وزرا در نشست صمیمی دولت و مجلس چه گفتند؟

کد خبر: 1141590

وزرا در نشست صمیمی دولت و مجلس بر هم افزایی دو قوه برای حل مشکلات انباشته شده مردم تاکید کردند.

وزرا در نشست صمیمی دولت و مجلس چه گفتند؟

دومین نشست صمیمی دولت با مجلس امروز (یکشنبه، 28 فروردین ماه) برگزار شد.

محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم بر ضرورت تعامل دولت و مجلس تاکید و به همکاری هایی که در این مدت داشتند اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور دولت سیزدهم 7 مرتبه در مجلس حضور پیدا کردند و نشست های مختلفی را با مجامع استانی و نماینده ها داشته اند و بیش از 855 ملاقات با نمایندگان داشته و وزرا نیز ضمن تعامل گسترده با نمایندگان در جلسات مختلف علنی و غیرعلنی، کمیسیون ها و فراکسیون ها حضور پیدا کردند.

حسینی یادآور شد: دولت به طور ویژه تذکرات نمایندگان و سوالات آن ها را پیگیری کرده و در بحث طرح و لوایح 139 لایحه ای که از دولت قبل بوده را مجددا بررسی و با بازگشت تعدادی از آن ها به مجلس مجددا موافقت کرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه بر هم افزایی روزافزون دولت و مجلس برای حل مشکلات انباشته شده مردم تاکید کرد.

اوجی وزیر نفت در ادامه به تشریح اقداماتی که وزارت نفت در سال 1400 انجام داده پرداخت و گفت: ما توانستیم در بحث فروش نفت نسبت به ماه های پایانی دولت دوازدهم افزایش بیش از 40 درصدی از نظر حجمی فروش نفت و میعانات گازی را رقم بزنیم. همچنین در بحث وصول مطالبات شاهد نتایج مثبتی بودیم.

وزیر نفت با بیان اینکه تکالیف وزارت نفت در بحث بودجه 1400 کاملا مهیا شده است، افزود: علیرغم اینکه در زمستان سال 99 شاهد قطعی برق و گاز بودیم با اقدامات موثر دولت هیچ قطعی برق و گاز نداشتیم در شرایطی که روابط ما با آذربایجان و ارمنستان پیچیده بود.

اوجی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه سرمایه گذاری از طریق شرکت ملی نفت و افزایش ظرفیت تولید نفت، نسبت به سال های گذشته، افزود: قراردادها و تفاهم نامه های بسیاری برای سرمایه گذاری های بزرگ در این مدت منعقد شده و قول می دهیم در سال 1401 بیش از 13 میلیارد دلار و بالغ بر 40 پروژه را پیگیری و رسیدگی کنیم. ما در این مدت در بخش نیروی انسانی بیش از 30 هزار نیروی ایثارگر را در وزارت نفت تبدیل وضعیت کردیم.

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن وتجارت نیز در ادامه نشست، با بیان اینکه دولت و مجلس در سال 1401 اقدامات مهمی را در حوزه اصلاح ساختار اقتصادی و در راستای پیشرفت برای رشد 8 درصدی باید با هم انجام دهند، گفت: در سال گذشته بخش قابل توجهی از زیرساخت ها فراهم شده و ما باید در 4 محور صادرات، کنترل قاچاق، دستمزدها و خدمات متمرکز شویم.

وی افزود: در حوزه صادرات شاهد افزایش 40 درصدی صادرات کالا هستیم. این زیرساخت ها نتایج ارزشمندی برای ما داشته و به بخش تولید نیز کمک فراوانی خواهد کرد، در حوزه قاچاق نیز وزارت صمت، ناجا، وزارت اطلاعات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا اقدامات موثری را انجام داده اند. در حوزه سرمایه در گردش نیز هماهنگی های خوبی بین وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته است.

فاطمی امین یادآور شد: در سال گذشته کار ویژه ای در حوزه بورس کالا انجام دادیم و همچنین با رانت و دو قیمتی ها مقابله کردیم، در حوزه معادن نیز اقدامات موثری انجام گرفته و برای فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی ضمن استفاده از ظرفیت ها باید در حوزه سرمایه گذاری تمرکز شود.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه نشست، به اقدامات این وزارتخانه در سال 1400 در حوزه کشاورزی و تامین نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: ما در سال 99 چالش های بسیاری برای تامین نهاده های دامی داشتیم که با اقدامات موردنیاز توسط وزارت جهاد مرتفع شده است. یکی از مشکلات کوددهی در زمین های کشاورزی بود که با اقدامات صورت گرفته این بخش جبران شده است. همچنین تمام خسارت بیمه کشاورزان در سال 1400 پرداخت شده است.

تیتر: دولت با خنثی سازی تحریم ها موفق عمل کرده است

ساداتی نژاد در ادامه یادآور شد: یکی از برنامه های دولت اجرای کشاورزی قراردادی برای حمایت از کشاورزان بود لذا 250 هزار هکتار از گندم زارها در سال 1400 تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفتند و کود رایگان نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفت. این عدد طبق برنامه ها در سال 1401 به 2 میلیون هکتار خواهد رسید. در زمینه کشت دیم نیز 2.5 میلیون هکتار اراضی دیم را با کمک ستاد اجرای فرمان امام (ره) مورد حمایت قرار دادیم. این رقم در سال 1401 به 5 میلیون هکتار افزایش پیدا می کند. 45 هزار هکتار از اراضی شالیزار نیز در سال 1401 تحت کشت قراردادی قرار می گیرند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حوزه تنظیم بازار برای اولین بار تمام زنجیره محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد قرار گرفت و در حوزه تامین نهاده های دامی نیز با عنایت رهبری و تاکید رئیس جمهور هر ماه یک میلیارد دلار تامین شده تا مشکلات این حوزه مرتفع شود.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با یادآوری شرایطی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، گفت: با توجه به شرایط سخت تحریمی، نرخ بیکاری، سرمایه گذاری های منفی، بدهی های کلان و تعهداتی که برای پرسنل ایجاد شده بود ما توانستیم در سال 1400 با مدیریت هزینه ها، درآمدها را افزایش دهیم و بتوانیم 200 همت را برای بخش عمرانی و اشتغال پرداخت کنیم. همچنین با صرفه جویی در هزینه ها و اصلاح شاخص ها بخشی از کسری بودجه را جبران کردیم.

وی افزود: دولت تلاش کرد با ایجاد نظم و برنامه ریزی و جلوگیری از خلق پول تورم را کنترل کند، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ما با تصمیم گیری درست باید از تعارض منافع جلوگیری کنیم.

مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز در ادامه نشست صمیمی دولت و مجلس به دستاوردهای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم تاکنون موفق بوده زیرا توانسته تحریم ها را خنثی کند. ما در شرایط سخت کرونا و تحریم توانستیم به فروش نفت بپردازیم و منابع آن را وصول کنیم. دولت با برنامه ریزی های کوتاه مدت، بلندمدت و فوری توانست تحریم ها را خنثی کند و بیماری کرونا را که یکی از وعده های رئیس جمهور در زمان انتخابات بود کنترل کند، همچنین بدون استقراض از بانک مرکزی برای مردم واکسن تهیه کردیم و به تثبیت شاخص های اساسی کشور پرداختیم.

مخبر با بیان اینکه همچنان نابه سامانی هایی در بازار و معیشت مردم وجود دارد، گفت: با اقدامات دولت تا حدودی این وضعیت مدیریت و کنترل شده و نتیجه سایر تصمیمات در آینده مشخص می شود. با تدابیراندیشیده شده سعی کردیم کمترین شوک را به بازار وارد کنیم و در این مسیر قطعا همراهی و مساعدت نمایندگان تاثیرگذار بوده است.

معاون اول رئیس جمهور معتقد است دولت حرکتی را آغاز کرده که بتواند معضل 50 ساله کشور را حل کند، ما باید تلاش کنیم تا تورم هم کنترل و مدیریت شود و قطعا پایان امسال، پایان بهتری از سال های قبل خواهد بود./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها