«فردا» گزارش می‌دهد

تعلیق مذاکرات ایرانی - سعودی

کد خبر: 1135582

درحالی که وزیر خارجه عراق گفته بود دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان همین چهارشنبه آغاز می‌شود، خبر رسید که ایران گفت‌وگوها را تعلیق کرده!

تعلیق مذاکرات ایرانی - سعودی

گروه سیاست سایت فردا - درحالی که وزیر خارجه عراق گفته بود دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان همین چهارشنبه آغاز می‌شود، خبر رسید که گفت‌وگوها تعلیق شده!

 

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا گفته بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم همین چند روز پیش از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

 ایران این حرف‌ها را تایید نکرده و خبر رسمی درباره زمان مذاکرات اعلام نکرده بود. در عین حال اخبار مربوطه را تکذیب نکرده بود اما حالا اما نورنیوز ، رسانه نزدیک به شورای امنیت نوشته خبرهای رسیده حاکی است که ایران به صورت یک طرفه این گفت‌وگوها را موقتا تعلیق کرده است!

این تصمیم ایران در حالی گرفته شده، که به نظر می‌رسید روند مذارکرات ایرانی - سعودی اگرچه کند اما رو به پیشرفت است .شاهد آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اظهاراتی با اشاره به مذاکرات انجام شده، گفته بود: ایران همسایه ماست و تا ابد همسایه باقی خواهد ماند، نه ما توان رهایی از ایران داریم ‌و نه ایران توان رهایی از ما دارد. بهتر است که اختلافات با ایران را حل کنیم و باید راه هایی پیدا کنیم که توان همزیستی داشته باشیم.

قبل از او هم امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در مورد روابط با عربستان سعودی گفته بود: ما از بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی استقبال می‌کنیم. در گذشته سه دیپلمات ما در جدّه نزد اوآی‌سی مستقر شدند، به نظرم این اقدام که در نتیجه چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد حاصل شده نشان می‌دهد که حرکتی روبه‌جلو وجود دارد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها