سفر رئیس جمهور به کردستان/رئیسی: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت دولت است/ بارها گفته‎ایم در دکترین نظامی ما، سلاح هسته‎ای جایی ندارد +فیلم

کد خبر: 1160494

رییس‌جمهور در فرودگاه سنندج گفت: در استان کردستان نیز همچون استان‌های دیگر شاهد پروژه‌های نیمه تمام هستیم که در وسط راه رها شده و باید آنها را به پایان برسانیم، مردم هم از دولت همین انتظار را دارند که این اقدامات به سرانجام برسد.

سفر رئیس جمهور به کردستان/رئیسی: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت دولت است/ بارها گفته‎ایم در دکترین نظامی ما، سلاح هسته‎ای جایی ندارد +فیلم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، دقایقی پیش در بیست و هفتمین سفر استانی خود، به همراه وزرا و اعضاء هیئت دولت وارد کردستان شد.

رئیس دولت سیزدهم در این سفر مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کردستان، استاندار، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.

دیدار با اقشار مختلف مردم، دیدار با مراجع و حضرات آیات، دیدار با نخبگان، بازدید از صنایع منتخب استان، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، و شرکت در جلسه شورای اداری و برگزاری نشست خبری در پایان سفر، از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به استان کردستان است.

همچنین در جریان این سفر،نمایندگان ویژه ریاست جمهوری که عمدتاً از بین وزرا هستند، به شهرستان‌های استان سفر کرده و با مسئولان شهرستانی و مردم گفت‌وگو و مشکلات را بررسی خواهند کرد و جمع‌بندی‌های خود را در جلسه شورای اداری نزد ریاست جمهور مطرح خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، برپایی سامانه تلفنی ۱۱۱ از روز پنجشنبه ۱۶ تیر برای ثبت درخواست‌ها، ایده‌ها، پیشنهادات و مسائل و مشکل شهروندان کردستانی و برپایی ۲۹ میز ارتباط مردمی در دستگاه‌های اجرایی برای طرح مسائل و مشکلات اختصاصی مردم از جمله خدماتی است که در سطح استان برای این سفر ارائه شده است.

وزرای آموزش و پرورش، میراث فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، نیرو، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونین رییس جمهوری در دولت سیزدهم از جمله معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، امور زنان و خانواده، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، علمی و فناوری، رییس دفتر رییس جمهور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت در این سفر رییس جمهور را همراهی می‌کنند.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم سقز، نشست با روحانیون و علمای استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه و ارائه گزارشی از مصوبات سفر از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

بازدید از خط انتقال آب به سنندج و توسعه باعات منطقه کلاترزان،حضور در یکی از روستاهای شهرستان سروآباد و یک واحد تولیدی، بازدید هوایی از مرز مریوان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

رییس‌جمهور: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت دولت است

رییس‌جمهور در فرودگاه سنندج گفت: در استان کردستان نیز همچون استان‌های دیگر شاهد پروژه‌های نیمه تمام هستیم که در وسط راه رها شده و باید آنها را به پایان برسانیم، مردم هم از دولت همین انتظار را دارند که این اقدامات به سرانجام برسد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، امروز (جمعه) در بدو ورود به استان کردستان در فرودگاه سنندج اظهار کرد:  حضور در استان کردستان، در آستانه روز بسیار شریف عرفه و عید قربان و در خدمت مردم قدرتمند، پرتلاش، مجاهد و مقاوم استان کردستان را افتخاری برای خود و همکارانم می دانم.

وی افزود: استان کردستان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه های کشاورزی و دامداری بوده و قطب گردشگری و سرزمین معادن بسیاری است.

رئیس جمهور، نیروی انسانی کارآمد و جوانان تحصیل کرده را از مهمترین ظرفیت‌های قابل توجه در استان ذکر و بیان کرد: استان کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی، با تقدیم بیش از ۵ هزار شهید و بیش از ۹ هزار جانباز، استانی مقاوم شناخته شده است.

رئیسی عنوان کرد: کردستان، سالهای سال علیرغم خواست دشمنان انقلاب اسلامی، حقیقتاً در هر کوی و برزنی در هر شهر و دیاری، با ایستادگی مردمان بسیار با غیرت خود در برابر دشمنان ایستادگی کرده است.

وی استان کردستان را استانی دارای فرهنگ و تمدن خواند و ادامه داد: کردستان در کشور ما به عنوان یک استان با فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود و جای جای این استان نشان از مدنیت و پیشینه تاریخی ارزشمند است.

رئیس جمهور عنوان کرد: استان کردستان، سرداران رشید اسلام و بزرگانی مثل شهید بزرگوار آقای شیخ الاسلام را تقدیم انقلاب کرده است که همواره نام و یادشان برای کشور بلند است.

وی افزود: هم بنده و هم مدیران استان، به دنبال بررسی هایی که هیات دولت انجام داده اند و در چند روز گذشته مشکلات استان را دیده اند، پیشنهاداتی برای رفع محرومیت و مشکلات استان کردستان ارائه داده ایم.

رئیسی عنوان کرد: در استان کردستان نیز همچون استان های دیگر شاهد پروژه‌های نیمه تمام هستیم که در وسط راه رها شده و باید آنها را به پایان برسانیم، مردم هم از دولت همین انتظار را دارند که این اقدامات به سرانجام برسد.

وی اعلام کرد: ان‌شاءالله در برنامه‌های دولت، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و اقداماتی که جزو اولویت‌های استان محسوب می‌شود، جزو مصوبات سفر خواهد بود که در پایان سفر و در شورای اداری استان، مصوبات سفر اعلام خواهد شد تا هم اصحاب رسانه، هم مردم عزیزمان در استان کردستان و هم مسئولینی که مسئولیت پیگیری و اعلام گزارش به مردم را دارند در جریان قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: طبق مشورتی که در رابطه با این مشکلات با نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، استاندار محترم و مسئولین و نمایندگان مردم انجام شده، امید است بتوان با اخلاص و صفای مردم استان کردستان، خدمت کنیم و آنچه که باید از مشکلات مردم را بکاهیم./ ایسنا

رییس جمهور وارد سقز شد

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان در ادامه سفر خود به استان کردستان، دقایقی پیش وارد شهرستان سقز شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی روز جمعه همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت وارد شهرستان سقز شد و مورد استقبال مسوولان این شهرستان قرار گرفت.

رییس جمهور در ادامه با حضور در گلزار شهدا، با شهدای این شهرستان تجدید میثاق می کند و سپس در سالن ۲ هزار نفری شهید آبدرم با مردم شهرستان سقز دیدار خواهد کرد.

نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم شهر سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه و ارائه گزارشی از مصوبات سفر از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، ۲ تن از اعضای شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله ریسی را در این سفر همراهی می کنند.

از روز گذشته ۲۹ میز خدمت و ارتباط مردمی با حضور شماری از معاونان وزیران به عنوان نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه ها در نقاط مختلف استان تشکیل شده است تا علاوه بر دیدار چهره به چهره با مردم و بررسی شکایات و پیشنهادات، خواسته ها و نامه های مکتوب مردمی نیز دریافت شود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

رئیس‌جمهور: با فعال کردن بازارچه مرزی مسئله کولبری را سامان می‌بخشیم

رئیس‌جمهور گفت: همواره بدانید که روشنفکران جامعه ما کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا خوانند، بلکه کسانی هستند که نیاز جامعه را به خوبی شناخته و برای رفع نیاز مردم خود را آماده نقش آفرینی و خطر کنند، لذا شهیدان ما بهترین روشنفکران جامعه بودند که نیاز جامعه را به خوبی درک و برای رفع آن به خوبی خطر و نقش‌آفرینی کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، امروز جمعه(۱۷ تیرماه) در جمع مردم شهرستان سقز اظهار کرد: حضور در جمع با صفای مردم شهرستان سقز برای بنده و همکارانم توفیق است و از خداوند متعال برای شهدای عالیقدر این سرزمین و کردستان علو درجات و جایگاه مسالت می‌کنم و نسبت به جانبازان و آزادگان و شهدای عزیز ادای احترام می‌کنم.

وی افزود: سقز، تاریخ، مدنیت، تمدن و فرهنگی دارد که در قله های تاریخ این سرزمین قرار دارد و گواه آن دفاع جانانه مردم این منطقه از کشور و انقلاب و ارزش هاست.

رئیس جمهور، حضور مردم عزیز منطقه در جنگ دفاع مقدس، جانفشانی ها، دلاوری ها و انقلابی بودن مردم سقز را قابل تقدیر ذکر و عنوان کرد: پدران و مادران شما جانانه از انقلاب دفاع کردند و مرزبانان غیور حماسه آفریدند؛ همواره باید از دلاورانی که در این منطقه در برابر دشمنان ایستادگی کردند و از خاک ایران جانانه دفاع کردند، تقدیر کرد و حرمت و جایگاه آن‌ها نه تنها برای کردستان بلکه برای ایران همیشه صیانت شود.

وی ادامه داد: سقز در دفاع مقدس در خط مقدم جبهه بود؛ بزرگترین گواه ادعای ما در این امر، تقدیم ۲۰۰۰ شهید این منطقه و جانبازان و ایثارگران است.

رئیسی، بیان کرد: باید از اساتید و فرهیختگان، ماموستاها و نقش آفرینان در این استان و شهرستان سقز تقدیر کرد، چراکه نقش اثرگذاری داشته اند؛ نقش زنان، مردان و فرهیختگان در این منطقه قابل تذکر و یادآوری است.

وی تاکید کرد: همواره بدانید که روشنفکران جامعه ما کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا خوانند، بلکه کسانی هستند که نیاز جامعه را به خوبی شناخته و برای رفع نیاز مردم خود را آماده نقش‌آفرینی و خطر کنند، لذا شهیدان ما بهترین روشنفکران جامعه بودند که نیاز جامعه را به خوبی درک و برای رفع آن به خوبی خطر و نقش آفرینی کردند.

رییس جمهور افزود: پیشنهاد من به هنرمندان و تصویرسازان و صاحبان قلم این است که این رشادتها و دلاوری ها را با ساختن فیلم ها و مستندات به تصویر بکشند و برای آیندگان به یادگار بگذارند.

وی با اشاره به اینکه سقز مرزبان امین کشور بوده و نقش مرزبانی خود را به خوبی ایفا کرده است، افزود: مردم شهرستان سقز هم دلاوری، شجاعت، شهامت، اخلاص، جانفشانی و مرزبانی کرده‌اند و نمره شهرستان سقز در مرزبانی نمره قابل قبولی بوده و این افتخاری برای کل کشور است. این امر جانفشانی و ایثارگر را می‌طلبد.

رئیس جمهور با تأکید براینکه مرز تهدید نیست، مرزها فرصت‌ها هستند، بیان کرد: ما در کنار مرزی قرار گرفته‌ایم که بهره‌برداری از این نقطه مرزی فرصت جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه از کارهایی که باید با سرعت در شهرستان سقز ایجاد شود، فعال شدن بازارچه مرزی است، افزود: بازارچه مرزی که فعال شود داد و ستدها رسمی صورت می‌گیرد.

رئیسی مسئله کولبری را یکی از نگرانی‌ها اصلی دولت دانست و ادامه داد: عزیزی که کالاهای مرزی را به آن طرف مرز منتقل می‌کند وقتی از بازارچه رسمی این کار را انجام دهد، دیگر جان خود را به خطر نخواهد انداخت چراکه این فرد به دنبال رفع نیاز خود است لذا ما باید راه‌های قانونی را باز کنیم تا مردم از این طریق داد و ستدهای خود را انجام دهند و به سود خود برسند.

وی در ادامه گفت: افتتاح بازارچه مرزی زمینه ساز فعالیت داد و ستدی برای جوانانی است که می‌خواهند در فعالیت‌های تجاری و صادراتی نقش داشته باشند.

رئیس جمهور بیان کرد: ما با فعال کردن بازارچه مرزی و بخش تولید و ایجاد اشتغال این نگرانی که در منطقه است و گاهی خبرهای آن به بیرون می‌رسد، مانند مسئله کولبری را سامان می‌بخشیم.

وی اقتصاد روستا را یکی از مشکلات مردم این شهرستان دانست و افزود: روستاییان ما امروز از روستاها مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند دلیل این امر هم نبود صرفه اقتصادی بخش کشاورزی است و در این راستا دولت و مسئولان در تمام حوزه‌ها باید کاری کنند که کشاورزی برای فرد کشاورز صرف داشته باشد.

رئیسی افزود: راهکار رفع این مشکل این است که اگر تسهیلاتی در این بخش وجود دارد به کشاورزی که در روستا تولید ‌می‌کند، اختصاص یابد و خریدار خوب و بازار مناسب برای فروش محصول وجود داشته باشد و هم مورد حمایت قرار گیرد و هم خرید محصول تضمین شده باشد.

وی تأکید کرد: در استانی که استان کشاورزی است یکی از راهکارهای اصلی فعال شدن اقتصاد روستاست که در این راستا دولت مصمم است تا اقتصاد روستا را فعال کند.

رئیس جمهور ظرفیت‌های گردشگری را یکی دیگر از فرصت‌های استان کردستان و شهرستان سقز دانست و گفت: خداوند متعال به استان کردستان  و شهرستان‌ها و روستاهای این استان زمینه‌های پرجاذبه گردشگری را عطا کرده است لذا هنر دولت این است که با فعال کردن اقتصاد گردشگری زمینه اشتغال گروهی از مردم استان را فراهم کند.

وی یادآور شد: فعال کردن اقتصاد گردشگری از برنامه‌های جدی دولت در استان کردستان و بالاخص شهرستان سقز خواهد بود.

وی مسئله آب آشامیدنی را از دیگر مسایل مورد اشاره استان و منطقه اعلام کرد و افزود: با وجود آب فراوان در سطح استان، نباید مسئله آب شرب دغدغه و مورد نگرانی مردم منطقه باشد؛ مسئله آب آشامیدنی جزو مواردی است که در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیسی تصریح کرد: بهره برداری درست از منابع خدادی آب فراوان در کردستان، راهکار مهم در حل مسئله آب شرب است.

وی ادامه داد: بیکاری دختران و پسران کردستانی محصل و فارغ التحصیل در دانشگاه ها با مدارک علمی عالی، برای خانواده ها بسیار رنج آور است. باید زمینه استفاده از تحصیلات و جوانی این جوانان فراهم شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: بیکاری از معضلات دردآور استان کردستان است، لذا رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از مسایل محوری و وظیفه جدی دولت با همکاری مردم در قالب فعال کردن بخش خصوصی و تعاونی است.

وی اقتصاد دولتی، تعاونی و بخش خصوصی را سه راه توسعه اقتصاد کشور بر اساس قانون ذکر کرد و افزود: تجربه ثابت کرده است که اگر دولت بخواهد به تنهایی اقتصاد را فعال کند، موفق نیست، بلکه نقش دولت باید به بخش های خصوصی و تعاونی منتقل شود و دولت با حمایت، نظارت و هدایت اقتصاد را توسعه دهد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ادامه روند قبلی دولت برای توسعه اقتصاد، نارضایتی نخبگان و فرهیختگان را به دنبال دارد، افزود: بر همین اساس فعال کردن بخش خصوصی و تعاونی ها در دولت سیزدهم بنای کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت عموم مردم در موفقیت دولت بیان کرد: ما در دولت مردمی مصمم هستیم به مردم نقش دهیم. ما نقش تعیین کننده مردم را در همه امور فرهنگی و اجتماعی تعیین کننده و مهم می‌دانیم.

رئیسی، یاداور شد: امید است که با همکاری مردم، نخبگان، مسئولان و همه صاحبنظران، بسیج سازندگی و گروه های جهادی، نمایندگان مردم، امامان جمعه و به ویژه جوانان عزیز بتوانیم گام های ماندگاری برای مردم استان کردستان برداریم.

رییس جمهور با اهالی روستای قلعه‌جی سروآباد دیدار کرد

رییس جمهور پس از بازدید از روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد استان کردستان و شنیدن سخنان و مشکلات مردم این روستا که در ماه‌های پایانی دوران دفاع مقدس مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بود، دستوراتی برای رفع مشکلات این مردم صادر کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در اولین بخش از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در روستای قلعه‌جی از توابع شهرستان سروآباد این استان، به شکل رو در رو با مردم این روستا دیدار و گفت و گو کرد.

روستای قلعه‌جی در ماه‌های پایانی دوران دفاع مقدس، در فاصله اسفند سال ۱۳۶۶ تا فروردین ۱۳۶۷ چندین بار و در مجموع با ۱۱ بمب هدف حمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت که باعث شهادت بیش از ۲۵ نفر و جانبازی حدود ۳۰۰ نفر شد.

در زمان بمباران شیمیایی روستای قلعه‌جی، عده زیادی از مردم از روستاهای نزدیک‌تر به مرز و حتی از کردستان عراق به این روستا پناه آورده بودند که در اینجا مورد حمله شیمیایی قرار می‌گیرند.

علاوه بر آثار و جراحات جانبازان حملات سال‌های ۶۶ و ۶۷، وجود آثار این حملات در جای‌جای روستا همچنان باعث بروز مشکلات پوستی و تنفسی برای مردم این روستا و مناطق اطراف می‌شود که به شکلی گسترده از سوی نیروهای رژیم بعث عراق مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بود.

مردم روستای قلعه‌جی که در ۲۵ سال گذشته با مشکلات زیادی از ناحیه آثار این حملات شیمیایی مواجه بودند، با مشاهده حضور رییس جمهور در این روستا به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و رییس جمهور نیز پس از شنیدن سخنان آنها، دستوراتی برای پیگیری درخواست‌ها و رفع مشکلات اهالی این روستا و مناطق اطراف که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بودند، صادر کرد.

آیت‌الله رییسی همچنین در منزل یکی از شهدای حملات شیمیایی به این روستا حضور یافته و با خانواده این شهید دیدار کرد.

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

روستای قلعه جی در هفت کیلومتری غرب بخش مرکزی سروآباد قرار دارد و جمعیت آن یک هزار و ۵۰۰ نفر است.

کردستان آماده پذیرش مهارت‌آموزان خارج از کشور است

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای شهید ورمقانی شهرستان سنندج بازدید کرد و گفت: کردستان آماده پذیرش مهارت‌آموزان خارج از کشور است.

محمدهادی زاهدی‌وفا صبح جمعه در بیست‌وهفتمین سفر استانی هیئت دولت از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد و از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان در شهرستان سنندج بازدید کرد.

وی در بازدید از کارگاه‌های مختلف مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید ورمقانی سنندج، در جریان پتانسیل‌های موجود در کردستان برای پذیرش مهارت‌آموزان خارجی در راستای توسعه دیپلماسی مهارت قرار گرفت.

آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی در کردستان

وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی خبر داد و بر سرعت بخشی به پروژه‌های راهسازی در این استان تأکید کرد.

رستم قاسمی روز جمعه در راستای سفرهای استانی هیأت دولت و با هدف بررسی روند پیشرفت پروژه‌های راه و شهرسازی به استان کردستان سفر کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت پروژه‌ها قرار گرفت.

وی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۳۷۰ کیلومتر احداث راه روستایی، حضور یافت و گفت: در ادوار مختلف، استان کردستان پایبندی خود به جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرده است و ما نیز در دوره حضور در دفاع مقدس در این استان رفت و آمدهای بسیاری داشتیم و شاهد ایثارگری‌های مردم کردستان بودیم.

رئیسی: روشنفکران آماده خطر کردن برای مردم باشند

آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در دیدار با نخبگان، علما و خانواده شهدا و جانبازان شهرستان سقز اظهار داشت: روشنفکران جامعه باید همواره آماده خطر کردن برای مردم باشند و در کشور نقش آفرینی کنند.

وی اضافه کرد: شهیدان ما بهترین روشنفکران جامعه بودند، چرا که جامعه و نیازهای آن را خوب شناختند و درک کردند و حاضر شدند برای رفع نیاز مردم نقش آفرینی کنند، همچنانکه سرداران و بسیجیان عزیز در جای جای این شهرستان و کشور نقش آفرینی کردند.

رییس جمهور به هنرمندان و مستندسازان و صاحبان قلم پیشنهاد داد این رشادت ها و شجاعت ها را با ساختن فیلم و مستند به یادگار گذاشته و به تصویر بکشند و برای آیندگان بیان کنند که مردم این مرز و بوم چه رشادت ها و ایستادگی هایی در طول انقلاب اسلامی داشته اند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: این افتخارات باید به تصویر کشیده شود و بماند و فرهنگ مردم این سامان و تمدن و مدنیت آن به عصرها و نسل های آینده منتقل شود.

وی اظهار داشت: سقز را دارای تاریخ و مدنیت و تمدن بوده و این شهرستان در قله های تاریخ این سرزمین و انقلاب و ارزش ها ایستاده است.

رییس جمهور با بیان اینکه از قله های حضور مردم سقز، جان فشانی ها و شجاعت و دلاوری و تدین و انقلابی بودن است، یادآور شد: دختران و پسران عزیز و گرامی بدانید که پدران و مادران شما در این شهرستان و در کردستان حماسه آفریدند و جانانه از انقلاب و وطن دفاع کردند و مرزبانان امنی برای کشور بودند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: همواره باید پدران و مادران شما و دلاورانی که در این شهرستان و منطقه در برابر دشمنان ایستادند و افتخار آفریدند، عزیز باشند و شخصیت و حرمت و جایکاه آنها نه فقط برای کردستان بلکه برای وطن و ایران عزیز صیانت شود.

کردستان ظرفیت های خوبی در بخش های کشاورزی، دامداری و گردشگری دارد

رییس جمهور گفت: در کردستان ظرفیت های خوب همچون ظرفیت کشاورزی، دامداری، معدن و گردشگری داریم که اگر از این ظرفیت ها بدرستی استفاده شود شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود چون فعال شدن اقتصاد کشاورزی، معدن و صنعت گردشگری و ظرفیت دیجیتالی هم به اشتغال و تولید و دانش بنیان این منطقه کمک می کند.

وی در جمع مردم پر شور سقز گفت: تولید و اشتغال را در این شهرستان بصورت خاص فعال و فعال تر خواهیم کرد تا زمینه اشتغال را برای جوانان تحصیل کرده فراهم کنیم.

رییس جمهور یادآور شد: یکی از پروژه های که به ظاهر افتتاح شده فرودگاه سقز است که از مصوبات این سفر این است هرچه زودتر این فرودگاه به بهره برداری برسد و این کار توسط استاندار صورت می گیرد تا رفت و امد مرد را تسهیل و امورهای دیگر تسهیل ببخشد.

مرزها تهدید نیست بلکه مرزها فرصتند

رییس جمهور با اشاره به اینکه مرزها تهدید نیست بلکه مرزها فرصت است، تاکید کرد: باید بازارچه مرزی سیف سقز هرچه زودتر باید فعال شود تا علاوه بر رونق اقتصادی و تجاری، مسله کولبری نیز حل شود و کولبران بصو ت قانونی از این فرصت استفاده کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه : یکی دیگر از مسایل، مسله اقتصاد روستا است و بازدید بنده از حاشیه شهرها و روستاها اهمیت و توجه به اقتصاد روستاست، افزود: مسوولان باید تسهیلات و وام ها را به کشاورزان روستایی اختصاص دهند تا روستایان مورد حمایت قرار گیرد و به شهرها مهاجرت نکنند و ما مسمم به فعال شدن اقتصاد روستا هستیم و باید این کار انجام شود.

وی به یکی دیگر از مطالبات مردم سقز اشاره کرد و گفت: کردستان و سقز دارای ظرفیت خدادای گردشگری است که باید زمینه ها را فراهم کنیم تا صنعت و اقتصاد گردشگری رونق یتبد و این کار در برنامه های اصلی دولت است و بصورت خاص برای شهرستان سقز اجرایی خواهد شد.

رییس جمهور یکی از دغدغه های دیگر مردم این منطقه را آب شرب اشامیدنی اعلام کرد و افزود: این مسله نباید دغدغه مردم باشد و انشالله از این نعمات خدادای (سد چراغ ویس) و با بهره برداری از این ظرفیت ها مشکلات را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: جوانان تحصیل کرده این باید شغل داشته باشند لذا رفع بیکاری از کارهای مهم و محوری دولت است که با همکاری خود مردم یعنی بخش خصوصی و بخش تعاونی این دغدغه نیز برطرف خواهد شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: نقش دولت در این کار باید به بخش های خصوصی و تعاونی ها اختصاص یابد و دولت باید نقش حمایت و نظارت داشته باشد که در این دولت بخش خصوصی را فعال خواهیم کرد تا به مردم نقش دهیم.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه و ارائه گزارشی از مصوبات سفر از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

از روز گذشته ۲۹ میز خدمت و ارتباط مردمی با حضور شماری از معاونان وزیران به عنوان نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه ها در نقاط مختلف استان تشکیل شده است تا علاوه بر دیدار چهره به چهره با مردم و بررسی شکایات و پیشنهادات، خواسته ها و نامه های مکتوب مردمی نیز دریافت شود.

کردستان بیست و هفتمین مقصد سفر استانی آیت الله رئیسی و هیات دولت انتخاب است و بیست و ششمین سفر رییس جمهور  به خراسان شمالی بود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد/منبع: ایرنا

رئیسی بمباران شیمیایی

دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی منطقه

رئیس جمهور از استاندار کردستان خواست که مسئول بنیاد شهید شهرستان را مامور کند تا در روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه حضور یافته و به مشکلات و جراحات ناشی از بمباران شیمیایی مردم رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان در جریان حضور میان اهالی روستای قلعه‌جی با حضور در منزل شهید شمیران میرزایی از شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به این روستا گفت: شما مردم روستای قلعه‌جی و مناطق اطراف در روزهای سخت جنگ، مقاومتی مثال‌زدنی از خود نشان دادید و با رشادت، شهامت و شجاعت خود برای کشور افتخارآفرینی کردید.

رئیس جمهور افزود: مردم این مناطق می‌توانستند در همان روزهای آغاز جنگ منطقه را تخلیه کنند، اما قهرمانانه ایستادگی کردند و این ایستادگی و مقاومت آنان بسیار ارزشمند است.

رئیسی با تاکید بر اینکه همواره قدردان این از خودگذشتگی‌ها هستیم، اظهار داشت: اگر در رسیدگی به وضعیت جانبازی و مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی این مناطق کوتاهی شده است، به معنای بی‌توجهی به شما مردم نیست.

رئیس جمهور از استاندار خواست که مسئول بنیاد شهید شهرستان را مامور کند تا با حضور در روستای قلعه‌جی مناطق مشابه حضور یافته و به مشکلات و جراحات ناشی از بمباران شیمیایی مردم رسیدگی کنند و تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در دوره مسئولیت خود به وظیفه‌مان نسبت به شما مردم به شکل مطلوب عمل کنیم.

خانواده شهیدان جمال کریمی، سبحان فتح‌اللهی، فریده کهربایی به عنوان خانواده شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به روستای قلعه‌جی و محمد حیدری، سید حبیب حسینی پدر شهید حمید حسینی، دلسوز میرزایی و مادح عزیزنژاد نیز به عنوان جانبازان این حملات شیمیایی در این دیدار حضور داشتند.

رئیس‌جمهور در جمع مردم روستای قلعه جی سروآباد کردستان که در اواخر جنگ توسط رژیم صدام بمباران شیمیایی شد

 

رئیسی: رشادت مردم مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، در کل کشور زبانزد است

رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان استان کردستان خواست که به مشکلات مناطقی که مورد حملات شیمیایی قرار گرفته‌اند به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این مناطق از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و این مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در میان اهالی روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد گفت: رشادت و مقاومت جانانه مردم این منطقه در برابر حملات صدامیان و کفر جهانی نه فقط در کردستان بلکه در میان همه مردم کشورمان زبانزد بوده و اساسا تاریخ این منطقه، تاریخ ایستادگی و شهامت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این مناطق می‌توانستند در همان روزهای آغاز تهاجم به کشورمان، خانه و روستای خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر بروند، افزود: با خطرات ناشی از جنگ، مردم روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه قهرمانانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و باید قدردان مقاومت، رشادت و شجاعت آنان بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه باید قدردان ایستادگی و مقاومت مردم در جای جای کردستان و بخصوص مردم این مناطق باشیم، اظهار داشت: قبل از اینکه بنده به استان سفر کنم، هیات‌هایی به مناطق مختلف استان سفر کرده و مسائل، از بیکاری تا دیگر مشکلات مردم شناسایی شده و تصمیماتی نیز برای رفع آنها اتخاذ شده است.

رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان منطقه خواست که به مشکلات این منطقه به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این منطقه از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و ما اگر چه خدمتگزار همه مردم هستیم، اما ایستادگی قهرمانانه این مردم مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.

رئیسی خطاب به جوانان و نوجوانان این مناطق خاطرنشان کرد: شما باید به افتخارآفرینی پدران و مادران خود افتخار کنید که اینچنین با صلابت در برابر ددمنشی‌ها و جنایات دشمن ایستادگی کردند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ترجیح دادم به جای نشستن در مرکز، به میان مردم بیایم و از نزدیک شاهد مسائل و پیگیر حل مشکلات آنان باشم، گفت: مهمترین و اصلی‌ترین مشکل مردم این منطقه بیکاری و به ویژه فقدان فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. به مسئولان استان تاکید کردم که این مساله را با جدیت دنبال کنند و از مرکز نیز تلاش خواهیم کرد تا امکانات لازم برای رفع مشکل بیکاری در اختیار مسئولان استان قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه تصمیمات دولت برای حل مشکلات استان در جلسه شورای اداری در حضور مسئولان استان، مردم و نمایندگان رسانه‌های تبیین می‌شود تا همه به سهم خود پیگیر اجرای آنها باشند، اظهار داشت: حضور در میان شما مردم باعث خرسندی است و استقبال شما از خودم را نشانه دلبستگی و علاقه شما به نظام جمهوری اسلامی می‌دانم که برای آن شهید و جانباز داده‌اید و بنده نیز افتخار می‌کنم که خدمتگزار نظام جمهوری اسلامی به شما هستم.

تاکید رئیسی بر گسترش بازارچه‌های مرزی

رئیس‎جمهور در دیدار با مردم کردستان:

از فرصت مرزها باید در جهت رشد و توسعه تجاری و اقتصادی استفاده شود.

بازارچه‌های مرزی می‌تواند از کوله‌بری مردم شهر کردستان جلوگیری کند و جوانان برای امرار معاش خود مجبور به این کار نخواهند بود.

بانوی سقزی که جلوی خودروی رییس جمهور را گرفت و اصرار داشت او را ببیند

 آیت‌الله رییسی: دشمن تصور می‌کرد با تحریم از پیشرفت ما جلوگیری می‌کند

رییس جمهور گفت: دشمن تصور می‌کرد که با تحریم و تهدید از پیشرفت ما جلوگیری می‌کند و بیشترین تهدید را روی هسته‌ای گذاشت اما با وجود تمام تلاش‌ها به جایی نرسید.

حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی عصر امروز در دیدار با اقشار مختلف مردم کردستان که در سالن 6 هزار نفری ۲۲ گولان سنندج برگزار شد اظهار کرد: مردم کردستان برای سال‌ها حفظ و حراست از مرزهای کشور، ایستادگی با بصیرت در مقابل معاندین و ضدانقلاب، بیش از 5 هزار شهید و بیش از 9 هزار جانباز تقدیم کرده‌اند.

وی افزود: زنان و مردان کردستان اهل فرهنگ و هنر هستند و کردستان خطه‌ای است که مدنیت آن زبانزد است.

ایت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز ملت ایران بر جانفشانی و ایستادگی و صفای مردم کردستان گواه هستند، اقوام یک فرصت هستند، قومیت‌ها برای جامعه ما یک فرصت تلقی می‌شوند و همواره قوم کرد مردمانی اهل کار، تلاش، فعالیت بوده و مردمانی هستند که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند.

رییس جمهور تصریح کرد: علما و دانشمندانی که در کردستان و در مهد این خطه پرورش یافتند بزرگانی هستند که نه فقط برای کردستان، بلکه برای کشور افتخار هستند.

وی تصریح کرد: کردستان هم ظرفیت کشاورزی، هم گردشگری و هم معدن دارد، استانی است که می‌تواند توسط جوانان اقتصاد دیجیتال را راه‌اندازی کنند.

ایت‌الله رییسی گفت: کارهای خوبی در طول این 40 و چند سال انجام شده اما نیاز به کار و تلاش بیشتر دارد، آنچه امروز شما و بنده را به عنوان خدمت‌گذار رنج می‌دهد این است که عل‌ رغم این همه ظرفیت نیروی جوان ما بیکار است.

وی به اقداماتی که در این استان باید انجام شود گریزی زد و گفت: باید مشارکت مردم و حوزه‌های تعاونی فعال شود، ما شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال باشیم و با تصمیمات جدی دولت و مدیران  اشتغال در کردستان ایجاد شود و نرخ بیکاری کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مرز یک فرصت است نه تهدید، از این فرصت باید در جهت رشد اقتصادی و اشتغال استفاده شود هرچه بازارچه‌های مرزی فعال شود شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

وی افزود: اگر از بازارچه‌های مرزی به درستی بهره گرفته شود شاهد افزایش نرخ بیکار هستیم.

وی با تاکید براینکه از مرز برای توسعه تجارت باید استفاده شود، گفت: راه مشخص است، تصمیم دولت توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش صادرات در کردستان است.

وی افزود: فرصت زیادی در کردستان برای افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی وجود دارد، رشد اقتصادی در گرو دو اصل مهم افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره وری است.

وی تصریح کرد: راه روشن است ما در کشور داریم در حوزه اصلاحات اقتصادی چند امر را پیش می‌بریم زمینه های رانت و فساد و پارتی بازی و روابط ناسالم را با قدرت از بین می‌بریم.

رییس جمهور افزود: معتقدیم روابط ناسالم نمی‌تواند اقتصاد را رشد بدهد، بسترهایی که روابط ناسالم در آنها وجود دارد باید از بین برود.

وی تصریح کرد: مردم عزیز کردستان بدانید برنامه امروز دولت مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است و مصمم هستیم به صورت جدی در این حوزه ورود و انشالله درهای فساد را ببندیم

 رئیس جمهور اظهار داشت: فقر، تبعیض و بی‌عدالتی زیبنده نظام اسلامی نیست و اینگونه موارد مردم را رنج می‌دهد و دولت مصمم به تغییر در این حوزه است.

وی ادامه داد: مسوولان در جهت منافع مردم حرکت کنند و آنچه به نفع مردم است را انجام دهند شاید عده‌ای از این مسائل ناراحت شوند هرچه برای مردم نفع دارد محور مورد تایید ماست.

وی بومی‌گزینی را از اولویت‌های دولت عنوان کرد گفت: اولویت ما استفاده از نیروهای بومی و کارآمد استان کردستان است و این موضوع را به مسوولان تاکید کرده‌ایم.

آیت‌الله رییسی ادامه داد: اگر نیرویی در هر سازمانی انگیزه لازم ندارد و نیروی تحول‌گرا نبوده و روابط ناسالم اداری را بر روابط سالم ترجیح می‌دهید باید کنار گذاشته شود.

وی عنوان کرد: روابط باید روابط سالم اداری باشد، این توقع بجای مردم از دولتمردان است و باید همه در این جهت تلاش کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز بعد از 43 سال به یک بلوغ از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ...رسید‌ ایم که نباید نارسایی‌هایی که مردم را رنج می‌دهد باید حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در کردستان چند نعمت بزرگ داریم که نه تنها کردستان بلکه کل کشور از آن متنعم است.

وی امنیت و وحدت و انسجام بین شیعه و سنی بین همه اقوام را از نعمت‌های مهم در کشور عنوان کرد و گفت: وحدت بین اقوام و مذاهب مختلف در کردستان و کل کشور از نعمت‌های بزرگی است که باید خداوند را نسبت به آن شاکر باشیم.

وی افزود: حضور مردم از مولفه‌های قدرت ایران اسلامی و نعمت بزرگی است که منجر به مایوس و ناامید شدن دشمنان شده است و حضور دشمن‌شکن آنان در یوم‌ الله‌های مهم دارای پیام برای مردم و دشمنان است.

رییس جمهور نعمت دستیابی به توانایی‌های مختلف در کشور را یادآوری کرد و گفت: دشمن تصور می‌کرد که با تحریم و تهدید از پیشرفت ما جلوگیری کند و بیشترین تهدید را روی هسته‌ای گذاشت اما با وجود تمام تلاش‌ها به جایی نرسید، بیشترین تحریم را در صنایع نظامی گذاشت اما ما امروز در همین حوزه بیشترین پیشرفت داشته‌ایم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عقب‌ماندگی و کاستی‌هایی داریم، گفت: یکی از این کاست‌ ها در حوزه اجرای عدالت است که ناشی از بی‌توجهی به برخی اصول در انقلاب اسلامی است.

وی توجه به داشته‌ها را موجب رشد و پیشرفت کشور خواند و گفت: این از برنامه‌های جدی دولت است و تمام تلاش خود را در این زمینه بکار خواهیم گرفت.

رییس جمهور تصریح کرد: در کردستان استفاده از دیدگاه همه فرهیختگان مورد تاکید دولت است و حلقه‌های مشورتی از نخبگان انقلابی باید تشکیل شود.

وی اضافه کرد: دولت مردمی، شعار نیست بلکه مردم عملا باید بیایند نقش ایفا کنند چون هرجا مردم پای کار بوده‌اند موفق بوده‌ایم و هرجا غایب بوده‌اند با شکست مواجه شده‌ایم.

رییس جمهور اظهار کرد: مردم کردستان دشمن را ناکام گذاشتند و نشان دادند همیشه همراه با انقلاب و نظام هستند، بدانید افتخار نظام و دولت نوکری برای مردم است.

وی تصریح کرد: هر گر‌ه‌ای که از زندگی مردم باز شود خواست دولت و هر جوانی که در زنجیره اشتغال قرار گیرد مطالبه مردم و موجب یاس بدخواهان می‌شود.

آیت‌الله رییسی گفت: مراکز تولید، کشاورزی و صنعتی ما یک جبهه است که سربازان آن در مقابل دشمنانی قرار گرفته‌اند که سعی در جلوگیری از حرکت روبه رشد ملت ایران هستند.

 دستور رییس جمهور برای رسیدگی عاجل به مناطقی مورد حملات شیمیایی در دفاع مقدس قرار گرفتند

رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان استان کردستان خواست که به مشکلات مناطقی که مورد حملات شیمیایی قرار گرفته‌اند به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این مناطق از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و این مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در میان اهالی روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد اظهار کرد: رشادت و مقاومت جانانه مردم این منطقه در برابر حملات صدامیان و کفر جهانی نه فقط در کردستان بلکه در میان همه مردم کشورمان زبانزد بوده و اساسا تاریخ این منطقه، تاریخ ایستادگی و شهامت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این مناطق می‌توانستند در همان روزهای آغاز تهاجم به کشورمان، خانه و روستای خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر بروند، افزود: با خطرات ناشی از جنگ، مردم روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه قهرمانانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و باید قدردان مقاومت، رشادت و شجاعت آنان بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه باید قدردان ایستادگی و مقاومت مردم در جای جای کردستان و بخصوص مردم این مناطق باشیم، اظهار داشت: قبل از اینکه بنده به استان سفر کنم، هیات‌هایی به مناطق مختلف استان سفر کرده و مسائل، از بیکاری تا دیگر مشکلات مردم شناسایی شده و تصمیماتی نیز برای رفع آنها اتخاذ شده است.

رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان منطقه خواست که به مشکلات این منطقه به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این منطقه از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و ما اگر چه خدمتگزار همه مردم هستیم، اما ایستادگی قهرمانانه این مردم مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.

آیت‌الله رئیسی خطاب به جوانان و نوجوانان این مناطق خاطرنشان کرد: شما باید به افتخارآفرینی پدران و مادران خود افتخار کنید که اینچنین با صلابت در برابر ددمنشی‌ها و جنایات دشمن ایستادگی کردند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ترجیح دادم به جای نشستن در مرکز، به میان مردم بیایم و از نزدیک شاهد مسائل و پیگیر حل مشکلات آنان باشم، گفت: مهمترین و اصلی‌ترین مشکل مردم این منطقه بیکاری و به ویژه فقدان فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. به مسئولان استان تاکید کردم که این مساله را با جدیت دنبال کنند و از مرکز نیز تلاش خواهیم کرد تا امکانات لازم برای رفع مشکل بیکاری در اختیار مسئولان استان قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه تصمیمات دولت برای حل مشکلات استان در جلسه شورای اداری در حضور مسئولان استان، مردم و نمایندگان رسانه‌های تبیین می‌شود تا همه به سهم خود پیگیر اجرای آنها باشند، اظهار داشت: حضور در میان شما مردم باعث خرسندی است و استقبال شما از خودم را نشانه دلبستگی و علاقه شما به نظام جمهوری اسلامی می‌دانم که برای آن شهید و جانباز داده‌اید و بنده نیز افتخار می‌کنم که خدمتگزار نظام جمهوری اسلامی به شما هستم.

رییس جمهور: تحول در زندگی مردم با اقدام عملی و جهادی قابل تحقق است

رییس جمهور با بیان اینکه با حرف و سخنرانی نمی‌شود مشکلات را برطرف کرد، گفت: مردم از ما تحول در زندگیشان می خواهند و این مهم با اقدام عملی و جهادی قابل تحقق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی عصر جمعه در جلسه شورای اداری کردستان در سنندج اظهار داشت: با ادعا و سخن گفتن پرحرارت اتفاق مهمی در زندگی مردم نمی افتد و بلکه انتظار رهبری و مردم اقدام و عمل است و باید با جدیت کار کرد و پرونده و کارنامه ارائه داد.

وی با بیان اینکه مردم کردستان مخلصانه برای انقلاب کم نگذاشتند، اضافه کرد: امروز وظیفه داریم کار مضاعفی برای مردم این خطه و در مجموع ملت ایران انجام دهیم و مردم شایسته بهترین خدمات هستند.

رییس جمهور بر لزوم نگاه ویژه و تحولی به کردستان تاکید کرد و افزود: زمانی کسانی در جای جای این استان در دوران دفاع مقدس نام آور شدند و آنان همان شهیدان و رزمندگان بسیجیان بودند، چرا که اهل عمل و اقدام عملی بودند و باید از آنان الگو گرفت.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت و مجلس نباید کار را به گردن هم بیاندازند، ادامه داد: باید در درجه اول در پیشگاه خداوند و سپس نزد مردم و ارباب رجوع و سلسله مراتب پاسخگو باشیم.

وی یادآور شد: در حوزه مسوولیت، مهم انجام دادن کار است و انتظار مردم از ما مدیران این است که در زندگیشان تحول ایجاد کنیم و اگر این اتفاق افتاد، کار را به درستی انجام داده ایم.

رییس جمهور، دولت را دارای توانایی های زیاد معرفی کرد و افزود: همه کسانی که به نام این دولت، مجلس و نظام در جای جای کشور کار می کنند، باید در عمل و اجرا تلاش کنند که گره ای از مشکلات مردم گشوده شود و در این راه باید نگاهمان به داخل باشد، نه بیگانگان، چرا که بیگانگان دلشان برای ما نسوخته است و برای ما کاری نمی کنند.

آیت الله رئیسی گلایه مردم از تورم را درست دانست و افزود: دولت لایحه دوفوریتی علت های تورمی که در قانون می توان مانع از آن شد را به مجلس تقدیم کرده است و باید کاری کرد که دلایل تورم ایجاد نشود که خواست مردم است.

وی با طرح این سوال از مدیران استان که چند سرمایه گذار به کردستان آورده اید؟ اضافه کرد: رشد اقتصادی در گرو افزایش سرمایه گذاری است مدیران باید در این راستا پیگیر بوده و احساس مسوولیت کنند.

رییس جمهور بر لزوم افزایش بهره وری و تحول در همه بخش ها تاکید کرد و گفت: مردم امتحانشان را پس داده اند و حالا نوبت ما است که برای تحول در بخش اقتصادی و زندگی کردم عمل کنیم.

آیت الله رئیسی مدیر سیاسی را مدیری دانست که از جامعه و نیازهای آن شناخت داشته باشد و ادامه داد: مدیران وظیفه دارند در این راستا ایفای نقش کنند و در میدان عمل باشند.

وی تاکید کرد: انتظارم این است که مدیران نگاه تحولی به استان داشته باشند و امروز با بررسی های صورت گرفته، تلاش مان این بود که مشکلات بخش های کشاورزی، راه و آب را در کردستان احصا و با اختصاص اعتبارات مناسب، برای رفع آن گام برداریم.  

رییس جمهور با بیان اینکه دغدغه من در استان هایی مانند کردستان، بیکاری است، اظهار داشت: جوانی که فارع التحصیل شده نباید احساس کند بیکار می ماند و این مهم با تلاش دستگاه های مختلف و ایجاد اشتغال و خط تولید توسط آنان قابل تحقق است.

وجود امنیت و وحدت بین اقوام و مذاهب در کردستان به عنوان بزرگترین نعمت، پرداخت تسهیلات کم بهره به روستاییان، تلاش برای توسعه اقتصاد روستایی و جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی، از دیگر نکاتی بود که آیت الله رئیسی به آن اشاره کرد.

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

 رئیسی: هر گره‎ای که از زندگی مردم باز شود، خواست دولت است

هر تولید کننده‎ای که تولید را افزایش دهد، هم نور امیدی است در دل مردم، هم باعث یأس ضدانقلاب و بدخواهان خواهد شد

 رئیس‎جمهور: بارها گفته‎ایم در دکترین نظامی ما، سلاح هسته‎ای جایی ندارد

رئیسی: امروز برنامه دولت مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است

لحظه ورود رئیس‎جمهور به ورزشگاه سنندج و استقبال کم نظیر مردم

 باید کاری کنیم که هر چیزی دلالت تورمی دارد ایجاد نشود

رئیس‎جمهور در جلسه شورای اداری کردستان: مجلس همت کند به لایه دوفوریتی دولت برای جلوگیری از دلالتهای تورمی رای بدهد.

برخی از مواد قانونی تورم ایجاد می‎کند دولت و مجلس باید دقت کنند.

مردم انتظار تحول در زندگی، شغل و سبک زندگی و آنچه که الان گرفتار آن هستند را دارند.

همه مسئولان تلاش کنند تا سرمایه‎گذاران را جذب کنند.

رئیس‎جمهور: مدیر سیاسی کسی است که جامعه را بشناسد، نیاز جامعه را بداند و حاضر باشد خطر کند و وارد میدان شود

رئیس‎جمهور: حرکت جهادی، میدان عمل و اجراست، نه حرف و ادعا

رییس جمهور: رفع محرومیت های کردستان نیازمند نگاه متفاوت در بودجه است

 رییس جمهور در نشست خبری پایانی سفر یک روزه خود به استان کردستان در جمع خبرنگاران در سنندج گفت: برای رفع محرومیتهای کردستان باید در تقسیم منابع و بودجه، نگاهی متفاوت داشت و شاخص ها جبران شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان در سنندج اظهار داشت: در سفر به استان اعتبارات بسیار خوبی برای ۱۸۲ طرح در حوزه های مختلف بهداشت، آب و خاک، فرهنگ و صنعت و معدن اختصاص یافت.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴۹ طرح در حوزه زیربنایی، ۱۰ طرح بهداشت و درمان، ۱۸ طرح در حوزه آب و خاک و طرح هایی نیز در بخش های اشتغال، فرهنگ، صنعت و معدن است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری در استان، افزود: محوریت ما در کردستان مساله اشتغال است چرا که بیکاری همه را رنج می دهد.

رییس جمهور تاکید کرد: طرح های ما بیشتر بر مبنای اشتغال و محرومیت زدایی است و ضمانت این مهم پیگیری وزرا در مرکز و مدیران کل استانی است، به گونه ای که مردم احساس آنچه تصویب شده در جهت تغییر زندگی آنان نقش دارد.  

آیت الله رئیسی یادآور شد: اعتبارات بسیار خوبی به استان اختصاص داده شده است و در این راستا هشت هزار شغل جدید در حوزه های مختلف ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری‌ و اشتغال از اولویتها در استان است افزود: ۱۰ طرح صنعتی در ۱۰ شهرستان از طریق به شرکت‌های وابسته به وزارت کار در استان کردستان اجرایی می‌شود که اشتغال قابل توجهی برای استان ایجاد می‌شود و این غیر از سرمایه‌گذاری های خارجی است که دولت پیگیری می‌کند.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: مشکل پروژه‌های نیمه تمام در شهرکهای صنعتی را قبل از پروژه جدید در دولت پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به مصوبات امروز سفر به کردستان ادامه داد: تصویب اعتبار برای تملک اراضی و تصویب و آماده سازی مناطق آزاد که اساسنامه آن به زودی در دولت تصویب می‌شود شرایط کارهای تولیدی و اشتغالزا را در استان فراهم می‌کند.

رییس جمهور یادآور شد: مناطق آزاد به سمت واردات رفته و از مسیر خود منحرف شد اما اساس آن بر این است که مواد اولیه وارد و تولید و اشتغال رونق یافته و صادرات انجام شود.

کردستان بیست و هفتمین مقصد سفر استانی آیت الله رئیسی و هیات دولت انتخاب است و بیست و ششمین سفر رییس جمهور  به خراسان شمالی بود.

اخبار مربوط به بیست و هفتمین سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان را می توان در پرونده خبری به آدرس این پیوند پیگیری کرد: سفر رییس جمهور به استان کردستان؛ دیار فرهنگ و هنر

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها