«فردا» گزارش می‌دهد

توافق در برزخ آمریکایی؟

کد خبر: 1138626

علت توقف مذاکرات یکی از سوالاتی است که این روزها مدام پرسیده می‌شود، پاسخ معمول نیز این است که آمریکا تصمیمات لازم را نگرفته.

توافق در برزخ آمریکایی؟

گروه سیاست سایت فردا - سوال افکار عمومی در هفته‌های اخیر این است که چه عوامل یا دولت‌هایی باعث توقف مذاکرات شده‌اند. در این میان گمانه‌ها و تحلیل‌های مختلفی مطرح شده که پرطرفدارترینش در رسانه‌های ایران خودداری آمریکا از تصمیم‌گیری است.

در این راستا روزنامه وطن امروز با تیتر «توافق در برزخ آمریکایی»، نوشته: سرنوشت احیای توافق هسته‌ای برجام با تعلل واشنگتن در عدم تصمیم‌گیری سیاسی، در شرایطی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که در طرف دیگر ماجرا، از سوی تهران تمام گام‌های مورد نیاز برداشته شده است.

این روزنامه ادامه داده: برچیدن محل استقرار خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ طی روزهای اخیر با بازتاب گسترده‌ای مواجه شده است؛ اتفاقی که حکایت از وقفه‌ای دیگر در روند گفت‌وگوها دارد. دلیل این وقفه به مقاومت و طفره دولت بایدن در پذیرش برخی خطوط قرمز و مشروع کشورمان بازمی‌گردد.

 البته روزنامه ایران  هم نظر مشابهی دارد و معتقد است: مذاکرات احیای برجام به واسطه تعلل امریکا برای بازگشت تام و تمام به این توافق با وقفه‌ای نامعلوم روبه‌رو شده است. وقفه‌ای که هرچند رسانه‌های غربی می‌کوشند بروز آن را به یکی از موضوعات اختلافی میان ایران و امریکا بر سر تحریم نهادهای نظامی ایران از جمله تحریم سپاه مربوط کنند اما این در حالی است که این موضوع زیر سایه تأکید تهران بر رفع همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی تقریباً از فهرستی که مقام‌های تهران و واشنگتن پیرامون آنها به‌طور غیر مستقیم تبادل پیام می‌کنند، خارج شده است.

این روزنامه ادامه داده: آدرس اشتباهی رسانه‌های غربی برای چرخاندن اذهان به سمت ایران در حالی است که آنها یک واقعیت را نادیده گرفته‌اند و آن اینکه مذاکرات وین نمی‌توانست بدون موافقت امریکا در رفع همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی به نقطه‌ای برسد که همه مقام‌های ایرانی و سایر کشورهای طرف توافق از نزدیک بودن توافق سخن بگویند.

لازم به ذکر است که طبق آخرین تحلیل‌ها و آنچه در رسانه‌های داخلی گفته می‌شود، آمریکا باید تصمیم مهم و سخت خود را در قبال خواسته اصلی و مشروع ایران یعنی لغو تحریم بگیرد. این طور که به نظر می‌رسد سایر مسائل فنی فی‌مابین حل شده و جدی‌ترین اختلافات در این حوزه است. به خصوص تحریم‌های مربوط به سپاه که گفته می‌شود اخیرا مساله را پیچیده‌تر کرده است. شاهدش اظهارات هفته قبل وزیرخارجه کشورمان به نقل از فرماندهان ارشد سپاه که مضمونش این بود که منافع ملی نباید معطل این موضوع شود. البته این سخنان با واکنش‌ها ، حواشی و توضیحاتی همراه شد. به باور تحلیلگران عرصه بین‌الملل مساله ایران خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نیست چون احتمالا این موضوع طی مذاکره قابل حل است. آنچه ایران می‌خواهد و طرف مقابل مقاومت می‌کند لغو تحریم‌های سپاه و زیرمجموعه‌هایش است که در فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیر دارد. لذا تداوم این بحث به هیچ وجه بر خلاف منافع ملی نبوده و اتفاقا در همان راستا است. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها