خبر به روایت «فردا»

سرود عهد / ایران همدرد با آبادن/ کانادا، ورزش و سیاست/ سوپر انقلابی‌ها و رمز انقلابی ماندن

کد خبر: 1150155

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سرود عهد / ایران همدرد با آبادن/ کانادا، ورزش و سیاست/ سوپر انقلابی‌ها و رمز انقلابی ماندن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد / # کانادا _ ورزش _ سیاست

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به اقدام کانادا در راستای لغو دیدار دوستانه با ایران اختصاص داده و با عنوان «# کانادا _ ورزش _ سیاست» از «سیر تا پیاز بازی دوستانه نافرجام تیم ملی فوتبال کشورمان» گزارش داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب خطاب به مقامات کانادایی نوشته که اگر راست می‌گویید خاوری را برگردانید. در این گزارش آمده است: «در کنار فشارهای سیاسی، دو دلیل عمده برای لغو بازی از سوی رسانه‌های کانادایی اعلام شد: خودداری بازیکنان کانادا از حضور در این بازی و کنار کشیدن یک اسپانسر مشترک. ... جدا از این دو مورد، یک عکس نیز در سرنوشت بازی اثرگذار شد؛ عکس حمید استیلی در کنار یکی از افرادی که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را تحریم کرده است.»

اعتماد

جوان/ سلام جانانه دهه نودی‌ها به فرمانده

«جوان» اجتماع خانوادگی سلام فرمانده در استادیوم آزادی را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان  «سلام جانانه دهه نودی‌ها به فرمانده» نوشته: «اما اینکه مراسمی را که با هدف استغاثه و دعای جمعی برای ظهور منجی (عج) برگزار شده و حاضران با محوریت زمزمه سرود محبوب «سلام فرمانده» دعاگوی ظهور امام غایب شده‌اند، جشنی می‌نامند که حرمت روز عزا را نگه نداشته از عجایب روزگاری است که در آن همه‌چیز قرار است از سوی عده‌ای نه از منظر ملی و انسانی، بلکه از پشت عینک تنگ سیاسی مورد توجه قرار گیرد. حتی مراسمی که بیش از همه وجهه‌ای مردمی دارد و به صورت خودجوش برگزار شده‌است، چراکه نه سرود سلام فرمانده اثری سفارشی است و نه اقبال به آن از طریق بخشنامه‌های حکومتی صورت گرفته‌است.»

جوان

شرق/ اثر پروانه‌ای یک قانون بد

«شرق» امروز در گزارشی با تیتر «اثر پروانه‌ای یک قانون بد» سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «چگونه قانونی بد در تهران سال‌های 1370 فاجعه‌ای انسانی در آبادان 1401 آفرید؟» اشاره‌اش هم به قانون «فروش تراکم» یا تراکم‌فروشی است که نخستین بار در تهران سال‌های 1370 و به ابتکار شهرداریِ تحت مدیریت غلامحسین کرباسچی وضع شد. در این گزارش آمده است: «این قانون که کمابیش حمایت مدیران دولتی استان، اعم از استانداری و مسکن و شهرسازی را نیز با خود داشته، ظاهرا با هدف تسهیل فرایند ساخت و سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان تدوین شد اما خروجی نهایی آن دورزدن نظام مهندسی ساختمان، به عنوان تنها نهاد صنفی مهندسان در فرایند ساخت‌وساز بوده است و ساختمان عبدالباقی یکی از صدها نتایج چنین فرایندی است.»

شرق

کیهان/ سیلی صدهزار نفری به آمریکا

«کیهان» عکس یک امروز خود را به اجتماع ورزشگاه آزادی و خواندن «سلام فرمانده» اختصاص داده و از سنگ تمام گذاشتن دهه نودی‌ها گزارش می‌دهد. این روزنامه اصولگرا با تیتر طولانی «سیلی 100 هزار نفری به آمریکا و پادوهای دشمن در اجتماع باشکوه «سلام فرمانده» استادیوم آزادی» نوشته: «همخوانی «سلام فرمانده»، قدرت‌نمایی ملت ایران، در برابر «تروریسم رسانه‌ای» است. هر طنین «سلام فرمانده»، پشت قدرت‌های زورگو را می‌لرزاند و لا‌جرم، شبکه رسانه‌ای آنها را با همه عرض و طول شان، برای پرخاش و فحاشی و توهین، به صف می‌کند. آنها می‌ترسند، چون «فرهنگ مهدویت»، پادزهر ترس است و در مقابل ویروس‌های تحریم و تحریف و ترور، واکسینه می‌کند. این هراس، هنگامی بیشتر می‌شود که می‌بینند «سلام فرمانده»، منحصر به ایران نمانده و در میان ملت‌های دیگر (از کشمیر تا نیجریه) بازخوانی می‌شود؛ «عشق جانم... سلام امام زمانم».»

کیهان

آرمان ملی/ سرنخ اصلی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با جلیل خلیل‌مختار نماینده آبادان درباره فاجعه متروپل که با تیتر «دوربین‌های مدار بسته، سرنخ اصلی» منتشر شده است. او در این مصاحبه و در پاسخ به اینکه مقصران حادثه چه کسانی هستند، می‌گوید: «شهرداری آبادان باید در این زمینه دستور توقیف ساخت این مجتمع را می‌داد ... نهاد دوم سازمان نهاد مهندسی است که سه بار به شهرداری اخطار داده بوده اما شهرداری تمکین نمی‌کرده است. به همین دلیل این نهاد باید از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری می‌کرده و مسئولان شهرداری را مجبور به پاسخگویی می‌کرده که این اتفاق نیز رخ نداده است. ... متأسفانه سازمان نظام مهندسی تنها به نوشتن یک نامه اکتفا کرده و پیگیری‌های دیگر را انجام نداده که باید این کار را انجام می‌داد. ... نهاد سومی که در وقوع این حادثه نقش داشته اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان به عنوان نهاد عالیه نظارتی بوده که باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری از خود نشان می‌داده است.»

آرمان ملی

ایران / ایران همدرد آبادان

«ایران» ایران با اشاره به پیام‌های مسئولان، سفرها و اظهارات و تاکیدات درباره رسیدگی به فاجعه متروپل، عکس یک خود را به این موضوع اختصاص داده و با تیتر «ایران همدرد آبادان» نوشته: «دولت تمام امکانات و همت خود را به کار گرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب‌دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت.» این پیام و تأکید رئیس‌جمهور برای امداد و رسیدگی همه‌جانبه به حادثه سقوط متروپل آبادان است که در جلسه فوق‌العاده بررسی آخرین وضعیت این حادثه بیان شد. این جلسه پنجشنبه گذشته در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد و طی آن، گزارش‌های هیأت‌های اعزامی و نمایندگان دستگاه‌های درگیر در میدان، بررسی شد. همچنین آیت‌الله رئیسی، پیام رهبر معظم انقلاب درباره این حادثه را قرائت کرد که در آن بر «مجازات عبرت‌آموز» مقصران تأکید کردند. این جلسه را می‌‌توان نقطه عطفی در فرایند امداد و نجات این حادثه دانست. نقطه عطف، به این معنی که از ساعات نخست پس از سقوط متروپل آبادان، دولت همه ظرفیت‌های خود را به میدان آورده بود.»

ایران

وطن امروز / یونان نقره‌داغ شد

«وطن امروز» تیتر یک امروز خود را به واکنش ایران به توقیف نفتکش ایرانی و تحویل محموله آن به دولت آمریکا اختصاص داده و با تیتر «یونان نقره‌داغ شد» نوشته: «توقیف محموله نفتکش تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ساحلی یونان که با فشار و مداخله دولت آمریکا در حال انجام است هم از دیگر اقدامات مکمل واشنگتن در جهت آمادگی آمریکایی‌ها برای زیستن بدون برجام صورت گرفته است.» این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «دولت بایدن گام‌های خود برای به شکست کشاندن پروژه احیای برجام را سرعت بخشیده است. همان‌طور که هفته گذشته برخی دیپلمات‌های اروپایی نسبت به انداختن مذاکرات وین در مسیر شکست توسط دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده و حتی هشدار داده بودند، نماینده امور ایران در دولت بایدن و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین با گفتن اینکه شانس شکست مذاکرات بیشتر از موفقیت آن است بر آن نگرانی‌ها صحه گذاشت.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ پازل پولی مسکو

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «پازل پولی مسکو کامل شد» نوشته: «سیاستگذار پولی روسیه پس از آغاز جنگ، بلافاصله نرخ بهره را از سطح ۵/ ۹ درصد تا ۲۰ درصد افزایش داد. این هنر سیاستگذار پولی در استفاده به موقع از ابزار بهره، توانست انتظارات تورمی را در آن زمان مدیریت کند. پس از افت التهابات، بانک مرکزی بلافاصله کاهش نرخ بهره را برای پرهیز از شرایط رکودی در دستور کار قرار داد. در گام اول نرخ بهره به ۱۷ درصد و در گام دوم به ۱۴درصد کاهش یافت. بانک مرکزی در سومین گام، این پازل پولی را تکمیل کرد تا نرخ بهره را به سطح ۱۱ درصد برساند. آمارها نشان می‌دهد در حالی که نرخ تورم روسیه در مسیر کاهشی قدم می‌گذارد، نرخ برابری روبل به دلار نیز به بیشترین میزان در ۴ سال اخیر رسیده است. سیاستگذار پولی روسیه، برگ برنده پوتین برای حفظ ثبات اقتصادی در زمان جنگ بوده که نشان می‌دهد چگونه یک تاکتیک برنده می‌تواند مسیر اقتصادی یک کشور را تغییر دهد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ رمز انقلابی ماندن

«صبح نو» جلد امروز خود را به رهبری و آنچه در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس گفتند، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با تاکید بر این بخش از سخنان ایشان که «بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب سوپر انقلابی بودند اما نتوانستند در مسیر بمانند» تیتر زده «رمز انقلابی ماندن». این روزنامه اصولگرا سرمقاله امروز را هم به «سوپرانقلابی‌ها» اختصاص داده و تاکید می‌کند که «سوپر انقلابی‌ها موجب واهمه و تردید عامه جامعه نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب می‌شوند».

صبح نو در صفحات داخلی خود به موضوعات متعدد دیگری پرداخته که برخی از آنها در صفحه یک دیده شده است مثلا «سلام فرمانده با یاد آبادان». این روزنامه همچنین گزارشی تحلیلی از تخلفات ساختمان‌‌سازی دارد که با عنوان «سقف‌های ناایمن» منتشر شده است. 

صبح نو

سازندگی/ اسم رمز همه فسادها

«سازندگی» جلد امروز خود را به تصویر مریم و رامین اختصاص داده و گزارش مفصلی درباره آنها دارد. مریم و رامین همان زن و شوهری بودند که نام‌شان در میان جانباختگان متروپل ثبت شد. این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز خود نیز بر این تاکید دارد که «پروژه‌های عمرانی در ایران بی‌نظم، فسادزا و واجد دالان‌های متعدد برای دور زدن قانون است».

سازندگی که ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران سازندگی است، همچنین نوشته: «حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه تلخ آبادان اعلام کرد: متروپل اسم رمز همه فسادها است».

سازندگی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها