خبر به روایت «فردا»

عقب نشینی آمریکا / ترس و لرز صهیونیست‌ها / همکاری تهران و مسکو

کد خبر: 1136317

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

عقب نشینی آمریکا / ترس و لرز صهیونیست‌ها / همکاری تهران و مسکو

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

وطن امروز/ عقب‌نشینی آمریکا

«وطن امروز» در تیتر یک خود نقل قولی از سرگئی لاوروف آورده است. حرفی که او دیروز در نشست خبری مشترک بعد از ملاقات با امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران زد و بسیار هم مهم بود. لاوروف گفت که از آمریکا تضمین گرفته‌اند و «وطن امروز» آن را نشانه عقب‌نشینی آمریکا دانسته است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «عقب نشینی آمریکا مقابل خواست روسیه مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پس از جنگ اوکراین مانعی برای همکاری‌های تهران – مسکو ایجاد نکند».

وطن امروز برای عکس یک هم ویرانه‌ای از پایگاه صهیونیستی در اربیل را انتخاب کرده و به نقل از فرمانده سپاه تیتر زده «صهیونیست‌ها شب‌ها تا ترس و لرز می‌خوابند». این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری هم با اشاره به اینکه «افزایش فعالیت‌های موشکی ایران به موازات گفت‌وگوهای وین چگونه به کارزار رسوایی غرب‌گرایان و حامیان دولت سابق تبدیل شد؟» از «تلفات اصلاح‌طلبان در حمله به اربیل!» نوشته.

وطن امروز 25 اسفند

شرق/ اقتصاد اجرای طرح صیانت

«شرق» دیدار دیروز امیرعبداللهیان و لاوروف را عکس یک کرده اما اشاره‌ای به ثمربخش بودن تضمین‌خواهی روسیه که دیروز از سوی وزیرخارجه آنها اعلام شد، ندارد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز هم تبعات اجرایی شدن طرح صیانت را از منظر اقتصاد سیاسی بررسی کرده و در یادداشتی به قلم «غلامرضا حداد» نوشته: «در ایران، انحصار پدیده‌ای است که نه در فرایندهای بازاری بلکه توسط دولت ایجاد و تضمین می‌شود ... با اجرای این طرح با حذف و محدودسازی حضو ارائه دهندگان خدمات پایه در بازار داخلی ایران، فضای گلخانه‌ای ایجاد می‌شود برای حضور بازیگرانی که در فضای آزاد رقابتی فاقد ظرفیت هستند. در حضور یوتیوب، شانسی برای آپارات وجود ندارد. در حضور سایت‌های بین‌المللی پخش و دانلود فیلم و سریال شانسی برای فیلیمو یا نماوا وجود ندارد. در صورت حضور آمازون و علی‌بابا در ایران دیگر کسی از دیجی‌کالا خرید نمی‌کند و در حضور اینستاگرام نیز شانسی برای اپلیکیشن جدید دیجی‌کالا یا روبیکا وجود نخواهد داشت.»

شرق 25 اسفند

جوان/ جاسوسه ۵۳۰ میلیون‌دلاری

«جوان» نازنین زاغری را عکس یک کرده و با تیتر «جاسوسه ۵۳۰ میلیون‌دلاری» نوشته: «برخی اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که دولت انگلیس حاضر شده است هزینه‌ای سنگین برای آزادی یکی از مهره‌های جاسوسی خود بپردازد و او را در ازای پرداخت بدهی سنگین چند صد میلیون پوندی خود (معادل ۵۳۰ میلیون دلار) به ایران به همراه سود آن، خط زدن بدهی‌های ایران به انگلیس و آزادی یک ایرانی، تحویل بگیرد. آیا انگلیس برای هر «شهروند عادی» که در کشوری دیگر زندانی شود، چنین هزینه‌ای می‌پردازد تا آزاد شود؟ تأمل در چنین سؤالی کافی ا‌ست که روشن شود نازنین زاغری، دوتابعیتی ایرانی – انگلیسی یک شهروند عادی انگلیسی نبوده است.»

این روزنامه اصولگرا تیتر یک امروز خود را نیز به سفر  امیرعبداللهیان به روسیه اختصاص داده و از آمادگی روسیه برای توافق نهایی وین و تضمینی که از آمریکا برای تجارت با ایران در شرایط تحریمی گرفته‌اند؛ نوشته است.

جوان 25 اسفند

اعتماد/ سفیر روسیه: از هیچ‌کس نمی‌ترسیم

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران که با تیتر «از هیچ‌‌کس نمی‌ترسیم» عکس یک شده است. او در این گفت‌وگو می‌گوید: « چند سال پیش بود که آقای صالحی اعتراف کرد که ایران به روسیه بدهی دارد و مبلغش را نمی‌خواهم بگویم، اما مبلغ خیلی زیادی است و در سازمان انرژی اتمی ایران در جریان هستند.» او در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «امریکا و متحدانش، صربستان را در سال 1999 بمباران کردند. در سال 2003 و در حمله به عراق و برکناری صدام، آیا آنها از شورای امنیت مجوز گرفته بودند؟ ما هم می‌توانیم بگوییم که عملیات خود را بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد آغاز کردیم». سفیر روسیه در ایران همچنین گفته است: «آقای پوتین واضح و روشن توضیح داد که اوکراین یک کشور ساختگی بود. اوکراین در حقیقت کشوری به نام ولادیمیر ایویچ لنین است و لنین معمار و بنیانگذار اوکراین است. اوکراین اصلا وجود نداشت». به گفته او، «نیروهای داوطلب که آقای پوتین از آنها صحبت کرد جهادی‌ها نیستند».

اعتماد 25 اسفند

کیهان / اسرائیل فلج شد

«کیهان» در گزارشی که تیتر یک کرده از «بزرگ‌ترین حمله سایبری در تاریخ رژیم صهیونیستی» گفته و اینکه «اسرائیل فلج شد». در این گزارش آمده است: «رژیم صهیونیستی در ادامه ضرباتی که مدتی است از زمین و آسمان می‌خورد، این بار شاهد بزرگ‌ترین حمله‌ سایبری تاریخ جعلی خود بود طوری که دسترسی به تمام سایت‌های دولتی اش از دسترس خارج و اینترنت به شدت مختل شده است. همزمان با اعلام وضعیت اضطراری، وزارت جنگ این رژیم نیز وارد این بحران شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «خبر رسیده که دوشنبه شب زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی مورد حمله سایبری بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. این حمله دو روز پس از هدف قرار گرفتن مقرهای موساد در اربیل توسط 12 موشک نقطه‌زن سپاه صورت می‌گیرد که بنابر برخی اخبار رسیده، همین امر باعث سرگردانی و اضطراب شدید صهیونیست‌ها شده است. المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده این حمله سایبری، تمام وب سایت‌های دولتی را از کار ‌انداخته است.»

کیهان 25 اسفند

آفتاب یزد / روس‌ها حرف خود را بر کرسی نشاندند

«آفتاب یزد» سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را عکس یک کرده و با اشاره به حرف دیروزش که در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی گفت از آمریکا تضمین مورد نظر خود را گرفته‌اند، تیتر زده «روس‌ها حرف خود را به کرسی نشاندند». در این گزارش به نقل از احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب آمده است: « اقدامی که روس‌ها انجام دادند اگر منجر به توقف مذاکرات نشود، فی النفس به نفع کشور ما خواهد بود. چون ما اگر به توافقی در مسئله برجام دست پیدا کنیم از یک سو راه برای داد و ستد و تجارت با بسیاری از کشور ها برای ما باز خواهد شد اما از آن جایی که شرایط دنیا به دلیل مسئله حمله روسیه به اوکراین در حال تغییر است این احتمال هم وجود دارد که با محدودیت‌های جدیدی در مبادلاتمان با روسیه مواجه شویم چون این کشور تحریم شده است».

آفتاب یزد 25 اسفند

ایران/ همکاری‌های تهران و مسکو

«ایران» با اشاره به اینکه تهران و مسکو در حال تنظیم پیشنویسی پیرامون همکاری ‌های گسترده بین‌المللی دوجانبه هستند در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «توافق ایران و روسیه برای خنثی‌سازی تحریم» نوشته: «ضمانت کتبی واشنگتن به مسکو برای مصون ماندن رابطه تجاری ایران و روسیه از تحریم‌های امریکایی خبر مهمی بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در نشست خبری مشترک خود با وزیر خارجه ایران اعلام کرد. ... در گرماگرم مذاکرات وین که دستیابی طرف‌ها به توافق بیش از هر وقت دیگری قوت گرفته بود، لاوروف با طرح این موضوع که روسیه از امریکا بابت مصون ماندن روابط تجاری تهران و مسکو از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن تضمین کتبی می‌خواهد، توجه اذهان را متوجه خود کرد. تحولی که سبب شد کشورهای غربی و در رأس آنها امریکا بکوشند از رهاورد آن، همه موضوعات اختلافی روی میز مذاکره را به درخواست روسیه تقلیل دهند و پرانتزهای خالی باقی مانده برای تحقق شروط ایران را نادیده بگیرند.»

ایران 25 اسفند

آرمان ملی / آخرین فرصت

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مرتضی مکی تحلیلگر روابط بین‌الملل که با تیتر «آخرین فرصت را از دست ندهیم؛ «انتخابات آمریکا - بحران اوکراین» عکس یک شده است. مکی در این گفت‌وگو می‌گوید: «روسیه یکی از کشورهای اصلی مذاکره‌کننده در وین است. اقدامات روسیه در این زمینه از این‌جهت می‌تواند مشکل‌ باشد که هرگونه توافقی باید به‌صورت اجماع در کمیسیون مشترک برجام صورت بگیرد و روسیه نیز باید در این زمینه دیدگاه‌های خود را مطرح کند. با این‌وجود به نظرمی رسد چالش جدی در احیای برجام وجود ندارد و به‌زودی این توافق به نتیجه خواهد رسید. از سوی دیگر باید بپذیریم که بخشی از برجام نیز تاکنون احیا شده است. در شرایط کنونی ایران به‌صورت روزانه در حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که نسبت به گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است».

این روزنامه اصلاح‌طلب درگزارشی دیگری که تیتر کرده هم به گفت‌وگوهای وزیر صمت با خبرنگاران پرداخته و به نقل از او نوشته: «مافیای خودرو شکسته می‌شود؛ بیشتر نپرسید».

آرمان ملی

سازندگی/ استقبال از بهار

«سازندگی» به استقبال بهار رفته، از طرف حزب کارگزاران و روزنامه رسیدن سال نو را تبریک گفته و یادداشتی هم به قلم احمدمسجدجامعی درباره هنر خیابانی و حاجی‌فیروز دارد. مهرداد احمدی شیخانی هم در یادداشت دیگری از نوروز به عنوان نخ تسبیح ایران فرهنگی یاد کرده و از ضرورت پاسداری از این آخرین سنگر هویت مشترک ایران فرهنگی نوشته است. 

سازندگی 25 اسفند

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها