعنی این بحث برای حضور پوتین که به گواه رسانه‌ها حضور در نشست آستانه است، اتفاقا در حاشیه قرار دارد و دستور کار و متن اصلی حضور رئیس‌جمهور روسیه در ایران به تحولات جنگ اوکراین و تأثیر آن بر روابط با ایران و همچنین ترکیه تمرکز دارد.»

شرق

جوان/ نظم جدید

«جوان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «نظم جدید منطقه با سفر پوتین و اردوغان به تهران» نوشته: «حضور پوتین در تهران که در بحبوحه جنگ اوکراین و پس از سفر بایدن به منطقه انجام می‌شود نشان می‌دهد که روس‌ها تلاش می‌کنند مناسبات خود را با ایران تقویت کرده و ابتکار عمل منطقه‌ای را به دست بگیرند و اجازه جولان به امریکا و متحدانش ندهند. نوزدهمین دور مذاکرات آستانه درباره بررسی بحران سوریه امروز (سه‌شنبه) در تهران برگزار می‌شود و ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه هم به تهران سفر می‌کنند تا درباره اوضاع کنونی سوریه با یکدیگر رایزنی کنند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که ترکیه در هفته‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده که قصد دارد عملیاتی را در شمال سوریه انجام دهد و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها افزایش یافته است.»

جوان

اعتماد/ ضرورت عملکرد فراجناحی شورای عالی امنیت ملی

«اعتماد» نامه سعید حجاریان به علی شمخانی که پیرو دستگیری‌ها و تحولات اخیر نوشته شده را تیتر یک کرده و تحت عنوان «ضروت عملکرد فراجناحی شورای عالی امنیت ملی» نوشته است: « می‌دانیم که مسائل و امور امنیتی بسیار تخصصی و کارشناسی‌شده هستند و باید از مجاری ثابت و ضابطه‌مند اعلام و اِعمال شوند. اما امروزه می‌بینیم نمایندگان مجلس و ائمه جمعه، بولتن‌نویسان آشکار و پنهان و نظریه‌پردازنمایان، منتقدین را به انواع اتهامات متهم می‌کنند و انواع تئوری‌های توطئه را سرهم‌بندی و اذهان عمومی را مشوش می‌کنند و «امنیت روانی» جامعه را به‌ خطر می‌اندازند و نتیجتا اذهان اصحاب تصمیم را مخدوش می‌کنند. ... التفات داریم که به‌رغم آنکه قانون برای عناوین اتهامی از جمله «اجتماع و تبانی»، «نشر اکاذیب»، «جاسوسی» و سایر جرایم امنیتی کیفرهایی تعیین کرده است دستگاه قضایی به‌شدت در تطبیق مصادیق به قانون ضعیف عمل می‌کند و این به مُجمل بودن این تعاریف و عناوین بازمی‌گردد. گمان می‌کنم وظیفه «شعام» آن است که موشکافانه این موارد را تبیین، و از تحمیل غیرکارشناسی و غیرمدلل این اتهامات به افراد سیاسی، مطبوعاتی و صنفی خودداری کند.»

اعتماد

کیهان/ ترافیک دیپلماتیک

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر دو کرده به حضور پوتین، اردوغان و فیصل مقداد در تهران و برگزاری نشست آستانه پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «ایران کانون رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی منطقه» از ترافیک دیپلماتیک در تهران گفته و نوشته است: «این نشست در حالی برگزار می‌شود که سفر 4 روزه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه شنبه 25 تیرماه به پایان رسید ... از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم با تمرکز بر تقویت و توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، مناسبات اقتصادی و تجاری خود با همسایگان و کشورهایی که جزو شرکای راهبردی ایران هستند مانند چین، روسیه و ونزوئلا افزایش داده است. همین تغییر ریل دیپلماسی باعث افزایش توان تاب‌آوری جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب و کند شدن تیغ تحریم‌ها علیه ایران شده است. نکته مهم آنکه ایران و شرکای راهبردی‌اش با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همگرایی در عملیاتی کردن یک هدف مشترک را از سر گرفته‌اند؛ مقابله با تحریم و یک‌جانبه گرایی آمریکا.»

کیهان

آرمان ملی/ برگ برنده ایران در امتیازگیری

«آرمان ملی» بازتاب گسترده مصاحبه کمال خرازی با تلویزیون الجزیره را مورد توجه قرار داده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «برگ برنده ایران در امتیازگیری» نوشته: « غربی‌ها همواره در پی این مساله بوده‌اند که قبل از رسیدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای با کشورمان به توافق برسند تا ایران به سمت وسوی سلاح هسته‌ای حرکت نکند. این در حالی است که مسئولان کشورمان بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که هدف ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای نه دستیابی به سلاح هسته‌ای؛ که استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است. چه اینکه مقام معظم رهبری نیزدر فروردین سال 1389 و در پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه سال‌ها طی فتوایی کاربرد سلاح‌ هسته‌ای را حرام اعلام کردند. ... قدر مسلم اینکه ایران بنا به فتوای مقام معظم رهبری به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود نافی توانایی ایران نیست و همین مساله که غربی‌ها از آن تحت عنوان نقطه گریز هسته‌ای یاد می‌‌کنند باعث خواهد شد تا طرفین بر اساس شرایط و توانایی‌های امروز به مذاکره پرداخته و امتیاز بگیرند.»

آرمان ملی

ایران/ پوتین و اردوغان امروز در تهران

«ایران» برگزاری نشست آستانه را در مرکز توجه قرار داده و با تیتر «پوتین و اردوغان امروز در تهران» نوشته: «انجام این سفرها درست چند روز پس از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان که یکی از اهداف مهم آن تلاش در روند تقویت اتحاد عبری- عربی علیه جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ آسیایی چین و روسیه عنوان می‌‌شد، مورد توجه ناظران بین‌الملل قرار گرفته است. خاصه آنکه مسکو و واشنگتن ذیل آتش بحرانی که در اوکراین افروخته شده است، در یک رویارویی مستقیم قرار گرفته‌اند و این در حالی است که آنکارا به‌عنوان یکی از اعضای ناتو، پیش از شروع جنگ اوکراین بر سر تقویت روابط با مسکو با واشنگتن دچار اختلاف شده بود و پس از شروع جنگ با وجود محکوم کردن آن از پیروی تحریم‌ها علیه مسکو خودداری کرده است. ... در چنین شرایطی همبستگی رؤسای جمهوری اسلامی، روسیه و ترکیه با ازسرگیری مذاکرات آستانه برای به پایان رساندن بحران سوریه مورد توجه ویژه جامعه بین‌الملل قرار گرفته است.»

ایران

سازندگی/ دیدار در تهران

«سازندگی» در شماره امروز خود تصویری از رئیسی، پوتین و اردوغان را کنار هم قرار داده و با عنوان «دیدار در تهران» نوشته: «روسای جمهور روسیه و ترکیه امروز به تهران می‌آیند تا در نشست «آستانه» شرکت کنند اما تحلیل‌گران می‌گویند گفت‌وگوهای آنان فراتر از مسائل سوریه است» در این گزارش آمده است: «ناظران مدعی‌اند که هدف پوتین از دیدار با رهبران ترکیه و ایران در تهران تقویت اهرم فشار مسکو در خاورمیانه و تلاشی است برای ترسیم این نمایش که جنگ اوکراین جایگاه روسیه در عرصه جهانی را تضعیف نکرده است. ... سه رئیس جمهور قرار است در باب سوریه و در چارچوب فرایندی که پیش از آن تحت عنوان نشست‌های آستانه یاد می‌شد برای تعیین وضعیت پساجنگ در روسیه رایزنی داشته باشند. پوتین همچنین به دنبال تقوقیت روابطش با ایران، به سان یک شریک نظامی و تجاری کلیدی برای مسکو است و این احتمال وجود دارد تا مواد غذایی مورد نیاز را در اختیار ایران قرار دهد تا بدین طریق به تهران برای جلوگیری از افزایش بهای مواد غذایی کمک کند.»

سازندگی

وطن امروز / گزینه روی میز ایران

«وطن امروز» در یکی از گزارش‌های امروز خود به «مواضع معنادار رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی پس از سفر بایدن به منطقه» مبنی بر اینکه «توان فنی ساخت بمب اتم را داریم» پرداخته و تحت عنوان «گزینه روی میز ایران» نوشته: «مواضع سیدکمال خرازی که در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره اعلام شد، بلافاصله پس از سفر بایدن به منطقه و حضور در سرزمین‌های اشغالی که اکثر کارشناسان و رسانه‌های مطرح دنیا آن را ناموفق خواندند، برای سران واشنگتن و تل‌آویو خیلی معنادار است. ... به گزارش یورونیوز، خرازی ضمن تاکید بر مخالفت ایران با وجود سلاح کشتار جمعی، از جمله سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، تولید این سلاح را «خلاف باورهای ایران» و همین‌طور «خلاف ضرورت‌های امنیتی» ایران توصیف اما در عین حال تصریح کرد توان ایران در دسترسی به آستانه هسته‌ای موضوع پنهانی نیست. او همچنین تاکید کرد نفس داشتن فناوری هسته‌ای، امری بازدارنده است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ رمز روشنایی تیر ماه

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به چهار کلید مهار خاموشی در سه‌ماهه ابتدای سال پرداخته و نوشته: «راز مهار بی‌برقی در ماه ابتدایی تابستان۱۴۰۱ چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم ۴عامل در تداوم روشنایی کشور در تیرماه تاثیر عمده داشته است. آخرین گزارش وزارت نیرو از عملکرد حوزه برق کشور شواهدی روشن از تغییر و تحولات صنعت برق در بهار امسال را نشان می‌دهد. شواهدی که تعدیل تقاضا و تقویت عرضه برق را تایید می‌کند. براین مبنا عدم خاموشی سراسری کشور در تیر۱۴۰۱ را باید مدیون بهبودهای اندک در افزایش ظرفیت تولید برق، تغییراتی در تجارت خارجی برق (افزایش واردات و کاهش صادرات) بازتنظیم‌ هزینه برق به نفع مشترکان کم‌مصرف و نیز کاهش مصرف برق ماینرها به‌دلیل افت قیمت جهانی رمزارزها دانست. با اینکه برخی عوامل نظیر کاهش اندک دمای هوا در کم شدن فشار روی شبکه توزیع برق موثر بوده، اما استفاده همزمان از ۴ابزار مختلف به سیاستگذار کمک کرد تا اتفاقی که سال گذشته در دامنه وسیعی رخ داد و فعالیت معمول کسب‌وکارها، کارخانه‌ها و خانوارها را مختل کرد، در سال جاری تکرار نشود. »

دنیای اقتصاد

صبح نو/ خط و نشان ایران

«صبح نو» امروز فرمت همیشگی صفحه یک را بهم زده و احتمالا از آنجایی خواسته در نیم‌تای پایینی صفحه یک آگهی تبلیغاتی داشته باشد، از عکس تمام صفحه صرف نظر کرده است. این روزنامه اصولگرا عکس یک امروز خود را به حضور میلیونی مردم در مهمانی 10 کیلومتری روز عید غدیر که در تهران برگزار شد، اختصاص داده و تیتر زده «یا علی مدد».

صبح نو البته از سایر موضوعات مطرح روز غافل نبوده و در گفت‌وگویی با نوذر شفیعی ابعاد حضور اردوغان و پوتین در تهران را بررسی کرده است. در عین حال به بازتاب سخنان کمال خرازی و محمد جواد لاریجانی درباره توانایی هسته‌ای ایران پرداخته و اظهارات این دو مسئول ایرانی را با عنوان «خط و نشان ایران» پوشش داده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بررسی دستاوردهای بایدن در سفر منطقه‌ای‌اش پرداخته و با عنوان «شکست سفر شوم» نوشته: «جو بایدن درحالی پس از سفر سه روزه به منطقه غرب آسیا به واشنگتن بازگشت که به هیچ یک از اهداف سفر خود دست نیافت.»

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها