قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

مذاکره در مرحله جنگ اراده‌ها است

کد خبر: 1141245

قنادباشی با تاکید بر اینکه ما در مرحله امتیازگیری در غرب هستیم، گفت: آنها سعی دارند خلاف این را نشان دهند و از ما امتیاز بگیریم. در واقع مرحله نبرد اراده‌ها است.

مذاکره در مرحله جنگ اراده‌ها است

گروه سیاست سایت فردا – چند هفته‌ای می‌شود که پیشرفت خاصی در مذاکرات وین صورت نگرفته و بر اساس اخبار و زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود، اختلافات درباره تحریم سپاه و مسائلی از این دست مشکل ساز شده است، آخرین موضوعی که در فضای رسانه‌ای مطرح شد این است که امریا پیشنهادی که ایران از طریق مورا فرستاد را رد کرد، ایران هم که باقی ماندن سپاه قدس به جای کلیت سپاه در تحریم را نپذیرفت و حالا خبرنگار آمریکایی نزدیک به مقامات مذاکره کننده ادعا کرده دولت بایدن قصد ارائه پیشنهاد جدیدی را ندارد. بر این اساس برخی تصور می‌کنند که این مذاکرات بن بست رسیده یا به زودی به بن‌بست خواهد رسید! 

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما هنوز نسبت به نتیجه مثبت در این مذاکرات و امتیازگیری از طرف غربی امیدوار است. او در گفت‌وگو با «فردا» با اشاره به اینکه «این مذاکرات در یک دوره خاصی است» گفت: «اکنون بیش از هر چیزی جنگ اراده‌ها مطرح است».

وی توضیح داد: «راهبرد آمریکایی‌ها مثل گذشته عدم اعتراف به ضعف‌ها است، آنها بر عکس واقعیت تلاش می‌کنند که خودشان را در این عرصه پرتوان نشان دهند. درحالی که ضعف‌های آنها و نیاز آنها به حل و فصل این موضوع چیزی نیست که بتوانند در بلندمدت کتمان کنند. حتی اگر جنگ اوکراین نبود و بحران انرژی به اروپا نرسیده بود، آنها باز هم ضعف داشتند».

قنادباشی ادامه داد: «ایران اما در نقطه قوت است. ایران یک قابلیت‌های تمدنی، قابلیت‌های پیشرفت و تبدیل شدن به یک ابرقدرت را دارد. لذا از یک طرف خصومت‌های صهیونیستی و از طرف دیگر ارتجاع منطقه؛ در آمریکا هم نگرانی از پیدایش یک رقیب قدرتمند در آینده میان مدت سبب می‌شود که آنها به طور خاص علیه ایران کار کنند. همان طور که فشار حداکثری به ایران یک سیاست استثنایی بود. همچنان که هجمه تبلیغاتی در رسانه‌های بیگانه علیه ما در رسانه‌های دنیا بی‌سابقه است. بر این اساس یک دیپلماسی خاصی علیه ایران به کار گرفته‌اند و این طور نیست که نمونه آن را در جای دیگری داشته باشیم».

وی با تاکید بر اینکه در دوره نبرد اراده‌ها قرار داریم، گفت: «آنها فکر می‌کنند که می‌توانند از ما امتیاز بگیرد و تصور درست ما این است آنها در شرایط امتیاز دادن هستند. بر این اساس طبیعی است که روند مذاکرات قدری کند بشود».

قنادباشی در پاسخ به اینکه طول کشیدن مذاکرات تا چه زمانی منطقی و پذیرفته شده خواهد بود؟ گفت: «همان طور که گفتم، شرایط بسیار استثنایی است. اگر نمونه‌هایی در دنیا بود، می‌شد بر اساس آن حدس زد اما الان یک نمونه خاص است. آنها چهل سال است که کار می‌کنند تا شرایط مورد نظر آنها در ایران محقق شود و به دوره زیر سلطه قبل از انقلاب برگردیم. این است که نمی‌توان حدس زد که چقدر زمان می‌برد».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطر نشان کرد: « من معتقدم که توان آنها خیلی کم شده. دیدیم که جنگ یمن را که هشت سال طول کشیده بود را دو ماه متوقف کردند تا تجهیزات عربستان مورد حمله قرار نگیرد و مانع از آسیب پذیری بیشتر در بازار نفت بشوند. لذا آمریکایی‌ها اکنون نگرانی‌هایی دارند و اهرم نفت و گاز در دنیا بسیار حساس است. به خصوص که الان قضایای دیگری مثل قضیه چین که می‌خواهد از خاک ایران و افغانستان عبور کرده  و محور ابریشم را فعال کند، مطرح است و آنها نگران این هم هستند».

قنادباشی تاکید کرد: «ما اکنون شرایط خوبی برای امتیاز گرفتن داریم که نباید آن را از دست داد. باید افکارعمومی را مطلع کنیم که ما در شرایط خوبی قرار داریم. افکار عمومی از این خبر ندارد و فکر می‌کند که دست ما خالی است درحالی که دست ما پر است و آنها می‌خواهد ما را فریب داده و در شرایط امتیازدهی قرار دهند و نباید اجازه دهیم که چنین شود».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها