مجلس یازدهم، پیگیر حل مشکلات مالی سربازان/تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال

کد خبر: 1157331

در مقابل هیچ توطئه‌ای نباید به دشمن باج دهیم. امام(ره) و ملت حتماً این را از ما می‌خواهند و اسلام نیز اجازه باج دادن به دشمن را به ما نمی‌دهد. البته همین‌قدر که به بازدارندگی اعتقاد داشته و در مقابل دشمنان می‌ایستیم به همین میزان نیز اهل تعامل و گفت‌وگو بوده و منطق داریم. یک انقلابی عاقل هستیم اما عقل ما مبتنی بر سنت‌های الهی و متصل به وحی بوده و عقل ابزاری نیست. ما اهل یادگیری هستیم اما هیچ‌وقت مقلد منفعل در مقابل دنیا نخواهیم بود.

 مجلس یازدهم، پیگیر حل مشکلات مالی سربازان/تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی، استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور که صبح امروز پنجشنبه (2 تیر) به منظور هم اندیشی، حل مسأله و امیدآفرینی و با شعار هر دانشگاه، یک اندیشکده در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت:  این جلسه برای من فرصت مغتنمی است زیرا در جمع استادان و نخبگانی هستم که به عنوان فعالان نهادهای علمی تحول را در کشور شکل می دهند و هدایت می کنند.

 قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، و قانون اجاره‌داری حرفه‌ای: بخشی از اقدامات مجلس برای حل مشکل مسکن

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در هجدهمین همایش هم‌اندیشی دبیران، استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور:

 به‌خاطر مشکلات موجود در حوزه مسکن صحن مجلس روز گذشته با این جمع‌بندی که اگر خانواده‌ها بخواهند صددرصد درآمد خود را بدهند که یک مسکن اجاره‌ای یا تملکی برای شأن زندگی خود تهیه کنند، دچار مشکل خواهند شد؛ لذا اگر بتوانیم مشکل مسکن یک فرد را حل کنیم بخش مهمی از مشکل زندگی مردم حل‌شده است.

 در قانون جهش تولید ساخت ۴ میلیون مسکن را تصویب کردیم و همچنین ازآنجایی‌که در وضعیت فعلی، ۲ میلیون مسکن احتکار شده و خالی قرار دارد توانستیم با مالیات گذاری بر این املاک آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم؛ ضمن اینکه روز گذشته نیز به قانون اجاره‌داری حرفه‌ای ورود کردیم که تاکنون نداشتیم و بنگاه‌های املاک هر کاری می‌خواستند می‌کردند.

 دوراندیشی مجلس نسبت به امنیت غذایی، پیش از وقوع جنگ اوکراین

 قانون امنیت غذایی زمانی به تصویب رسید که هنوز جنگ اوکراین اتفاق نیفتاده بود. امروز بخش قابل‌توجهی از نهاده‌ها در کشور ذخیره‌سازی شده است که مجلس خیلی زودتر نسبت به این موضوع پیش‌بینی و اقدام کرد. همچنین مجلس قانون جهش تولید در حوزه دانش‌بنیان را تصویب کرد که امروز از جهت اعتباری، مالی و حقوقی یک قانون جامع است که همه صاحب‌نظران عرصه دانش‌بنیان نسبت به آن نظر خوبی دارند.

تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال

 این قانون بیش از ۱۰ سال بود که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و حدود ۹ ماه رفت‌وبرگشت داشت چراکه واقعیت این است که مقطع آموزش‌وپرورش حتی از آموزش عالی نیز مهم‌تر بوده و شرایط فعلی معلمان چندان خوب نیست، درحالی‌که همه هویت آموزش‌وپرورش به معلمان است و خوشبختانه تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال محقق شد.

 آیین‌نامه نظارتی سازمان برنامه‌وبودجه اجازه نمی‌دهد تا افراد با بودجه عمومی دولتی کاری انجام دهند و حتماً باید هویت حقوقی و شرکتی خود را داشته باشند ازاین‌رو به گروه‌های جهادی و فعال درزمینهٔ محرومیت‌زدایی اجازه دادیم تا بتوانند از این اعتبارات در راستای فعالیت‌های جهادی و توسعه مناطق محروم استفاده کنند.

 تصمیم جدی مجلس برای تعیین تکلیف سکونتگاه‌های غیررسمی

 بر اساس اطلاعاتی که طی ۱۲ سال حضور در شهرداری و ۵ سال در نیروی انتظامی کسب کرده و شناختی که در لایه‌های زیرین و بالایی اجتماعی در ابعاد مختلف دارم می‌گویم که ۸۰ درصد سکونتگاه‌های غیررسمی به‌صورت جدی آسیب‌پذیر هستند. همه این منازل به دلیل نداشتن سند و ساخت غیراستاندارد یکی از نقاط آسیب هستند که در بودجه امسال تصویب کردیم که همه سکونتگاه‌های حریم شهرها که مشکل سند به لحاظ ملی، دولتی، منابع طبیعی دارند باید تعیین تکلیف شده و با قیمت منطقه‌ای و با رقمی منطقی به نام ساکنانشان ثبت شود تا مشکل بخش اعظمی از ۳ دهک پایین جامعه حل شود. درواقع این نوع تصمیمات خنثی‌سازی تحریم به شمار می‌آید. به تعبیری خنثی‌سازی تحریم‌ها یعنی اتخاذ تصمیمات اورژانسی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تا زمانی که بتوانیم مشکل تورم را حل کنیم.

 براساس آمار بیش از ۱۱۰ میلیون دفترچه خدمات درمانی داشتیم، این در حالی بود که تنها ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم و ۱۵ میلیون نفر آن‌ها هم بدون دفترچه هستند که حاکی از نحوه غلط حکمرانی در کشور است. لذا امسال پیش‌بینی کردیم ۶ میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه که بیمه ندارند با مصوبه‌ای بدون اخذ وجه تحت پوشش قرار گیرند و ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز به آن اختصاص دادیم.

بیش از ۵ میلیون نفر ظرف ۳ ماه به‌صورت غیرحضوری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

امروز کشور در کنار جهاد تبیین نیازمند جهاد تصمیم است. به‌موجب مصوبه مجلس در موضوع بیمه، ۵ میلیون و ۳۷۹ هزار نفر از ۶ میلیون نفر تا ۳۱ خرداد یعنی ظرف ۳ ماه بیمه شدند و بقیه از افرادی بودند که در شناسایی آن‌ها مشکل داشتیم و داده‌های مرکز رفاه در ۳ دهک دچار ایراد بود.

 از این تعداد نیز ۳۰۲ هزار نفر در بلاتکلیفی هستند که مشکل کد ملی و تطبیق با محل سکونت داشته‌اند و گفتنی است که همه این کارها به‌صورت غیرحضوری انجام شد و برای افراد پیامک ارسال شد که شما از امروز بیمه‌شده‌اید.

در حوزۀ سازمان غذا و دارو دچار تضاد مدیریت منافع هستیم

 در حوزه بهداشت آن‌قدر لنگ می‌زنیم که بار روی درمان افتاده و آن را پرهزینه کرده است و در این خصوص باید بپذیریم سازمان غذا و دارو مشکلات جدی دارد که دقیق عرض می‌کنم حتماً در این حوزه تضاد مدیریت منافع داریم.

 امسال صندوقی تأسیس کردیم که ۵ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، در نظر گرفته است. ظرف ۳۰ سال گذشته بارها در مجلس، شهرداری و هر سازمانی که کار می‌کردم با این بیماران روبرو بوده‌ام و حتی دیده‌ام که بعضاً به‌خاطر موضوعات ژنتیکی یک خانواده با ۶ فرزند معلول و مادری که سرپرست خانوار است دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، ازاین‌رو امسال برای آن‌ها کارت سلامت و اعتبار درمان در نظر گرفته شد و همچنین صندوقی ایجاد شد که به آن‌ها وام قرض‌الحسنه اختصاص پیدا کند.

 مجلس یازدهم، پیگیر حل مشکلات مالی سربازان

مجلس برای سربازان متأهل دارای ۲ فرزند حقوقی در نظر گرفت که به میزان کف حقوق یک کارگر است. این دسته از سربازان حدود ۶۰۰ هزار نفر از جوانان کشور را تشکیل می‌دهند و وضعیت آن‌ها به‌گونه‌ای بود که بعضی از آن‌ها برای مرخصی رفتن هم پول نداشتند.

 در حال حاضر متوسط حقوق سربازان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بااین‌حال الآن وضعیت به‌گونه‌ای است که آن دسته از سربازانی که غیبت داشته‌اند به خدمت مراجعت کرده‌اند و ازاین‌رو به تعبیری ۶۰۰ هزار شغل هم ایجاد کرده‌ایم.

 مجلس یازدهم مشکلات را بر اساس اولویت دنبال می‌کند

قوه مقننه مسائل را بر اساس اولویت دنبال می‌کند. هرگز منکر اشکالات یا به دنبال اینکه بگویم همه کار خود را انجام داده‌ایم نیستم اما در سال‌های بعد از انقلاب همواره وقتی با دوستان خود صحبت کرده‌ام، گفته‌ام که اگر روزی ناامیدی که از خصائل شیطانی است سراغ یک بچه مسلمان انقلابی آمد، باید به کارهای بزرگ خود نگاه کنیم. از سوی دیگر باید زمانی که به کارهای بر زمین مانده نگاه می‌کنیم به خود بگوییم آیا من بودم و این کارها انجام نشده است؟ که این نگاه دوسویه، تعادل و انرژی به ما می‌دهد و همان انقلابی گری است.

 نظام بروکراسی مهم‌ترین چالش کشور است

سیستم بروکراسی کشور بخشی از نظام حکمرانی است. روز گذشته فوریت طرحی در مجلس به تصویب رسید که این موضوع حل شود. امروز وقتی در هر اتاق اداره‌ای را باز می‌کنید می‌بینید نوع استخدام‌ها چقدر متفاوت است و برخی رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و غیره هستند درحالی‌که ممکن است همه مدرک تحصیلی دکترا و ۱۵ سال سابقه کار داشته باشند. او که رسمی است اگر کارکرد مثبتی هم نداشته باشد، به دلیل نوع استخدام امکان بیرون کردنش نیست اما کسی که شرکتی است، چند برابر همکار رسمی خود کار کرده و یک‌سوم او حقوق دریافت می‌کند و اسم این را عدالت هم گذاشته‌ایم.

 این موضوعات در یک‌قدمی ما قرار داشته و می‌توانستیم آن‌ها را حل کنیم اما ایستاده‌ایم تا فرد دیگری بیاید و آن را حل کند درحالی‌که حل این مسئله صرفاً نیاز به یک حرکت دارد. به همین دلیل اگر از من سؤال کنید مهم‌ترین چالش کشور چیست، می‌گویم نظام حکمرانی کشور است.

به دشمن باج نمی‌دهیم، اما اهل تعامل هستیم

 در مقابل هیچ توطئه‌ای نباید به دشمن باج دهیم. امام(ره) و ملت حتماً این را از ما می‌خواهند و اسلام نیز اجازه باج دادن به دشمن را به ما نمی‌دهد. البته همین‌قدر که به بازدارندگی اعتقاد داشته و در مقابل دشمنان می‌ایستیم به همین میزان نیز اهل تعامل و گفت‌وگو بوده و منطق داریم. یک انقلابی عاقل هستیم اما عقل ما مبتنی بر سنت‌های الهی و متصل به وحی بوده و عقل ابزاری نیست. ما اهل یادگیری هستیم اما هیچ‌وقت مقلد منفعل در مقابل دنیا نخواهیم بود.

 در نظریه و نظام سیاسی باید سعادت دنیوی و اخروی مردم را پیش ببریم. باید این موضوع را به‌عنوان یک امتیاز و ترجیح برای مردم بیاوریم و در این مسیر به‌درستی پیش برویم. در تبیین چگونگی نقش دین در اداره جامعه باید در عمل و بیان خود درست عمل کنیم و منافع حقیقی مردم را ببینیم نه اینکه به سمت منافع جریانات سیاسی و گروه‌های منفعت‌طلب رفته و باندگرایی و قبیله‌گرایی کنیم که اگر این‌طور شود، منابع حقیقی جامعه و منفعت مردم را نیز نخواهیم دید. رمز ماندگاری نیز در مکتب قرآن و فرهنگ اهل‌بیت(ع) این است که هرکه برای مردم تأمین منفعت بیشتری کند، عبد صالح خدا خواهد بود.

 نهاد علم و نظام حکمرانی باید درهم‌تنیده کار کنند

گاهی بعضی از موضوعات و مفاهیم به‌جای عملیاتی شدن مسیر واقعی و اثرگذاری حقیقی خود را پیدا نمی‌کنند. وقتی ما از ایجاد قرارگاه برای یک موضوع صحبت می‌کنیم، منظورمان تولید فکر، خلاقیت و حل مسئله است؛ نه اینکه سریع افراد قبل از توجه به بنیه فکری به دنبال تهیه ساختمان و دفتر و اتاق باشند، اگر کسی بنای کار قرارگاهی داشته باشد می‌تواند کارش را در یک کانکس و به‌صورت ۲۴ ساعته برای تولید ایده و فکر هم انجام دهد تا رشد فکری و عقلانیت محقق شود. اینکه افراد اول عضو هیئت‌علمی می‌شوند تا بعد کار کنند این روش نتیجه نمی‌دهد به همین دلیل چالش نظام حکمرانی زمانی حل می‌شود که ارتباط دقیق میان نهاد علم و نظام حکمرانی ایجاد شود و درهم‌تنیده کار کند.

 دانشگاه‌ها در رشته‌های تخصصی باید به حوزه‌های مردمی متصل شوند

 هر دانشکده‌ای که توانسته خود را به هر طریقی مثلاً در حوزه راه‌آهن، پتروشیمی، محیط‌زیست و غیره به حوزه مردمی متصل کند و دانشجو به محیط واقعی رفته و با آنجا یکی شده است ارتباط دانشگاه و جامعه نتیجه داده است و همه به سعادت دنیوی و اخروی رسیدند و هرکجا از هم جدا بودند، هیچ‌کدام به‌جایی نرسیده‌اند.

 در مدیریت به این موضوع رسیده‌ایم که شفافیت، هوشمندسازی و مردم سازی، کارآمدسازی را به دنبال خواهد داشت. کارآمدسازی مشکلات را برطرف می‌کند و بنده این موضوع را در نیروی هوایی، نیروی انتظامی، شهرداری و هم‌اکنون در مجلس دنبال می‌کنم. شما نیز که دارای عصاره‌ای از پیشکسوتان و جوانان باانگیزه هستید باید این مسیر را طی کنید.

مصداق تفاوت باور داشتن به «ما می‌توانیم» در شمال و جنوب اتوبان تهران-کرج

 به مراسم دهمین سالگرد شهادت شهید مقدم در کیلومتر ۱۵ اتوبان تهران-کرج که رفتم، مثالی عینی مطرح کردم. شمال اتوبان نیروی هوایی و جنوب آن صنایع خودرویی ایران‌خودرو بود. هر دو در همان نظریه سیاسی حکومت اسلامی فعالیت می‌کنند، و هر دو در حکمرانی نظام هستند اما یکی از آن‌ها به «ما می‌توانیم» مبتنی بر ۳ اصل معنویت، عقلانیت و عدالت، به علم و رشد فکری اعتقاد دارد به جوانان اعتبار داده و آن‌ها را درست تربیت می‌کند و آموزش می‌دهد که این آموزش صرفاً ذهنی نیست و نتیجه این می‌شود که در شمال اتوبان تجهیزات خاصی ساخته می‌شود؛ برای مثال گیربکسی از لیوان کوچک‌تر می‌سازد که چند هزار دور می‌چرخد. اما کمتر از یک کیلومتر در پایین اتوبان صنایع خودرویی قرار دارد که ماشینی در آن پارک شده و مانده و وقتی می‌پرسیم مشکل چیست؟ می‌گویند پمپ برف‌پاک‌کن آن نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها