تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه کلید خورد/ نمایندگان چه گفتند؟

کد خبر: 1161310

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه موافقت کردند.

تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه کلید خورد/ نمایندگان چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، با این تقاضا موافقت کردند.

از مجموع ۲۲۳ نماینده شرکت کننده در رای گیری، ۱۸۲ نفر با این تقاضا موافقت و ۱۵ نفر مخالفت کردند؛ ۱۲ نفر نیز رای ممتنع دادند.

سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس پیش از رای گیری و استماع درخواست کنندگان این طرح، محورهای ۱۸ گانه تحقیق و تفحص را به شرح زیر قرائت کرد:

۱- عملکرد مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه از بدو تاسیس تا حال چگونه بوده است؟

۲- میزان اعتبارات در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول فعالیت چگونه بوده است؟

۳- بررسی چگونگی هزینه کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از اول تا به حال و همچنین دریافتی های مدیران آن مجموعه.

۴- بررسی چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات در اختیار این ستاد در استان ها و شهرستان های مختلف.

۵- بررسی کلیه قراردادهای مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه با شرکت ها، اشخاص و پیمانکاران در طول دوران فعالیت‌شان.

۶- بررسی میزان موفقیت ستاد در برنامه‌های پیش‌بینی شده و نحوه عمل به مصوبات و بخشنامه ها و قوانین بالادستی و مصوبات مجلس.

۷- بررسی ماموریت های داخلی و خارجی مسئولان ستاد و هزینه های انجام شده و ضرورت این مأموریت‌ها.

۸- آیا مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه علیرغم میزان اعتبارات هزینه شده، مرتفع گردیده است؟

۹- میزان هزینه کرد و انطباق نتایج با ارقام هزینه شده.

۱۰- سهم دانشگاه ها و افراد مختلف در طرح های پژوهشی ارائه شده چگونه بوده است؟

۱۱-اثربخشی پروژه های اجرا شده تا چه میزان بوده است؟

۱۲- نتیجه طرح های تحقیقاتی انجام گرفته توسط پژوهشگران داخلی و خارجی چه بوده است و میزان تاثیر آن طرح ها بر تصمیمات اجرایی چه اندازه بوده است؟

۱۳-میزان انطباق سیاست‌های اجرا شده با زیست‌بوم منطقه چه میزان بوده است؟

۱۴- تاثیر سیاست ها و پروژه های اجرا شده بر معیشت مردم چه بوده است و میزان صیانت معیشتی از زندگی میلیون ها نفر از مردم منطقه به خصوص اقشار محروم و کشاورزان چه میزان بوده است؟

۱۵-علت نیمه تمام گذاشتن برخی از پروژه های استان های مجاور دریاچه ارومیه و رها شدگی آن ها در سال های اخیر چه بوده است؟ کدام پروژه و به چه دلایلی رها شده اند؟ آیا مطالعات غلط بوده یا دلایل دیگری داشته است؟

۱۶- علت کم اثر بودن یا عدم اثربخشی پاره‌ای از پروژه‌های مصوب ستاد دریاچه ارومیه چه بوده است؟

۱۷-بررسی های مالی زیست‌محیطی و پژوهشی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد مطالب است.

۱۸- تفاوت ارقام و مبالغ داده شده به طرح های مختلف و بررسی روایی آنها چه بوده است؟

نماینده مهاباد: ستاد احیای دریاچه ارومیه به حیاط خلوت دولت تبدیل شده بود

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدا ماهیت سیاسی داشته نه ماهیت اجرایی و به همین نیز دلیل نیز تصمیم‌گیری‌های آن غیرفنی بوده است» تاکید کرد: این ستاد به حیاط خلوت دولت جهت هزینه‌ اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در امر انتخابات و مأموریت‌های خارج از کشور تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در جلسه امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، طی اظهاراتی اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه از بدو تأسیس تاکنون اعتبارات فراوانی دریافت کرده است و علاوه بر کمک‌های بین‌المللی، حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی در اختیار این ستاد قرار گرفته است.

وی افزود: قرار بود ستاد احیای دریاچه ارومیه با هزینه‌کرد اعتبارات بر اساس نقشه ۱۰ ساله کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۷۴ و با شیب متوسط ۴۰ سانتیمتر در هر سال آغاز شد، طی ۸ سال برنامه احیا به تراز ۱۲۷۴.۱ متر برسد اما نتیجه آن شد که در حال حاضر بخش عظیمی از دریاچه ارومیه خشک شده و بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب آب آن نسبت به دوره‌های پرآبی از بین رفته است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود با کمبود آب ۱۳ تا ۱۹ میلیارد مترمکعب روبرو است اما چرا ستاد احیای دریاچه ارومیه علیرغم هزینه‌کرد بیش از ۶ هزار میلیارد تومان نتوانسته به کوچکترین اهداف برسد؟ این حیف و میل بیت‌المال و عدم موفقیت ستاد احیا دلایل مختلفی دارد که نیازمند تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی است.

محموزاده خاطر نشان کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدا ماهیت سیاسی داشته نه ماهیت اجرایی و به همین نیز دلیل نیز تصمیم‌گیری‌های آن غیرفنی بوده و بر مبنای صرفا بالا بردن تراز آبی دریاچه ارومیه به هر قیمتی حتی ضایع شدن حق و حقوق کشاورزان استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی و کردستان و معیشت مردم استان‌های مورد نظر بوده است.

وی با بیان اینکه «ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدای کار از مشارکت جوامع محلی و اساتید باتجربه دانشگاه‌های کشور برخوردار نبوده است»، اظهار کرد: این ستاد به حیاط خلوت دولت جهت هزینه‌ اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در امر انتخابات و مأموریت‌های خارج از کشور تبدیل شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: شائبه‌های سوء استفاده‌های مالی، قانون‌شکنی و دورزدن قوانین مجلس صرف اعتبارات ستاد احیا در موارد غیرضرور و خارج از وظایف قانونی و برخلاف موافقتنامه‌ها و هزینه‌کرد اعتبارات در مأموریت‌ها، همایش‌ها و سفرهای خارجی اعضای ستاد و پروژه‌های ناموفق از جمله موارد مورد نظر در این طرح تحقیق و تفحص است. برای روشن شدن موضوع نظر نمایندگان را به گزارش‌های مکرر دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با عملکرد ضعیف مالی و اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه جلب می‌کنم.

محمودزاده گفت: ضعف پروژه‌های مطالعاتی ستاد احیای دریاچه ارومیه و اغلب کپی کردن مفاد مطالعات از اینترنت بدون بررسی میدانی و پرداخت مبالغ کلان به افرادی خاص بابت مطالعات انجام نشده و کپی شده از اینترنت و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات و گزارش سال ۹۸ مرکز استراتژیک وقت دولت در ۱۵۰ صفحه حاکی از تخلفات گسترده در این ستاد است. مطابق بررسی‌های انجام شده متأسفانه نواقص بسیار مهم و کلیدی در اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود دارد و بر اساس شاخص‌ها این برنامه‌ها کمتر از ۲۵ درصد به اهداف خود رسیدند و صرفا اعتبارات در محل‌های دیگر و برای سایر پروژه‌ها و پروژه‌هایی که ارتباطی با ستاد احیای دریاچه ارومیه نداشت، هزینه شده است.

ذاکر: نباید از خشکی دریاچه ارومیه به سادگی گذشت

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تمامی نمایندگان استان آذربایجان غربی و استان های همجوار و همچنین چندین کشور با موضوع خشکی دریاچه ارومیه درگیر هستند پس نباید از این موضوع ساده گذشت.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و بعد از موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در تذکری گفت: متاسفانه در این باره در مجلس هشتم کوتاهی صورت گرفت و تحقیق و تفحص و طرح دوفوریتی رای نیاورد. امروز مجلس در کنار مردم قرار گرفت.

وی با استناد به اصول ۵۷ و ۳ قانون اساسی گفت: حفاظت از محیط زیست موضوع مهمی است که نسل امروز و نسل های آینده از آن بهره برده و در آن حیات اجتماعی رو به رشدی خواهند داشت اما امروز مردم ما با از بین رفتن دریاچه ارومیه این حیات و رشد را نمی بینند.

ذاکر با اشاره به تاکید قانون اساسی بر ایجاد اقتصاد عادلانه در بین مردم افزود: اگر دریاچه ارومیه جان بدهد و در حال اهتزاز قرار گیرد، آسیب آن را همانند طوفان نمک در تهران مشاهده خواهید کرد.

وی با اشاره به قول وزیر نیرو برای سفر به ارومیه، از رییس مجلس خواست که سفری به استان ارومیه برای بررسی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه داشته باشد.

ذاکر در پایان گفت: تمامی نمایندگان استان آذربایجان غربی و استان های همجوار و همچنین چندین کشور با موضوع خشکی دریاچه ارومیه درگیر هستند پس نباید از این موضوع ساده گذشت. انتظار ما توجه به این موضوع است.

متفکرآزاد: خشکی دریاچه ارومیه یعنی ۱۴ میلیون نفردر خطر بیماری‌های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند

نماینده مردم آذر شهر، اسکو و تبریز تاکید کرد: ما با خشکی دریاچه ای مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و شوره زار خواهد شد و این یعنی طوفان نمکی در شعاعی معادل ۶۰۰ کیلومتر؛ یعنی چیزی معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری ها هزینه کنیم.

به گزارش ایسنا، روح‌الله متفکر آزاد در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: امروز با موضوعی کاملاً زیست محیطی مواجه ایم و زندگی میلیون‌ها نفر در مخاطره قرار گرفته است. امروز دنیا دنیای هیدروپلیتیک شده است. محیط زیست سرمایه ای فرا نسلی است و هزینه نیست.

وی با بیان اینکه «ما تجربه خشک شدن هامون در سیستان و بلوچستان و خشک شدن هورالعظیم در خوزستان را داریم»، اظهار کرد: قرار بوده است که تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه با یک برنامه قریب به ۱۰ ساله به نقطه‌ی احیای نهایی برسد اما متاسفانه نه تنها در دوره تثبیت بلکه در دوره احیا و در دوره احیای نهایی با تغییر محسوسی در تراز اکولوژیک و هیدرولوژیک مواجه نبودیم. خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی برای این موارد پول خرج کرده ایم، اگر خرج نکرده بودیم عصبانی و ناراحت نبودیم.

این نماینده مجلس گفت: ما با خشکی دریاچه ای مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و شوره زار خواهد شد و این یعنی طوفان نمکی در شعاعی معادل ۶۰۰ کیلومتر؛ یعنی چیزی معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری ها هزینه کنیم.

متفکر آزاد همچنین با بیان اینکه «اگر امروز تکان نخوریم ستاد احیای دریاچه ارومیه که اکنون تبدیل به ستاد نجات شده، تبدیل به ستاد تدفین خواهد شد»، خاطرنشان کرد: با افزایش ایستی خاک در وهله اول گیاهان حساس به شوری و نسبتا مقاوم و سپس همه گیاهان مقاوم به شوری از بین خواهد رفت و به مرور زمان کشاورزی نابود خواهد شد و پس از هر طوفان نمکی باید ۵۰۰ سال منتظر اصلاح بمانیم؛ تغییر اقلیم محلی، گرم شدن پیرامون و مشکلات بارشی همگی محصول خشکی دریاچه ارومیه است و تاثیر بر اقتصاد و مهاجرت میلیون ها انسان فرهیخته به مرکز کشور تبعات بعدی این اتفاق خواهد بود.

وی تاکید کرد: امروز با موضوعی زیست محیطی صرف مواجهیم و تحقیق و تفحص یکی از راهکارهای رسیدگی به این موضوع است؛ راهکار دیگر آن این است که دولت دستورات خوبی که در سفر رئیس جمهوری به استان برای اتمام پروژه کانی سیب و انتقال آب و اتمام تصفیه خانه های شهرستان های پیرامون صادر کردند، را در اسرع وقت مورد توجه قرار دهند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: با حمایت تمامی نمایندگان مراغه، عجب شیر و شهرستان های استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و کردستان و به همه ایران تاکید می کنم این صدای مردم با فرهنگ آذربایجان است که با افتخار به جای کف خیابان، از تریبون مجلس شنیده می‌شود و این یعنی مردم سالاری دینی قابلیت احقاق مطالبات مردم را دارد. امیدواریم با احیای دریاچه ارومیه شاهد از بین رفتن مخاطرات سنگین زیست محیطی باشیم.

متفکر آزاد در پایان با تاکید بر اینکه من سیاه نمایی را دوست ندارم و از عملکرد گذشتگان، آن هایی که منطقی بودند تشکر می کنم، گفت: بدانید احیای دریاچه ارومیه صرفا جلوگیری از حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران نیست بلکه احیای تمدنی است.

اسماعیلی: مسئولین با تمام توان برای نجات دریاچه ارومیه اقدام کنند

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین با تمام توان اقدام عملی موثر جهت نجات دریاچه ارومیه را به عمل آورند.

به گزارش ایسنا، مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس در مطلبی در صفحه شخصی توئیترش نوشت:

«با بی تدبیری های مسئولین گذشته و با صرف هزینه های میلیاردی به نام احیای دریاچه ارومیه اما متاسفانه نگین آبی ایران، اکنون بحرانی ‌ترین روزهای خود را می گذراند ضمن تذکر جدی به مسئولین ذیربط مجدانه می خواهم با تمام توان اقدام عملی موثر جهت نجات آن به عمل آورند.».

امروز (۲۱ تیرماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه موافقت کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها