خبر به روایت «فردا»

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ زورآزمایی موافقان و مخالفان طرح صیانت/ چند قدم تا توافق

کد خبر: 1130500

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ زورآزمایی موافقان و مخالفان طرح صیانت/ چند قدم تا توافق

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

شرق/ اقلیت حامی صیانت

«شرق» ‌زورآزمایی موافقان و‌ مخالفان طرح صیانت را تیتر یک کرده و نوشته: «زمستان که با خبر خوش رد طرح صیانت در مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل ایرادات فراوان و‌ مواد خلاف قانون اساسی آن شروع شد، قرار است با تصویب طرح مد‌نظر موافقان محدودسازی اینترنت به پایان برسد. نکته مهم هم عدم تمکین موافقان طرح به نظر کارشناسی مرکز پژو‌هش‌هاست.» این روزنامه اصلاح‌طلب تاکید کرده: «این طرح در صورت عدم تغییر به دنبال محدود‌سازی دسترسی افراد به اینترنت و در نهایت مسدودسازی جریان آزاد اطلاعات است. در این بین هم‌ با ایجاد رانت گسترده برای خودی‌های فعال در این عرصه مانند آنچه در رابطه با حمایت بی‌بدیل از شبکه‌های اجتماعی مجازی رخ داد، به‌زودی شاهد حیف‌و‌میل بیت‌المال خواهیم بود که هیچ‌یک از همین نمایندگان موافق طرح پاسخ‌گوی این ستم مضاعف بر مردم نخواهند بود. ... با نادیده‌گرفتن نظر اکثریت مردم و حتی نمایندگان مجلس برای به کرسی نشاندن اعتقاد و نظر اقلیتی که فقط در یک‌ کمیسیون اکثریت هستند، جز بی‌اعتمادی حاصلی در بر نخواهد داشت.»

شرق 30 بهمن

وطن امروز/ فرصت قطر

«وطن امروز» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به سخنان روز پنجشنبه رهبری اختصاص داده و تیتر زده «انقلاب جاری». این روزنامه اصولگرا اما در گزارش دیگری به بهانه سفر رئیسی به قطر که این هفته انجام می‌شود، فرصت‌های همگرایی اقتصادی با این کشور را بررسی کرده و نوشته: «توسعه میدان‌های مشترک گازی، همکاری در زمینه ترانزیت و سوآپ گازی و ظرفیت طلایی تجارت دوجانبه از مهم‌ترین فرصت‌های پیش ‌روی تهران و دوحه است» در این گزارش تاکید شده که «موقعیت جغرافیایی ایران که در همسایگی با کشورهای واردکننده گاز قرار گرفته است این فرصت را به کشور می‌دهد تا با استفاده از ظرفیت خط لوله سراسری و صادراتی، نسبت به صادرات، سوآپ یا ترانزیت گاز قطر از مسیر خود اقدام کند.»

وطن امروز 30 بهمن

اعتماد/ چند قدمی پایان مذاکره

«اعتماد» تصویر بزرگی از رهبری را منتشر و بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سخنان روز پنجشنبه ایشان اختصاص داده است. برای تیتر هم انتقادشان از «تهمت‌زنی» و «دروغ‌پردازی» نسبت به ارکان انقلاب را انتخاب کرده و تیتر زده: «دشمن، افکار عمومی را هدف گرفته است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری اما به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای در وین پرداخته و آن را در چند قدمی پایان ارزیابی می‌کند. سارا معصومی به نقل از یک منبع آگاه نوشته: « با پیشرفت گفت‌وگوها در وین و نزدیک شدن به توافق احتمالی، برخی طرف‌های اروپایی تلاش‌هایی را برای طرح موضوعات غیرمرتبط با برجام صورت می‌دهند. تلاش برای سوءاستفاده از عنصر زمان از طریق طرح لحظه‌آخری مسائل غیرمرتبط با برجام می‌تواند بر فضای گفت‌وگوها اثر گذاشته و به طولانی شدن روند منجر شود.»

اعتماد 30  بهمن

کیهان/ توپ در زمین غربی‌ها

«کیهان» عکس و تیتر یک امروز خود را به دیدار اخیر رهبری با مردم آذربایجان که به صورت تصویری و به مناسب قیام تارخی 29 بهمن انجام شد، اختصاص داده و در گزارشی که تیتر دو کرده هم سراغ وضعیت مذاکرات و رویکرد آمریکایی‌ها رفته است. کیهان با اشاره به نامه 200 نماینده کنگره آمریکا خطاب به بایدن درباره تضمین ندادن به ایران، نوشته: «شکست یا موفقیت مذاکرات در گرو تصمیم سیاسی طرف‌های غربی و آمریکاست. اگر آنها این تصمیمات را اتخاذ کنند، توافق نهایی در دسترس خواهد بود. البته طرف‌های مقابل نباید از یاد ببرند که خواسته‌های ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) و با توجه به تجربیات به دست آمده از عملکرد طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا تنظیم شده و هرگونه اعمال فشار به‌خصوص فشارهای رسانه‌ای یا تعیین ضرب‌‌الاجل‌های ساختگی، در اراده طرف ایرانی و دستورالعمل‌های مذاکراتی تیم ایران خللی ایجاد نخواهد کرد. اکنون توپ در زمین طرف‌های مقابل است و حصول توافق نیازمند تصمیمات سیاسی آنها.»

کیهان 30 بهمن

سازندگی/ سایه توافق بر سر بازار

«سازندگی» با تیتر «آماده‌باش بازار» تاثیر مذاکرات نتیجه آن بر بازار و اقتصاد ایران را بررسی می‌کند و نوشته: «توافق هر چه باشد دارای دو اثر گوتاه مدت و بلندمدت در اقتصاد ایران است؛ اثر کوتاه مدت آن بیش‌تر جنبه روانی دارد و به کنترل انتظارات تورمی و فروکش کردن تقاضای سفته‌بازی در بازارها می‌انجامد. اما خوب یا بد بودن اثر بلندمدت، به کیفیت سیاست‌گذاری بستگی دارد که در صورت عدم به‌کارگیری سیاست‌های درست می‌تواند ناپایدار و غیرقابل اطمینان باشد. در نبود سیاست‌گذاری صحیح یا عدم دستیابی به نتایج دلخواه در دامنه بلندمدت، توافق تنها می‌تواند نقطه تنفسی برای وضعیت اقتصادی به خصوص معیشت عمومی یا حداکثر تجدید قوای مقطعی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی باشد و کمکی به جذب سرمایه‌گذاری‌های با افق بلندمدت یا راه‌اندازی کسب و کارهای پایدار و در نهایت اشتغال دائم نخواهد کرد.»

سازندگی. 30 بهمن

جوان/ ایران و آذربایجان

«جوان» غیر از سرمقاله، مطلب دیگری ندارد تا سخنان پنج‌شنبه رهبری در دیدار تصویری با مردم آذربایجان را پررنگ‌تر پوشش دهد. این روزنامه اصولگرا با تیتر «بایستید مقابل دروغ‌پردازی‌ها» سخنان ایشان را بازنشر کرده و نوشته: «تهمت‌زنی به مجلس، شورای نگهبان، سپاه و شهید بزرگوار سلیمانی نمونه‌ای از دروغ‌پردازی‌ها و لجن پراکنی‌های دشمن است». 

این روزنامه اصولگرا در سرمقاله نیز با تیتر «۲۰۰ سال غیرت ملی آذربایجان» به وصف استقلال‌خواهی و آزادی‌طلبی‌های آذربایجان پرداخته و نوشته: «برای تأکید بر این مهم که تبلیغات تجزیه‌طلبانه دشمنان ایران و نظام اسلامی در دهه‌های اخیر که بخشی از آن به آذریان غیور معطوف است، بیشتر به مطایبه شباهت می‌برد! نه ایران ِبی آذربایجان هویت تاریخی دارد و نه آذربایجان منفک از ایران! گمان می‌برم تفصیل بیش از حد این بدیهی، هدر دادن کلمات باشد! تنها می‌ماند یک درود گرم به تمام قهرمانان آذری که در دو قرن اخیر، طریق استقلال و آزادی ایران را گشودند. یادشان گرامی باد.»

جوان 30 بهمن

آفتاب یزد/ در صداوسیما چه خبر است؟

«آفتاب یزد» پیمان جبلی را عکس یک کرده و به انتقاد از صداوسیما پرداخته است. دستمایه این نقد هم پست اینستاگرامی اخیر محمد رحمانی نویسنده و پژوهشگر تاریخ است. او نوشته بود که به برنامه بدون توقف دعوت شده و قبل از برنامه خواسته‌اند از او تعهد بگیرند که به «الگوی انقلاب اسلامی» وفادار باشد و در رابطه با برنامه در فضای مجازی و اجتماعات نگوید و اگر هم برنامه کلا پخش نشد جای اعتراض نداشته باشد! روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با اشاره به همین موضوع از جبلی پرسیده «خبر دارید در صداوسیما چه خبر است؟» و با انتشار بخشی از یادداشت کاوه معین‌فر در این باره  نوشته: «اولا مگر قرار است چه مباحثی در این برنامه مطرح شود؟ ثانیا شما برنامه سازید چرا چنین تعهدی را در مقابل مهمان برنامه قرار می‌دهید؟ ثالثا هر کسی می‌داند که این درخواست و امضا آن می‌تواند چه تبعاتی برای مهمان برنامه داشته باشد.»

آفتاب یزد 30 بهمن

ایران/ خطای فردی و جامعه هنری

«ایران» عکس یک امروز خود را به دیدار رهبری و مردم آذربایجان اختصاص داده و برای پوشش آن هم از تیتر «روایت غفلت در برجام» استفاده کرده است. این روزنامه دولتی اما در مطلب دیگر واکنش‌ وزیر ارشاد به یکی از حواشی جشنواره فیلم فجر را بازتاب داده است. انتقادات از جشنواره و برخی اظهارنظرها طی آن موجب شد که دیروز هم برخی از ائمه جمعه در این باره تذکر بدهند، وزیر ارشاد اما در این باره گفته است: «خطای یک فرد را نباید به جامعه هنری تسری داد». اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «من به چند سیاست قطعی و راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی می‌خواهم اشاره کنم. نکته اول اینکه جمع هنرمندان موسیقی ایرانی از اصیل‌ترین هنرمندان کشورمان هستند که با احترام به فرهنگ ایرانی و آیین‌های دینی نامشان گره خورده است و هیچ‌کس حق ندارد به جریان فرهنگی هنری ما با غیر این نگاه و منظر توجه داشته باشد. اگر یک جایی یک نفر خطایی انجام می‌دهد این را نباید به جامعه هنری ما تسری داد.»

ایران 30 بهمن

آرمان ملی / آسیب‌های لج‌بازی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با پیروز مجتهدزاده، تحلیلگر مسائل بین‌المللی. او می‌گوید: «واقعیت این است که نقش روسیه در مذاکرات پررنگ نشده و این نقش ایران کمرنگ شده است. ما به شکلی در عرصه بین‌المللی رفتار کردیم که آمریکا و کشورهای اروپایی به این برداشت رسیدند که روسیه متحد ایران در مذاکرات است.»

او به تغییر دولت در ایران اشاره کرده و می‌گوید: «در عمل مشاهده می‌کنیم که رویکرد دو دولت در زمینه سیاست خارجی هیچ تغییری نکرده است. شعارها هیچ تغییری نکرده و چشم‌اندازی نیز که ترسیم‌شده با گذشته هیچ تفاوتی نکرده است. درعین‌حال هیچ نشانه‌ای از پیشرفت و توسعه در سیاست خارجی نیز مشاهده نمی‌شود.»

او تاکید می‌کند: « هر دو طرف تا حدودی از مواضع گذشته خود کوتاه آمده‌اند که من این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم هر دو طرف دست از لج بازی بردارند و به این نتیجه برسند در این لج بازی‌های سیاسی این اهل خانه است که آسیب می‌بیند.»

آرمان ملی 30 بهمن

صبح نو / پایان یک سوءتفاهم

«صبح نو» جلد امروز خود را به رهبری و سخنانشان در دیدار تصویری که روز پنجشنبه با مردم آذربایجان داشتند، اختصاص داده و به نقل از ایشان تیتر زده «علیه سپاه و حاج قاسم لجن‌پراکنی می‌کنند». این روزنامه اصولگرا البته به مطالب و موضوعات دیگری هم پرداخته است و مثلا با اشاره به تازه‌ترین اظهارات امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان مبنی بر اینکه «به توافق نزدیک هستیم» به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای در وین پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا گزارشی هم در باب تغییر و تحولات اخیر در فدراسیون فوتبال دارد و به بهانه عزل عزیزی‌خادم به بررسی حامیان سیاسی او پرداخته و تیتر زده «پایان یک سوءتفاهم».

دیگر مطلب خواندنی این روزنامه اما تحلیلی است از اوضاع بازار مسکن که به افزایش 1600 درصدی مسکن طی 10 سال گذشته اشاره دارد. 

صبح نو 30 بهمن

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها