خبر به روایت «فردا»

بازگشت به مذاکره/ حرف‌های رئیسی با مردم/ سیاست شکست خورده/ مبارزه بی‌تعارف

کد خبر: 1157581

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازگشت به مذاکره/ حرف‌های رئیسی با مردم/ سیاست شکست خورده/ مبارزه بی‌تعارف

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ از سرگیری مذاکرات

«اعتماد» سفر بورل به تهران و رایزنی‌هایش با امیرعبداللهیان را راهگشا توصیف کرده و با تیتر «از سرگیری مذاکره انتخاب مشترک تهران - واشنگتن» نوشته: «ایران و امریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد. گفت‌وگوها در یک کشور حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد». در این گزارش آمده است: «این سفر انتظارها برای حصول توافق در آینده‌ای نزدیک را افزایش داده اما باید دید که تهران و واشنگتن که هر دو گزینه ادامه مذاکره را بر تداوم سکون ترجیح دادند در دور جدید مذاکراتی چه موضعی اتخاذ خواهند کرد؟ در حالی که تهران می‌گوید آنچه باقی مانده خطوط قرمز غیرقابل تغییر است، واشنگتن خواسته‌های تهران را فرابرجامی می‌داند. ... در حالی که ایران و امریکا هرکدام توپ را در زمین دیگری فرض می‌کنند، واقعیت آن است که در تابستان 1401 درست مانند تابستان 1394، این اراده سیاسی مقام‌های ارشد نشسته در تهران و واشنگتن است که می‌تواند سوت پایان مذاکرات و احیای برجام را به صدا درآورد. آیا نتیجه برآورد هزینه و فایده توافق در این دو پایتخت به سود دیپلماسی خواهد بود؟ تا هفته دیگر صبر کنید.»

اعتماد

جوان/ عدالت آموزشی با شهریه ۵۰ میلیونی!

«جوان» عکس یک امروز خود را به حضور بورل در تهران و بازگشت به میز مذاکره اختصاص داده است. در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما سراغ یک مطالبه مهم شهروندان یعنی «عدالت آموزشی» رفته و با اشاره به شهریه‌های کلان فعلی نوشته: «پرداخت این شهریه‌های نجومی از سوی والدین اگر چه به امید موفقیت فرزندانشان در ماراتن رقابت بر سر رشته‌های خاص و دانشگاه‌های خاص پرداخت می‌شود، اما واقعیت این است که درصد ناچیزی از دانش‌آموزان شانس موفقیت در این رقابت را دارند و بقیه این بچه‌ها پس از پایان دوران تحصیل بی‌آنکه هیچ مهارتی داشته باشند، برای سال‌های بعد پشت کنکور رها می‌شوند! نظام سرمایه‌داری چنبره‌زده در حوزه آموزش هنوز هم رؤیا می‌فروشد! بر این اساس، خانواده‌ها برای آنکه آنچه خودشان نداشته‌اند، فرزندانشان داشته باشند در هر طبقه و سطح اقتصادی در تلاشند تا فرزندانشان را به مدارس غیر‌دولتی بفرستند؛ مدارسی که خروجی‌های کنکور اثبات می‌کند کارآمدی‌شان با مدارس دولتی عادی زمین تا آسمان فرق دارد. به همین خاطر خانواده‌ها خودشان را به هر دری می‌زنند تا فرزندشان در مدرسه بهتری درس بخواند.»

جوان

شرق / دست‌و‌دل‌بازی‌های عجیب بانکی

«شرق» در تیتر یک امروز خود با اشاره به رایزنی‌های دیروز بورل در تهران، برجام را در دسترس دانسته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود اما با اشاره به اینکه «برخی ابربدهکاران بانکی وام‌های کم‌بهره با مهلت بازپرداخت ۴۰‌ساله و بیشتر گرفته‌اند» تیتر زده «دست‌ودل‌بازی‌های عجیب بانکی» و نوشته: «وام‌های کم‌بهره با مهلت بازپرداخت ۴۰‌ساله و حتی بیشتر! اتفاق درخور توجه فهرست دانه‌درشت‌های بانکی است.‌بانک‌هایی که حالا در صورت مالی‌شان زیان‌های بزرگ را به ثبت رسانده‌اند، تسهیلات کلانی با شرایط اعجاب‌آور به بدهکاران بزرگ بانکی پرداخته‌اند که از آن جمله بازپرداخت وام در مدت ۲۰۰ تا ۵۰۰ ماه و حتی بیشتر است!»

«شرق» به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز گزارشی دارد که با تیتر «نشئه درد» عکس یک شده است. در این گزارش آمده است: «با وجود افزایش رو به رشد معضلات اجتماعی، اعتیاد شکل زنانه و کودکانه هم به خود گرفته است.»

شرق

کیهان/ نیروگاه اتمی تمام ایرانی

«کیهان» امروز بیشتر خبری است. گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب رئیسی را عکس و این وعده او را که گفت: «آثار تورمی فعلی در فاصله زمانی کوتاهی از بین خواهد رفت» تیتر کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود به سخنان اخیر رئیس ‌سازمان انرژی اتمی پرداخته و از «طراحی نیروگاه تمام ایرانی برای تولید 10هزار مگاوات برق اتمی» خبر داده است.

کیهان همچنین در گزارش دیگری که تیتر دو کرده با اشاره به «نامه ۱۰۰۰ استاد دانشگاه و حوزه به رؤسای سه قوه درباره فضای مجازی» نوشته: «هزار نفر از اساتید دانشگاه و حوزه در نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه، خواستار اهتمام جدی به رفع عقب‌ماندگی و جلوگیری از آسیب‌های گسترده فضای مجازی کنونی ایران شدند. نویسندگان و امضاکنندگان این نامه، ضمن توجه دادن مسئولان به مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم حکمرانی و سالم‌‌سازی عرصه فضای مجازی، انتظارات خود را در این زمینه به صورت روشن از هر یک ازسران قوا به‌ویژه ریاست محترم جمهور مطرح کردند.»

کیهان

آرمان ملی/ کوچ اجاره‌نشین‌ها

«آرمان ملی» امیرعبداللهیان و بورل را عکس یک کرده و از جان دوباره‌ای که به برجام داده شده، نوشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده اما به معضل اجاره‌بها پرداخته است. گزارش نویس این روزنامه با عنوان «کوچ اجاره‌نشین‌ها به حاشیه شهر» نوشته است: «در شرایطی که افزایش اجاره بها از سوی دولت 25 درصد اعلام شده، اما مالکان بی‌توجه به این قانونی تا 200 درصد، افزایش اجاره بها را در مرکز تهران اعمال کرده‌اند. این موضوع را می‌توان در صحبت‌های مردم و مشاوران منصف املاک به‌وضوح مشاهده کرد، در فصلی که به فصل پیک اثاث کشی شهرت دارد، بنگاه‌ها از رکود کاریشان سخن می‌گویند و مردم هر سال برای پیدا کردن یک سقف ناامیدتر می‌شوند. صحبت از کوچ مردم به حاشیه تهران و دیگر کلانشهرهاست، آن‌هم در روزهایی که پروژه‌های مسکن سازی دولت یازدهم، دوازدهم با شکست روبه‌رو شد و قضاوت در مورد ساخت سالیانه یک میلیون مسکن دولت سیزدهم زود است.»

آرمان ملی

ایران/ دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی

«ایران» گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب رئیسی با مردم را عکس یک کرده و با تیتر «دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی» به بازنشر برخی از سخنان رئیس جمهور پرداخته است. آنطور که این روزنامه دولتی نوشته، اهم سخنان رئیسی به شرح زیر است: 

*بر خلاف سالیان گذشته 40 درصد از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود  ، همچنین  5/14 درصد به حساب وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و ...  واریز می‌شود،  بنابراین 45درصد از پول نفت در اختیار دولت قرار می ‌گیرد

 *دولت را با تورم 60 درصدی ماهانه و کسری بودجه 480هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم

*تورم ناشی از اصلاح ارز  ترجیحی ظرف مدت کوتاهی از بین می رود

*تا زیرساخت‌های لازم  فراهم نشود ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود

*قیمت سوخت و نان در کشور تغییر نمی‌کند

*در 4 سال، 4 میلیون مسکن ساخته خواهد شد

*شرکت ‌های بزرگ ایرانی در حال سرمایه‌گذاری 17 میلیارد دلاری داخلی هستند

*در سه ماهه اول امسال 20 درصد رشد تجاری داشتیم، زمینه برای رشد تجاری در منطقه بسیار زیاد است

ایران

سازندگی/ ایران، یک سال بعد

«سازندگی» به مناسب اینکه یک سال از انتخابات ریاست جمهوری 1400 گذشته یک نشست کلاب هاوسی با حضور حسین مرعشی، صادق زیباکلام، علی هاشمی، طیبه سیاوشی، زهرا نژادبهرام، دیاکو حسینی و احمد میدری برگزار کرده است. جلد امروز این روزنامه نیز به همین نشست اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش مرعشی گفته: «آقایان می‌گویند زندگی مردم را به برجام گره نمی‌زنیم، مگر شما گره زده‌اید که می‌گویید گره نمی‌زنیم. این گره خورده شده است چرا چشم‌مان بر واقعیت می‌بندیم.»

صادق زیباکلام نیز گفته: «8 سال ریاست جمهوری آقای روحانی را دیدیم و این یک سال ریاست جمهوری آقای رئیسی را نیز مشاهده کردیم. تفاوت این دو دولت با گوشت و پوست قابل لمس است».

سازندگی به نقل از احمد میدری آورده است: «کشور کهی نیروهای سیاسی‌اش نتوانند توافق کلی داشته باشند. شایسته‌سالاری را تجربه نمی‌کند و تغییرات مدیریتی هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند».

طبق گزارش امروز سازندگی، علی هاشمی در نشست کلاب هاوسی گفته: «مسائل کلیدی ما سرمایه‌گذاری و توسعه است و در شرایط حاضر مشکل بیکاری نیز داریم. این مسائل به وسیله همسایگان قابل حل نیست».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ تور خالی مالیات بر لوکس‌ها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «تور خالی مالیات بر لوکس‌ها» نوشته: «سیاستگذار با این تصور که «ریشه جهش قیمت مسکن، خانه‌های لوکس است» و «امکان درآمدزایی در بودجه با اخذ مالیات از این املاک وجود دارد»، معادله‌ای برای تنظیم مالیاتی بازار مسکن تعریف کرد. این معادله اما از دو بابت «نرخ مالیات و تعیین کف قیمت خانه‌های مشمول» کاملا با «فرمول جهانی مالیات تنظیم‌گر در بخش مسکن» مغایرت دارد. کارنامه «اخذ مالیات از املاک لوکس» برای دو ماه اول امسال نشان می‌دهد تور مالیاتی دولت حداکثر ۲درصد از این املاک را رهگیری کرده است. مسوولان دولتی البته برای توجیه این شکست، موضوعی را مطرح می‌کنند که با واقعیت بازار معاملات مسکن در تضاد است. پشت‌صحنه شکست اما نشان می‌دهد «انتخاب بیراهه مالیاتی برای تنظیم بازار مسکن» باعث شده جریان ملاکی با حبس خانه‌های قابل ورود به بازار خرید و اجاره مسکن، همچنان از این رهگذر نفع ببرد.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ اطمینان‌بخشی رئیسی

«وطن امروز» اظهارات دیشب رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم را «اطمینان بخشی رئیسی» توصیف و تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود نیز به گفت‌وگوهای دیروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرخارجه کشورمان در تهران پرداخته و با تیتر «دوباره مذاکره» نوشته: «هر چند به احتمال زیاد بورل حاوی پیام‌هایی از طرف واشنگتن بوده اما مسؤول ارشد دیپلماسی باید بداند دولت بایدن هیچ تمایلی به اتخاذ تصمیمات جدی ندارد یا اساسا با توجه به وضعیت داخلی آمریکا در شرایطی نیست که بتواند تصمیم بگیرد، بنابراین در یک وضعیت دوگانه قرار گرفته است.  شاید نقطه روشن سفر بورل به تهران را باید در مواضع روز گذشته او در وزارت خارجه جست‌وجو کرد. مسؤول ارشد سیاست خارجی اروپا که تا چندی قبل با ادبیات تهدید‌آمیز و تعیین ضرب‌الاجل با کشورمان صحبت می‌کرد، دیروز اما از بازار بزرگ ایران و غیرممکن بودن هر ترتیب امنیتی منطقه‌ای بدون ایران گفت ... شاید البته این قسمت از اظهارات جوزپ بورل تاثیر پاسخ عملیاتی ایران به قطعنامه اخیر شورای حکام بوده است.»

وطن امروز

صبح نو / مبارزه بی‌تعارف

«صبح نو» در گزارشی که امروز عکس روی جلد کرده به بررسی نسبت برگزاری دادگاه‌های ابرمفسدان اقتصادی با سند تحول قوه قضاییه پرداخته و تیتر زده: «مبارزه بی‌تعارف با «رعیت»های شاه‌نشین».

این روزنامه اصولگرا گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در تهران را «احیای مذاکرات» دانسته و به این اشاره کرده که بورل از تصمیم تهران و واشنگتن برای بازگشت به وین گفت. صبح نو البته سرمقاله امروز را هم به همین موضوع اختصاص داده و از «مذاکره پس از قطعنامه» نوشته است.

نوار پایین صفحه در این روزنامه اما حاوی گزارش‌هایی است که به موضوعات داغ روز از اعم سیاسی و غیر سیاسی می‌پردازد. از «جلوگیری از تشکیل ناتوی عربی» گرفته تا «جدیت در توسعه اتمی». همچنین وضعیت و سرانجام طرح پزشک خانواده را بررسی کرده و تیتر زده «15 سال ناتمامی». 

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها