قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

چرا توافق با عربستان محتمل است؟

کد خبر: 1144189

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشیم معتقد است که توافق با ریاض محتمل است چون به سیاست خارجی کم‌تنش نیاز دارند.

چرا توافق با عربستان محتمل است؟

گروه سیاست سایت فردا - خبرهای امیدوارکننده بعد از برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان بسیار بود، حتی الکاظمی نخست وزیر عراق رسما گفت که اطمینان داریم، توافق نزدیک است. ادعایی که تحلیلگران داخلی نیز آن را تایید کرده و به محقق شدن آن امیدوار هستند. 

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌المللی از جمله همین افراد است . او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «اصلی‌ترین دلیل این خوشبینی‌ها آن است که مذاکرات فی‌مابین تا دور پنجم برگزار شده و طرفین هم ابراز رضایت کرده‌اند»

وی توضیح داد: «این خود یک نشانه امیدوارکننده است زیرا در خیلی موارد کشورها در همان دور اول مذاکرات به گفت‌وگو پایان می‌دهند و مسائل حل‌نشده می‌ماند، یا گفت‌وگوها ادامه می‌یابد بدون اینکه ابراز رضایتی صورت بگیرد. در مذاکرات بین ایران و عربستان اما هم شاهد ادامه گفت‌وگوها هستیم و هم ابراز رضایت طرفین. ضمن اینکه در این مذاکرات درباره روند بازگشایی سفارت و ازسرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک هم تصمیم‌گیری‌هایی شده است.»

وی افزود: «عراقی‌ها به این موضوع نگاه سیاسی ندارند اما می‌دانیم که از نظر سیاسی هم عربستان واقعا در شرایطی قرار گرفته که علاقه دارد سیاست‌های گذشته را ادامه ندهد.»

این دیپلمات پیشین فکر می‌کند که مقامات عراقی نیز با اطلاع از تغییر رویکرد عربستان و عقب نشینی این کشور از سیاست‌های خصمانه خود، اینطور ابراز خوشبینی می‌کنند. او توضیح داد: «به هرحال عربستان در یمن یک سری ناکامی دارد، در داخل عربستان هم مشکلاتی دارد. به خصوص که بیماری ملک سلمان و احتمال جابه‌جایی قدرت و انتقال آن به بن‌سلمان نیز آنها را نیازمند کرده که سیاست‌ خارجی آنها با منطقه یک سیاست آرامی باشد چون سیاست تنش‌آلود می‌تواند به روند انتقال قدرت در این کشور لطمه بزند.»

قنادباشی در ادامه گفت: «ما علاقه ‌داریم که در منطقه تنش‌ها کاهش یابد تا قدرت‌های بزرگ به بهانه‌های مختلف در منطقه حضور پیدا نکنند. به عبارتی می‌خواهیم بهانه حضور کشورهای غربی در منطقه از میان برود لذا اگر عربستان دست از تنش‌زایی بردارد و منطقه را با سیاست‌های غلط خود متشنج نکند، غربی‌ها نیز از منطقه خواهند رفت.»

وی افزود: «این تحولات احتمالی ما را یک گام به سیاست‌های خودمان که همان منطقه آرام، عاری از تنش و بدون حضور نیروهای خارجی است، نزدیک می‌کند. ما می‌خواهیم ملت‌ها در منطقه با بهره‌برداری از اشتراکات خود، تعاملات خوبی داشته باشند اما دشمن می‌خواهد در این منطقه مناقشه و درگیری و چنددستگی ایجاد شود لذا از این جهت توافق با عربستان در جهت تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها