قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

دلایل خوشبینی به بهبود روابط با عربستان

کد خبر: 1142686

قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» دلایل خوشبینی به بهبود روابط با عربستان را برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در این مقطع زمانی شاهد ترمیم روابط باشیم.

دلایل خوشبینی به بهبود روابط با عربستان

گروه سیاست سایت فردا – مقامات رسمی حرفی نزده‌اند اما آنطور که رسانه‌های داخلی و خارجی نوشته‌اند، دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شده و فضای آن هم مثبت بوده است. حتی گفته شد که مصطفی الکاظمی هم در این دیدار حضور داشته است. آنطور که نورنیوز یعنی رسانه نزدیک به شورای امنیت گزارش کرده است، احتمالا به زودی شاهد رایزنی و گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور نیز خواهیم، بود. 

خلاصله اینکه فضای امیدوارکننده‌ای وجود دارد و به نظر می‌رسد که شاهد بهبود روابط با عربستان باشیم، به خصوص که دولت سیزدهم نیز از ابتدای شروع به کار خود بر گسترش همکاری‌ها با همسایگان تاکید داشته است. 

این خوشبینی اما دلایل مختلفی دارد. جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با «فردا» به شرح این دلایل پرداخت و گفت: «یکی از نشانه‌های امیدوار کننده این است که طرفین تمایل به مذاکره دارند. به خصوص عربستان که شاید بتوان گفت بسیاری از تنش‌های فعلی ناشی از سیاست‌های ناصحیح آنها بوده، حالا برای ادامه مذاکره کوشش می‌کنند. در واقع شاهد نوعی عقب نشینی در سیاست‌های خصومت‌ورزانه آنها هستیم».

وی افزود: «دلایل دیگری هم وجود داد. عربستان به شدت نیاز دارد که انتقادات از آن در منطقه کاهش یابد چون به خاطر یک سری سیاست های بلندپروازنه خود را در موقعیت ضعف و تزلزل قرار داده لذا در جهت جبران آن حرکت می‌کند و راهبرد خود را نسبت به گذشته تغییر داده است.»

به گفته وی، دلیل دیگر این است که آنها از وقتی ترامپ از قدرت کنار رفت، احساس می‌کنند که دموکرات‌ها مثل جمهوری‌خواهان از آنها حمایت نمی‌کنند. البته مسائل مربوط به نفت و حج هم وجود دارد که خود به خود پیونندهای بین ما و عربستان را در هر شرایطی حفظ می‌کند. 

قنادباشی تاکید کرد: ما در این دو عرصه با هم ناگزیر روابطی داریم و مثلا در حوزه نفت در یک صف قرار می‌گیریم.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها